Hoe zet je bruto (dag)loon om in nettoloon?

Ik ga binnenkort parttime(2 avonden per week, 16 uur) aan de slag in de horeca. Het brutoloon bedraagt 10,41 per uur. Dat is dus EUR 83,28 per dag bruto.

Hoe zet ik dit om naar netto, zodat ik weet wat ik exact op mijn rekening krijg?

En hoe zit het met loonheffingskorting? Als je erg weinig uren maakt hoeft je bijna geen belasting te betalen heb ik vernomen van iemand.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Op www.loonwijzer.nl vind je een tamelijk betrouwbare bruto-nettoloon calculator. Het nettoloon wordt niet alleen beïnvloed door de loonheffing maar ook door regelingen die eigen zijn aan de bedrijfstak.

Als je verder geen bijbanen hebt, doe je er verstandig aan de loonheffingskortingen door je werkgever op 'ja' te laten zetten. Dan houd je netto meer over dan wanneer je dat niet doet (er wordt in dat laatste geval vanaf de eerste euro loonheffing op je loon ingehouden, wat altijd te 'herstellen' is bij de aangifte inkomstenbelasting).
Computoon
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Loonheffing wordt ingehouden op je salaris. Het is de verzamelnaam voor loonbelasting en premies volksverzekeringen. Als je de loonheffingskortingen op 'ja' hebt laten zetten, worden de loonheffingstabellen gebruikt waarin de korting zit verwerkt, zodat er niet vanaf de eerste euro loonheffing wordt ingehouden
Computoon
8 jaar geleden
Ja. Per saldo maakt het niets uit. Maar als je de loonheffingskorting op JA laat zetten, geniet je het voordeel eerder, want dan is je nettosalaris hoger. Dat doen de meesten die voor een werkgever werken. Je mag overigens maar bij 1 werkgever die korting op JA laten zetten. Staat hij bij meer werkgevers op JA, dan is de kans groot dat te veel korting wordt genoten (ofwel te weinig loonheffing wordt ingehouden) en zal belasting moeten worden bijbetaald op de aangifte Inkomstenbelasting
Dan verdien je per jaar:
8 (uur) * 2 (dagen/week) * 52 (weken/jaar) * EUR 10,41 (per uur) = EUR 8661,= per jaar.
bruto

hierover moet je 36,5 % belasting betalen ofwel EUR 3161,=
maar aan het eind van het jaar zal je hiervan

EUR 2203,= algemene vrijstelling terug (kunnen) krijgen.

netto verdien je dus 7703,= per jaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Zou het uurloon van vraagsteller inclusief 8 procent vakantiegeld zijn?
Computoon
8 jaar geleden
Dan wordt het brutoloon per jaar nog minimaal (en meestal ook maximaal) 8 procent hoger. Vakantiegeld is wettelijk verplicht. Het kan (onder voorwaarden) in het salaris zijn opgenomen maar dan moet dit wel zijn gespecificeerd op de loonstroken. In andere gevallen wordt het eenmaal per jaar uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al met al maakt dat weinig uit.
Rekenwijze is dus: bruto jaarloon = bruto uurloon * aantal uur per jaar
tel daarbij op:
- bonussen en fooien
- vakantiegeld Dit zal in jouw situatie niet leiden tot overschrijden van de belastingschijfgrens van EUR 19.822,= p/j. Je percentage belasting afdracht blijft 36,5 %. De algemene heffingskorting is een vast bedrag, EUR 2.203,=, ook dat zal niet veranderen als je bruto jaarloon iets hoger uitvalt. Wat in jouw geval wel heel sterk speelt is het voordeel dat je na aftrek van de algemene heffingskorting "slechts" EUR 958,= belasting betaalt en dat is "slechts" 11 % van jouw jaarinkomen. Je kunt vaak met werkgevers afspreken dat ze hier rekening mee houden, maar als niet, dan kun je de heffingskorting altijd terugkrijgen door volgend jaar mei inkomsten belasting aangifte te doen. Zeker gezien jouw jaar inkomen is die EUR 2.203,= best de moeite van een aangifte waard! Tenslotte speelt ook nog dat je waarschijnlijk ook niet alle 52 weken zult werken. Een vakantie, een keertje ziek. Als je meer dan 90 uur per jaar niet werkt ga je minder belasting hoeven betalen dan de algemene heffingskorting. Daarmee snijdt je je in je eigen vingers, want je krijgt nooit meer korting dan je belasting moet betalen.