Hoe moet een sinterklaasfeest op de werkplek fiscaal worden behandeld?

Het gaat hierbij om het feest zelf (aankleding, huur Sinterklaas+pieten etc.) en niet om de consumpties.
Ik dacht dat dit onder een nihilwaardering viel (net als de verstrekte consumpties tijdens het feest) maar dat lijkt toch niet zo te zijn.
In het Handboek 2014 wordt het feest niet als loon beschouwd: 'Het feest is een niet-ongebruikelijke voorziening. Het feest is daarom geen loon voor de werknemers.'.
Maar in het Handboek 2015 staat er slechts 'Het feest is een niet-ongebruikelijke voorziening.'. Houdt dit in dat het tegenwoordig in de vrije ruimte moet worden ondergebracht wil het voor de werknemer onbelast zijn?
Bovendien staat bij de vragen&antwoorden op de website van de Belastingdienst het volgende: 'Voor de kosten voor het feest geldt vanaf 1 januari 2015 een gerichte vrijstelling.', maar ik zie niet onder welke gerichte vrijstelling dit dan zou passen.
Ik ben het spoor dus bijster, hopelijk kan iemand deze kwestie ophelderen, waarvoor bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het Handboek Loonheffingen-2015, uitgave januari-2015 stelt:

"Sinterklaasfeest
Bij de organisatie van een Sinterklaasfeest voor de kinderen van de werknemers zijn er 2 mogelijkheden:
- U organiseert het feest op de werkplek bijvoorbeeld in de kantine. Het feest is een niet-ongebruikelijke voorziening. De consumpties zijn onbelast. Dit geldt ook voor werknemers van andere vestigingen, locaties of kantoren en voor werknemers van andere werkgevers, met wie u de concernregeling (zie paragraaf 8.1.5) toepast. Als u de kinderen of de werknemers een cadeau meegeeft voor thuis is dat loon van de werknemer. Maar u kunt dit loon ook als eindheffingsloon aanwijzen.
- U organiseert het feest extern bij een derde. De waarde van het feest en de eventuele cadeaus voor de kinderen of de werknemers is loon voor de werknemer. Maar u kunt dit loon ook als eindheffingsloon aanwijzen."

De consumpties bij een Sinterklaasfeest in de kantine van het bedrijf of in een tent op het bedrijfsterrein (waren en zijn) onbelast. Die kunnen op nihil worden gewaardeerd.

Het "cadeau voor thuis" is loon. Wordt daar niet voor gekozen (doet geen enkel bedrijf volgens mij, want dan is het een sigaar uit eigen doos) dan moet de prijs inclusief btw in de vrije ruimte worden ondergebracht.

De huur van de Sinterklaas- en Pietuitrusting en de huur van Sint en Piet zelf, evenals de aankleding die hoort bij het 'feest op de werkplek' en kunnen dus ook op nihil worden gewaardeerd.

Wordt het feest niet op de werkplek georganiseerd, dan is het in z'n geheel loon. (Of: vrije ruimte.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Dat de kosten voor het feest op zich op nihil gewaardeerd worden (mits op de werkplek) volgt uit het inleidende kopje over de nihilwaarderingen:

20.2 Nihilwaarderingen
(...)
Bij het vaststellen van de nihilwaardering is het begrip 'werkplek' van belang: u mag alleen voorzieningen op
de werkplek op nihil waarderen. (...)

En dan volgen allerlei omstandigheden en voorwaarden.

Toegevoegd na 3 uur:
Ben trouwens benieuwd naar die vraag- en antwoordrubriek van de Belastingdienst waaruit zou blijken dat sprake is van een gerichte vrijstelling (ipv nihilwaardering mits op werkplek). Gerichte vrijstellingen zijn zaken als de kilometervergoeding van 0,19/km en vergoeding van opleidingskosten.
Computoon
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
rekening gehouden met de WKR regeling?
Computoon
8 jaar geleden
Uiteraard. Dit is conform de verplichte wkr. De oude regeling mag vanaf dit jaar niet meer toegepast worden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat moeilijk allemaal. Handig als je gewoon een PV hebt en dat het daaruit betaald word.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de reactie(s)! Zoals ik al zei, dacht ik zelf ook dat het een nihilwaardering is, maar toch ben ik nog niet 100% overtuigd, omdat het nergens expliciet staat. Het feit dat "u alleen voorzieningen op de werkplek op nihil mag waarderen" wil immers niet zeggen dat daardoor álle voorzieningen op de werkplek ook nihilwaarderingen zijn. Bovendien lijkt de vermelding dat het om een gebruikelijke voorziening gaat, de richting van de vrije ruimte op te sturen, dat het onderbrengen hiervan in de vrije ruimte geen problemen geeft omdat het feest geen ongebruikelijke voorziening is. Het betreffende antwoord van de Belastingdienst is te vinden via http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/veelgestelde_vragen/veelgestelde_vragen_werkgever en dan als onderwerp 'WKR: werkplek' kiezen en vervolgens op de tweede pagina staat de vraag over het sinterklaasfeest met het betreffende antwoord bovenaan (directe link is niet mogelijk).
ronron1212
8 jaar geleden
Sinterklaasfeest Bij de organisatie van een Sinterklaasfeest voor de kinderen van de werknemers zijn er 2 mogelijkheden: ◾ U organiseert het feest op de werkplek bijvoorbeeld in de kantine. Het feest is een niet-ongebruikelijke voorziening. Het feest is daarom geen loon voor de werknemers. Het is ook geen loon van de werknemers van andere vestigingen, locaties of kantoren. Als u de kinderen of de werknemers een cadeau meegeeft voor thuis is dat loon van de werknemer. Maar u kunt dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw vrije ruimte. ◾ U organiseert het feest extern bij een derde. De waarde van het feest en de eventuele cadeaus voor de kinderen of de werknemers is loon voor de werknemer. Maar u kunt dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw vrije ruimte.
Computoon
8 jaar geleden
Op de vraag- en antwoord site spreekt de Belastingdienst (vreemd!) van een gerichte vrijstelling. Het zou toch praktisch zijn als men het als een voorziening zou aanduiden die op nihil mag worden gewaardeerd (zoals in het handboek) mits op de werkplek. Zie ook de tekst van Ronron. hierboven.
De vrije ruimte geldt in zo'n geval alleen voor het cadeau voor thuis. Je moet niet meer in de vrije ruimte willen stoppen dan er wettelijk in hoeft, dan raakt hij erg snel vol. Bedenk dat ook de kerstpakketten er nog aan komen en die moeten er verplicht in (tenzij je ze fiscaal laat bijtellen via de salarissen van de ontvangers en dat zal iedereen ongewenst vinden) Bedenk dat in de ruimte alleen datgene thuishoort wat je zou moeten verlonen als je het niet in de vrije ruimte zou onderbrengen.
ronron1212
8 jaar geleden
@Computoon kan ook gewoon in de eindheffing 80%
ronron1212
8 jaar geleden
AHet totaal bedrag van overschrijding van de vrije ruimte kan in de eindheffing 80%
Computoon
8 jaar geleden
Die eindheffing van 80 procent is bij de WKR alleen van toepassing als het totaal van alles wat in de vrije ruimte is 'gestopt' meer is dan 1,2 procent van het totale fiscale loon. Bedrijven zullen er daarom alles aan doen om dit te vermijden want geen enkel bedrijf betaalt graag 80 cent loonbelasting over elke euro extra in de vrije ruimte. Dat is weggegooid geld. Mede daarom schreef ik: breng niets in de vrije ruimte onder wat er niet in hoeft. De vrije ruimte is al klein (vorig jaar was hij nog 1,5 procent) en overschrijding ervan is erg kostbaar. Dat Sinterklaasfeest op de werkplek hoort er niet in thuis, met uitzondering van het eventuele cadeau dat op kosten van de werkgever mee naar huis wordt gegeven.