Mijn vriend heeft een verblijfsvergunning en moet inburgeren zijn deze kosten voor boeken en cursus geld aftrekbaar bij de belasting ? En hoe zit dat

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe zit dat met zijn MVV die hij in het buitenland moest halen zijn deze kosten aftrekbaar of is dit allemaal voor eigen rekening ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Nee, de kosten voor het inburgeringsexamen zijn niet (meer) aftrekbaar, worden niet (meer) gesubsidieerd door de gemeente en niet (meer) gefinancierd door de DUO. Je kunt er wel een lening voor aanvragen die je in tien jaar mag terugbetalen.

Alleen wanneer je partner een (vervolg)opleiding staatsexamen NT2 (Nederlands als tweede taal) doet, zijn de kosten wel (grotendeels) aftrekbaar, omdat dit diploma je de mogelijkheid geeft in Nederland een vakopleiding te volgen, wat je vervolgens betere toekomstperspectieven biedt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook de kosten voor de MVV / VTV zijn gewoon voor eigen rekening. Soms weet een creatieve boekhouder op een of andere manier de kosten wel ergens onder een andere post op te voeren zodat ze geheel of gedeeltelijk afgetrokken kunnen worden, maar dat is zeker geen standaard procedure.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
U vraagt of de kosten voor een Machtiging Voorlopig Verblijf aftrekbaar zijn voor de belasting. Technisch zal dat al moeilijk zijn als u geen fiscaal partners van elkaar bent en uw vriend geen of weinig eigen inkomen heeft. Zijn eventuele inkomen tot ruim € 6300 is sowieso belastingvrij. Pas als er meer inkomen is is belastingteruggaaf mogelijk.

Als er wel sprake is van fiscaal partnerschap kunnen aftrekbare studiekosten aan u toebedeeld worden en zo belastingteruggaaf opleveren.

De kosten voor een MVV worden gemaakt om een verblijfsvergunning in Nederland te kunnen krijgen. Tot studiekosten worden gerekend kosten die nodig zijn om een opleiding te volgen gericht op een toekomstig beroep. Een inburgeringscursusis is erop gericht het nieuwe thuisland beter te leren kenen en beter te kunnen participeren in de samenleving. Het is kennis van het land dat de achterstand in kennnis van een Nederlands staatsburger kleiner maakt. De inburgeringscursus leidt niet op tot een beroep. Ook al is het onmiskenbaar dat de inburgeringscursus de (werk)mogelijkheden zal vergroten. De inburgeringskosten zijn echter te algemeen om aftrekbaar te kunnen zijn.

Toegevoegd na 48 minuten:
Onderdelen van een inburgeringcursus zouden aftrekbaar kunnen zijn als uw vriend in Nederland belasting zou betalen, namelijk voor zover die cursus nodig is en gevolgd wordt om daarna een beoogde vakopleiding te gaan volgen. Zie het antwoord van Marleen hierboven
fisbel