Vanaf welk moment wordt een stel dat gaat samenwonen elkaars fiscale toeslagpartner?

VB: Een stel gaat per 1 november 2015 samenwonen, per wanneer zijn zei dan elkaars toeslagpartner. Per 1 november of per 1 januari 2015. Waardoor bijv. eerdere toegekenden toeslagen (zorg- en/of huurtoeslagen), met terugwerkende kracht terugbetaald zullen moeten worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Als men samenwoont zonder te voldoen aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap (zie hieronder) wordt men géén toeslagpartners van elkaar vanwege het simpele feit van het samenwonen. Men blijft dus recht houden op een toeslag voor een alleenstaande.

Anders zou het zijn als men al op 1 januari van het jaar zou samenwonen en er wordt in de loop van het jaar aan 1 of meer voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldaan. Bijvoorbeeld omdat er in de loop van het jaar een kind geboren wordt of er wordt een gezamenlijke eigen woning gekocht. Met terugwerkende kracht is men dan fiscaal partners van elkaar vanaf het moment van samenwonen, in dit voorbeeld dus voor het gehele jaar.

Voor de huurtoeslag is er een bijzonderheid. Door te gaan samenwonen is men géén fiscaal partners van elkaar. Maar de partner is wel medebewoner. Zijn of haar inkomen telt mee voor de huurtoeslag. Als men per 1 november gaat samenwonen is er voor de eerste 10 maanden recht op een toeslag voor een alleenstaande. Maar voor de laatste 2 maanden geldt het inkomen van aanvrager + medebewoner.

Samenvattend:
Men is door het samenwonen géén fiscaal partners van elkaar, tenzij ….er wordt voldaan aan 1 van de voorwaarden hieronder.
* U bent gehuwd
* U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
* U hebt samen een kind.
* 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
* U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
* U bent samen eigenaar van een eigen woning.
* U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Let op:
Geldt deze laatste situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.

*U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Let op!
Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was.
fisbel