Volgens de site in de uitleg bestaat de bijtelling lease-auto sinds 2000, maar volgens mij bestond die in de jaren '90 ook al. Wie weet dit?

Zie: http://www.autoblog.nl/de-historie-van-de-bijtelling

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laten we het eenvoudig houden en alleen deze eeuw meepakken. Staat er....
ronron1212
8 jaar geleden
De Jager kondigde op 16 mei 2009 aan dat hij de bijtelling voor leaserijders wilde invoeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Inderdaad, er staat nergens dat dit pas in 2000 is ingevoerd. Bij mijn weten stond artikel 13 bis in 1964 al in de Wet op de Loonbelasting toen deze van kracht werd. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
gvrox
8 jaar geleden
@ronron1212 toen het dus al zeker 9 jaar bestond? De bijtelling bestond iig in 1998 al.
ronron1212
8 jaar geleden
@gvrox kun je daar even een onderbouwing van geven of linkje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken! Ik zou inderdaad graag een link of uitleg zien!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijtelling of "bijtelling op lease-auto's". Dat verschil moeten we denk goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Kan jij ook even je link geven van wat de Jager zegt. Als ik het invoer stuit ik op andere dingen die hij in wilde voeren vanaf dat moment. Iets met elektrische auto's. Maar dat kan een deel zijn van alles wat hij toen wilde invoeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jullie gaan nu toch niet beweren dat ik in de jaren 90 voor noppes de bijtelling voor de lease auto heb betaald
ronron1212
8 jaar geleden
@tomaat gelukkig je reageert weer zonder antwoord. Zover ik me kan herinneren is er in 1964 een wetswijziging geweest op de loonbelasting daar is toen voor het eerst iets gedaan aan de bedrijfsauto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag aan alle meedenkers: zou ik hier de belastingdienst over kunnen bellen? Zijn daar nog 20 jaar oude gegevens oproepbaar?
ronron1212
8 jaar geleden
Je hebt echt niet voor niets de bijtelling betaald ik betaalde die zelf ook in de jaren voor 2000.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Het is me nu compleet onduidelijk wat je probeert te beweren. Je zegt:
De Jager kondigde op 16 mei 2009 aan dat hij de bijtelling voor leaserijders wilde invoeren. Iemand zegt dat dat niet klopt:
@ronron1212 toen het dus al zeker 9 jaar bestond? De bijtelling bestond iig in 1998 al. Jij wil daar bewijs van zien Iemand denkt daarna dat hij onterecht bijtelling heeft betaald. En daarna beweer je dat zelf ook voor 2000 bijtelling betaalde. Je reageert zelf ook zonder antwoord. Of als je uit je reactie een antwoord zou moeten trekken is het niet duidelijk of je nu na 2009 of voor 2000 bedoelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het en kan hier volmondig "ja" op antwoorden.
Ik verwijs naar de Elsevier Belasting Almanak van 1999 die handelt over het belastingjaar van aangifte 1998.
Op blz. 40 staat onder het kopje P 1b/O 2b:
Priv´-voordeel van een auto van uw werkgever die u in 1998 ter beschikking had. Stuur een specificatie mee.
Onder punt 3.
Autokostenfictie als een personenauto ter beschikking staat
Van " ter beschikking hebben" is sprake als de werkgever de auto voor u heeft bestemd (BNB 1995/192. Meestal gaat het dan om een situatie waarin de (lease)auto voortdurend ter beschikking staat en ook voor privé-ritten mag worden gebruikt. Ook als u de auto niet voor privé-ritten mag of kunt gebruiken, kan er echter sprake zijn van 'ter beschikking hebben'. 4a
bijtelling 20% van de catalogusprijs van de personen auto
De bijtelling bedraagt in beginsel 20% van de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto, d.w.z. de nieuwprijs inclusief de 'af fabriek' geleverde extra's en inclusief BTW en BPM. U mag geen rekening houden met eventuele prijskorting.
Het gaat steeds om de voor Nederland geldende catalogusprijs, ook als u bij een buitenlands bedrijf werkt en in een auto met een buitenlands kenteken rijdt. Niet van belang is of de kosten voor uw werkgever minder dan 20% van de catalogusprijs waren. Let op 1!
De lease-maatschappijen verstrekken de fiscus jaarlijks een overzicht van auto's met de namen van de bij hen bekende berijders en de catalogusprijzen. Ga na of deze opgaaf overeenstemt met uw gegevens. In deel 36 van de Almanak gaat het nogmaals over UW AUTO.
Zie punt IIIAuto van de werkgever
1. bijtelling voor prié-gebruik; lease-auto
Als uw werkgever (bij een eigen B: de BV) u in verband met het verrichten van werkzaamheden een auto ter beschikking heeft gesteld, zult u voor privé-gebruik van die auto een bedrag als loon moeten aangeven. Soms is dat de werkelijke waarde van het privé-gebruik (bestelauto) Voor personenauto's geldt echter de zgn. 20%-cq 24%-regeling.
Ook bij een lease-auto van uzelf waarvan de werkgever u de kosten vergoedt of die u aan uw werkgever verhuurt, kan er sprake zijn van 'ter beschikking gesteld' (zie blz. 41 onder punt 3). Uit dit alles blijkt dat in de jaren 90 van de vorige eeuw ook sprake was van bijtelling wegens priégebruik met betrekking tot leas-auto's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had vanaf 1989 leaseauto's en heb altijd daarover belasting moeten betalen. Wel was het zo dat als je kosten hoger waren als je baas vergoedde, dat die extra kosten (je eigen bijdrage) en ook de bijdrage voor privékilometers aftrekbaar waren.

Het beste antwoord

Ik weet het en kan hier volmondig "ja" op antwoorden.
Ik verwijs naar de Elsevier Belasting Almanak van 1999 die handelt over het belastingjaar van aangifte 1998.
Op blz. 40 staat onder het kopje P 1b/O 2b:
Priv´-voordeel van een auto van uw werkgever die u in 1998 ter beschikking had. Stuur een specificatie mee.
Onder punt 3.
Autokostenfictie als een personenauto ter beschikking staat
Van " ter beschikking hebben" is sprake als de werkgever de auto voor u heeft bestemd (BNB 1995/192. Meestal gaat het dan om een situatie waarin de (lease)auto voortdurend ter beschikking staat en ook voor privé-ritten mag worden gebruikt. Ook als u de auto niet voor privé-ritten mag of kunt gebruiken, kan er echter sprake zijn van ‘ter beschikking hebben’.

4a
bijtelling 20% van de catalogusprijs van de personen auto
De bijtelling bedraagt in beginsel 20% van de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto, d.w.z. de nieuwprijs inclusief de ‘af fabriek’ geleverde extra’s en inclusief BTW en BPM. U mag geen rekening houden met eventuele prijskorting.
Het gaat steeds om de voor Nederland geldende catalogusprijs, ook als u bij een buitenlands bedrijf werkt en in een auto met een buitenlands kenteken rijdt. Niet van belang is of de kosten voor uw werkgever minder dan 20% van de catalogusprijs waren.

Let op 1!
De lease-maatschappijen verstrekken de fiscus jaarlijks een overzicht van auto’s met de namen van de bij hen bekende berijders en de catalogusprijzen. Ga na of deze opgaaf overeenstemt met uw gegevens.

In deel 36 van de Almanak gaat het nogmaals over UW AUTO.
Zie punt IIIAuto van de werkgever
1. bijtelling voor prié-gebruik; lease-auto
Als uw werkgever (bij een eigen B: de BV) u in verband met het verrichten van werkzaamheden een auto ter beschikking heeft gesteld, zult u voor privé-gebruik van die auto een bedrag als loon moeten aangeven. Soms is dat de werkelijke waarde van het privé-gebruik (bestelauto) Voor personenauto’s geldt echter de zgn. 20%-cq 24%-regeling.
Ook bij een lease-auto van uzelf waarvan de werkgever u de kosten vergoedt of die u aan uw werkgever verhuurt, kan er sprake zijn van ‘ter beschikking gesteld’ (zie blz. 41 onder punt 3).

Uit dit alles blijkt dat in de jaren 90 van de vorige eeuw ook sprake was van bijtelling wegens priégebruik met betrekking tot leas-auto’s.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bijtelling loopt sinds 2006 via de loonbelasting. Daardoor heeft de werknemer met leaseauto een lager nettosalaris dan zijn collega in verder gelijke omstandigheden maar zonder die auto.

In de jaren voor 2006 liep deze materie via de aangiften inkomstenbelasting bij de belastingplichtige zelf dus niet via de salarisadministratie van de werkgever.
Computoon