er komen twee koopsompolissen vrij in 2011, hoe kun je deze belastingtechnisch het beste gebruiken zonder teveel belasting te betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er vanaf of de lijfrente deel zal uitmaken van je basisinkomen of niet.

Antwoorden (2)

Wanneer zijn ze afgesloten? heb je er een lijfrenteclausule in en heb je de keuze gemaakt voor kapitaalverz. eigen woning in 2001?
er is meer informatie nodig om antwoordt te kunnen geven op je vraag, missvhien kan ik dan beter helpen!

groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oriënteer je eens op BANKSPAREN.
De beide polissen zo mogelijk samenvoegen omdat dan een hoger rendement mogelijk kan zijn en lagere afsluitingskosten.
Tot 2008 was het alleen mogelijk om via een verzekeraar dit te regelen. De uitvoeringskosten daarvan zijn hoog en vaak erg ondoorzichtig.
Het banksparen maakt het mogelijk om met een vrijkomende polis een lijfrentepolis aan te kopen.
Let op: de voordelen van een eventuele oudregimepolis gaan dan verloren.
Andere eigenschap is dat je een bankspaarlijfrente voor een bepaalde looptijd afsluit en dat er geen verzekeringspremie mee gemoeid is. Dat is qua kostenbesparing een groot voordeel.
Het is heel transparant; je hebt een bankrekening waarop rente wordt bijgeboekt en de afgesproken uitkering afgeboekt, meer niet. Het valt onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandsche Bank (tot € 100.000).
Als je kort leeft dan loopt de uitkering door t.g.v. je partner/erfgenamen, maar als je langer leeft dan de afgesproken looptijd dan stopt de uitkering.

Toegevoegd na 1 minuut:
Raadpleeg de vergelijkende overzichten in de consumenten geldgids (Consumentenbond)