Mijn zoon wilt een bijbaantje in België (wij wonen in Maastricht), hij verdient hier bijna €8,- per uur. Hoe gaat dat met de belastingdienst?

Hij wilt graag bij een café werken in België, hij werkt nu in Maastricht. Hij betaald belasting maar dat kan 'ie aan het einde van het jaar terug vragen. Hoe werkt dit als hij in België gaat werken? Moet hij dan in Nederland & België belasting betalen? En moet hij dan ook in beide landen de belasting terug vragen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zoals ik uit de bron begrijp, betaalt hij dan in Belgie belasting, maar doet hierover wel in Nederland aangifte (dit zal te maken hebben met evt toeslagen (zoals zorgtoeslag of studiefinanciering bijv)).

uit de bron:
Dat u uw niet-Nederlandse inkomen in Nederland moet aangeven, betekent niet dat u daarover altijd in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. Als het recht om belasting te heffen op grond van (inter)nationale regelingen is toegewezen aan een ander land dan Nederland, bent u over die inkomsten in Nederland geen inkomstenbelasting verschuldigd. Om te voorkomen dat u in meerdere landen inkomstenbelasting betaalt, krijgt u in Nederland een vermindering van de verschuldigde inkomstenbelasting. Dit heet Aftrek voorkoming dubbele belasting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uw zoon is in principe Nederlands Belastingplichtig. Hij betaalt in Nederland belasting/premie over zijn wereld inkomen. Dus ook over het inkomen in België. In zijn aangifte moet hij wel vermelden dat er sprake is van buitenlands inkomen, zodat er rekening kan worden gehouden met de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Of er sprake is van teruggaaf of bijbetalen ziet hij aan het einde van de rit(de aanslag)

Andere antwoorden (1)

Als hij in België werkt, betaalt hij alleen in België belasting.