kan je je stagevergoeding opsparen?

Ik loop sinds kort al 3 maanden stage en wegens een reorganisering ben ik nog steeds niet uitbetaald. Gaat er dan superveel belasting vanaf zodra ik krijg uitbetaald? Ik heb een uurloon van 3,13 bruto en werk 4x 8 uur in de week.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, en het gaat om het totale bedrag en de Belastingdienst gaat echt niet moeilijk doen over die meier die je per week maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Zelfs voor honderd euro doen ze moeilijk
Er wordt net zoveel belasting ingehouden als dat je het per maand gestort krijgt. Als student zijnde, kan je veel van die belasting terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou al vast maar wat geld opzij zetten om de aanstaande belasting aanslag te betalen. In een kwartaal heb je € 1300 verdiend. Daar ben je heel wat over verschuldigd. Reken maar na. En wie zegt dat je uitbetaald krijgt? Als je al drie maanden niets hebt gehad is er meer aan de hand!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
gerardkl waar gaat dit antwoord over. Als je per jaar 5200 verdient en niets meer hoef je geen belasting te betalen en jij gaat uit van 1300 per kwartaal dus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies.Natuurlijk weet ik dat allemaal. Maar de vraag is primair nogal naief.
Een kwartaal lang werken zonder loon te krijgen is toch wel reden om aan de bel te trekken?? Dat bedoel ik. Stel dat de werkgever zomaar wat naar de belastingdienst stuurt ( € 12.000 bijv.)als jaaropgaaf en er is niets ingehouden maar wel boven de vrijstelling verdiend?? Dan zit je mooi in het schip.
ronron1212
9 jaar geleden
Een werkgever stuurt niet zo maar iets naar de belastingdienst want dan moet hij ook afdragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in een maand in een keer 1300 euro krijgt als loon, dan moet er loonbelasting betaald worden, maar als het maar 5200 per jaar is dan krijg je naar een jaar weer geld terug. En als je 5200 euro krijgt in december als vergoeding voor een jaar lang stage lopen, dan betaal je over deze bonus het toptarief en dan moet je aangifte doen om het weer terug te krijgen. Daar zit een stage loper niet op te wachten. En wachten op je geld is lastig vooral je op vakantie wil. Of andere uitgaven wil gaan doen.
Er is de wet minimumloon en die wet zegt dan loon binnen 3 maanden uitbetaald dient te worden. Nu gaat het om een vergoeding, maar als de vergoeding niet uitbetaald wordt, dan zal waarschijnlijk ook met de lonen iets aan de hand zijn.

Ik heb een verhaal gehoord van iemand die een jaar lang onbetaald stage heeft gelopen en pas nadat gevraagd werd wanneer het onbetaalde in betaald omgezet werd was de stage over.

Dus zolang je tevreden bent en de ervaring belangrijker vind dat uitbetaling, dan zou ik gaan voor de ervaring. Wel is het handig dat de uitbetaling plaats vind in het jaar dat de werkzaamheden plaats hebben gevonden. Anders kom je in lastige belastingregels terecht. Vooral als je boven belastingvrije voet komt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie loon en vergoeding door elkaar gebruikt worden in de vraag. Als het een vergoeding is die uitbetaald wordt als loon, dan geldt de minimuurmuurloon wet. Als het een stage vergoeding is dan krijg je een bedrag per maand en dat is onafhankelijk van de gemaakte uren. Als je stage loopt vanuit een onderwijsinstelling, dan kun je ook overleggen met deze instelling, want voor hun is het misschien niet de eerste keer, maar voor de stagiaire wel.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je 3 maanden of meer in een keer betaald krijgt, dan gaat er wel superveel vanaf, maar als je wel per maand uitbetaald krijgt, dan valt het allemaal in de normale regelingen. Dus vraag of je per maand uitbetaald krijgt. Dat je januari, februari en maart pas in juni betaald krijgt is geen probleem. Wel zou ik een betalingsregeling afspreken, want het gaat wel om achterstallig loon. Desnoods schakel je hiervoor de vakbond in. En de belastingdienst wil het ook graag weten, dan een bedrijf in zodanige problemen zit dat de lonen niet meer elke maand uitbetaald worden. En zij kunnen je helpen om te voorkomen dat je superveel belasting betaald in een maand en bij de jaar opgave weer superveel terug krijgt. Ook voor hun is dit een situatie waarbij zij jammer genoeg ervaring mee hebben.