Krijg ik minder salaris met 2 inkomens vanwege loonheffing?

Ik heb een wa-jong uitkering en heb een baan gevonden.
Aangezien ik nog niet 100% kan werken vult uwv de resterende 50% van het salaris aan tot 75% van het minimumloon. Totaal heb ik dus 37,5% inkomen van het minimumloon van de werkgever, en 37,5% inkomen van UWV.

Over een 2e inkomen moet je loonheffingsbelasting betalen dat gaat er automatisch af. In dat geval zal op 1 van de 2 inkomens 33% ingehouden worden door de belastingdienst.
Krijg ik dat nog terug bij de belastingaangifte? Of ga ik er nu op achteraf nu ik ga werken?

Toegevoegd na 50 minuten:
*achteraf = achteruit

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Je betaald gewoon net als iedereen belasting over inkomen niet meer en niet minder dan iedereen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.arbeidsrechter.nl/inhouden-loonbelasting-premies-volksverzekering-werkgever

Het beste antwoord

Zie het antwoord van Fisbel waarvoor een +. In aanvulling daarop:

Iedereen heeft recht op toepassing van de algemene heffingskorting waardoor de belastingdruk in de eerste schijf lager is dan het bedoelde percentage.
Omdat hopelijk te verwachten is dat het bruto inkomen uit werk in de tijd hoger wordt is het aan te raden de algemene heffingskorting uitsluitend op het werkinkomen te laten toepassen, maar niet op de Uwv-uitkering. De preciese eindafrekening komt nadat u over het jaar achteraf aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan.

Men denkt nog wel eens dat het Uwv dat weet en de heffingskorting niet meer toepast, maar dat moet u zelf aan het Uwv doorgeven en bewaken. Bij toepassing van uitsluitend de algemene heffingskorting op het werkinkomen wordt er in uw voorbeeld daarop circa € 11 per maand aan loonheffing ingehouden en bij de gehalveerde UWV-uitkering circa € 205. (excl. de Wajongkorting van € 715).

NB Tot nu toe wordt er op het volledige Uwv-uitkering € 227 ingehouden. De in totaal lagere belastinginhouding komt door de arbeidskorting op het werkinkomen.
Als u de loonheffingskorting op BEIDE inkomens laat toepassen dan moet u het jaar daarna duizenden euro's aan ten onrechte genoten heffingskorting terugbetalen en mogelijk belastingrente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

33% is inmiddels 36,5% geworden. U verliest door het werk niet het recht op de Wajongkorting (belastingkorting van € 715 - jaar 2015) Het UWV zal waarschijnlijk rekening houden met deze korting. Uw totale inkomen blijft in belastingschijf 1. Op het inkomen uit werk wordt niet de loonheffingskorting toegepast. Dus als het goed is hoeft u bij de belastingaangifte niet bij te bepalen. En krijgt u ook niets terug.
M.a.w.: er is geen verschil met de situatie van 1 inkomen.
fisbel
9 jaar geleden
Er bestaat een hardnekkig gerucht dat er situaties zijn waarbij werken niet loont. En dat je beter in de uitkering kan blijven zitten. Ook al zou het zo zijn. Dan is er nog het aspect van de participatiewet en die heeft heel veel boete mogelijkheden om mensen inkomen af te pakken als ze wel kunnen werken, maar niet willen werken. Of zelf werk weigeren.
Dus als U niet gaat werken, dan is het 100% zeker dat u er inkomen achteruit gaat. Door dat er inkomsten zijn naast de uitkering gaat u minder inkomen achteruit.

Sommige details zijn afhankelijk van de gemeente waar in gewoond wordt. Dus zou ik wel melden aan de gemeente dat u werkt en voor hoeveel uur. Want ook de wajong' ers gaan over naar de gemeente.