Wat krijg ik terug van mijn jaar opgaaf? Ik ben een student en heb recht om belasting terug te krijgen. Nu vraag ik me af wat teruggegeven wordt.

Loon voor de loonheffing Ingehouden loonheffing Arbeidskorting Levensloopverlofkorting Loon voor Zvw
Zvw-premie Werkgeversdeel soc.lasten

Dit is de lijst die op mijn jaaropgave staat. Welke bedragen krijg ik hiervan terug?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Als dit je jaaropgaaf is en staat een bedrag bij ingehouden loonheffing, dan krijg je niets terug. Als het hele jaar 2014 gewerkt hebt, dan is er een redelijk grote kans dat in de eerste drie maanden te weinig loonheffing is in gehouden. Dus dan dien je zelf bij te betalen. Ja, het is niet het nieuws waar je op zit te wachten, maar dit jaar is voor heel veel mensen de arbeidskorting verkeerd in verrekend met de ingehouden loonheffing.

Toegevoegd na 5 uur:
Indien niet alle maanden is gewerkt of niet alle maanden even uur is gewerkt, dan is het mogelijk dan je in sommige loonheffing is in gehouden, maar dat je jaar inkomen wel onder de arbeidskortinggrens valt. Het loont de moeite om aangifte te doen. Maar de hoogte van het bedrag wat je terug krijgt is een lastige om te beantwoorden. Zonder de exacte jaaropgave te kennen.

Na het doen van de afgifte of de proefberekening is het exacte bedrag pas bekend. Wel kunt je een voorlopige teruggave aanvragen en dan zou ik het bedrag van de ingehouden loonheffing nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Jaaropgaaf (fictief): Loon voor de loonheffing: € 6000.
Ingehouden loonheffing: € 500
Mijn conclusie (zie ook mijn reactie hierboven): tot een inkomen van € 6200 inkomen wordt ALLE ingehouden belasting terugbetaald. (vanwege de heffingskortingen) ----------------------------------------------------------------- U schrijft: Je krijgt niets terug, want de kans is groot dat er te weinig loonheffing is ingehouden. Dus dan dien je zelf bij te betalen enzovoort (.......???). -----------------------------------------------------------------
Er circuleren allerlei lijstjes op internet met inkomens 2014 en achteraf bij te betalen belasting. Schrikbeeld: 5 of 6 miljoen Nederlanders moeten bijbetalen. Gemiddeld €150. Hoeveel: raadpleeg voor een oriëntatie de lijstjes op internet, onderverdeeld in: vakantiegeld, vakantiegeld + eindejaarsuitkering of vakantiegeld + eindejaarsuitkering + bonus(sen). Het goede bericht voor 12maudkiss is dat er voor hem/haar NIETS bijbetaald hoeft te worden. Simpel omdat mensen met lage inkomens tot een kleine € 20.000 NIETS hoeven bij te betalen. Omdat studenten meestal maar een klein baantje hebben is de bijbetaling bij een inkomen van bijvoorbeeld € 10.000 inkomen nihil.
Uw antwoord is van het soort: U heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Te uwer oriëntatie:
http://www.radartv.nl/nieuws/archief/detail/article/hoeveel-naheffing-moet-jij-betalen/ Voor uitgebreider oriëntatie: Zie het antwoord van staatssecretaris Wiebes op Kamervragen: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2014D39453&did=2014D39453
fisbel
9 jaar geleden
N.a.v. de aanvulling op uw antwoord:
Welke belastingtrainer leert u dingen over de 'arbeidskortingsgrens' ? Ik heb de term voor de zekerheid nog even gegoogeld, maar deze term is nergens te vinden. Laat staan een invulling van de door u bedachte term. Of bedoelt u de € 40.721 inkomen waarboven afbouw van de maximale arbeidskorting plaatsvindt tot er € 367 arbeidskorting resteert bij een inkomen van € 83.921 of hoger. (jaar 2014)
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/arbeidskorting/tabel_arbeidskorting_2014 Ik ken wel de proefberekening toeslagen. Maar proefberekening inkomstenbelasting?? Nooit van gehoord. Uiteraard kan er (tot 1 april 2015) een Voorlopige Aanslag 2014 worden aangevraagd. Daarin opnemen het bedrag van de loonheffing??? Dat kan helemaal niet!
Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld wat fictieve aftrekposten te bedenken. En zo iets eerder geld terug te krijgen dan wanneer er regulier aangifte 2014 wordt gedaan. Liever niet aan beginnen als je niet goed weet waar je mee bezig bent. Vragensteller kan overigens al exact berekenen hoeveel belastingteruggaaf er voor 2014 te verwachten is. Gewoon de VA2014 invullen: persoonlijke gegevens en loon. Daarna in het overzicht kijken hoeveel belasting er is verschuldigd en dit bedrag vergelijken met de ingehouden belasting volgens de jaaropgave. Hoe simpel kan het zijn.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2014 Vragensteller kan, als hij / zij dat wil, mij ook mailen (fisbel aanklikken, daarna envelopje rechts boven) Uitsluitend inkomen en ingehouden belasting volstaat om door te geven. Naast het VA2014 programma is het IB-programma 2014 NU al beschikbaar t.b.v. oefenopgaven ouderenbonden en vakbonden. In drie tellen is dan de teruggave te berekenen.