Waarom krijg je het teveel aan de belasting betaalde bedrag niet automatisch terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de fiscus niet weet of je het juiste bedrag, te veel of te weinig betaald hebt.
Daarvoor moet je aangifte doen.
Wees blij dat je zelf nog "een duit in het zakje mag doen", m.a.w. eigen invloed hebt en afwegingen kan en mag maken.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook weet de fiscus niet (altijd) of je bezit hebt in het buitenland.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je niet hoeft bij te betalen krijg je zelfs het volgend jaar een brief dat je geen aangifte hoeft te doen.
De fiscus is blijkbaar voor de schatkist, niet voor de burger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Belastingdienst doet meer dan naar de inkomstenbelasting kijken van particulieren. Dat geschiedt veelal automatisch met software die op afwijkingen selecteert
De Belastingdienst kijkt ook naar Ondernemingen, vennootschappen, omzetbelasting. Ga zo maar door. Gelukkig hebben we hier geen toestanden zoals in Italie en Griekenland. (denk ik) NB Acute aangifte stress? Vraag uitstel op 0800 0543

Andere antwoorden (2)

Omdat de belastingdienst niet weet hoe hoog dit bedrag is. Je hebt bijv ook spaargeld vermogen etc waarbij je moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belasting weet veel... Ook je spaargeld als het in Nederland staat, maar aandelen, giften en scholing/studiekosten zijn bijvoorbeeld flexibel en dat zal dus nog door de gebruikers ingevuld moeten (mogen ;)) worden om te kijken of betaald of teruggevorderd kan worden.