Zijn wij fiscaal partners of ben ik een huurder?

Ik ben een vrouw met 2 jonge kinderen. Wegens omstandigheden ben ik bij iemand ingetrokken die een koophuis heeft. Wel hebben wij een contractje opgesteld dat ik een deel van zijn woning huur tegen betaling van ... bepaald bedrag. Nou vraag ik mij af. Zijn wij fiscaal partners?

Dit is een stukje van de website van de belastingdienst:

Wat word bedoelt met : U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.

En dan even vooral het stukje: als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

Als jullie een huurcontract hebben, dan is dat een zakelijke overeenkomst. Als het huurcontract degelijk is opgesteld en rechtsgeldig (mag hij bijvoorbeeld verhuren van zijn hypotheekverstrekker? Vaak mag dat niet.), dan is er bij jullie ook sprake van verhuur op zakelijke gronden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De belastingdienst gaat zeer strikt om met de voorwaarden of je wel of niet fiscale partner bent.
Ik laat verhuur op zakelijke grond even wat het is is. Ik neem aan dat er verhuur is op zakelijke gronden. Maar mocht dat niet zo zijn, dan pas wordt er gekeken of er sprake is van een samengesteld gezin.

Als er een kind is ingeschreven op het adres en er zijn ook twee volwassenen ingeschreven, dan wordt er wel gekeken wie de ouders zijn van dat kind. Uit de vraag blijkt dat de vraagsteller de ouder is en de ander volwassen de verhuurder. Dus zolang de verhuurder niet de andere ouder is er geen sprake van een (samengesteld) gezin zijn de verhuurder en de vraag steller geen fiscaal partner.

Voor de huurtoeslag is er ook zo iets als toeslag partner. Het kan zijn dat je geen fiscale partner bent, maar wel toeslag partner. Het zit in het grijze gebied en de belastingdienst zal naar alle feiten kijken en wegen. Hierbij is leidend wat in de Gemeentelijke Basis Administratie staat. Dus zorg dat je correct in geschreven staat daar.

Ook zal er gekeken worden of het een zelfstandige woonruimte is. Wordt er wel of niet een voordeur gedeeld. Het lijkt er op dat wel een voordeur wordt gedeeld.

Voor de zekerheid kun je een proef doen door het aangifteprogramma van vorig jaar te downloaden op de eerste pagina de vragen te beantwoorden. Deze lijst met vragen is zeer duidelijk. Hieruit blijkt dat de vraag of u wel of niet samenwoont het belangrijkste vraag is. Mocht daar twijfel over zijn. Dan is van belang of u het hele jaar op het zelfde adres woonde, dus of hele jaar een deel van het huur huurde.

Indien hij zo aardig is dat hij uw twee kinderen heeft erkent, dan is het ook een ander verhaal.

Voor de toeslagen kan het zelfde gedaan worden, maar dat gaat op de pagina toeslagen aan vragen. En daar ben ik wat minder in thuis en dat was ook niet de vraag. Ik raad aan om hierover een aparte vraag te stellen. Maar misschien dan een toeslagen expert hierover een antwoord wil geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@carscac: U schreef:
Voor de huurtoeslag is er ook zo iets als toeslag partner. Het kan zijn dat je geen fiscale partner bent, maar wel toeslag partner ----------------------------------------------------------
Dit is vanaf 2013 verkeerde informatie. Vanaf 2013 geldt dat fiscaal partnerschap volledig gelijkgesteld is aan toeslagpartnerschap. Behoudens een buitenlands belastingplichtige die kiest voor binnenlandse belastingplicht. Derhalve: Fiscaal partner = toeslagpartner. Met huurcontract is hier sprake van commerciële verhuur. En is er geen sprake van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. Ook is er geen sprake van medebewoner waarbij het inkomen meetelt voor de huurtoeslag, als er geen contract zou zijn. De Belastingdienst gaat dan uit van gezamenlijke huishouding. Met de nodige gevolgen voor de huurtoeslag.