Wat is het concrete voordeel als ik de gerichte vrijstelling van de wkr gebruik?

Ik mag van mijn werkgever een laptop kopen die uiteindelijk via de gerichte vrijstelling vergoed wordt. Het totaalbedrag van de laptop en dergelijke is totaal zo'n 1000 euro. Wat is mijn voordeel precies?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/werkkostenregeling_wat_u_moet_weten_voor_1januari2015/hoe_werk_de_werkkostenregeling/gerichte_vrijstellingen/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als aan de voorwaarden voldaan wordt: euro 1000.-.
Jij schaft hem op eigen naam aan en wordt dus eigenaar (kosten euro 1000.-), declareert 'm en de werkgever betaalt die euro 1000.- terug. Dit noemt de werkkostenregeling (WKR) een vergoeding.

Als werkgever zou ik overigens niet voor deze systematiek kiezen. Ik zou kiezen voor een verstrekking (aanschaffen op naam van de werkgever en 'm dan in eigendom aan jou geven) of een terbeschikkingstelling (aanschaffen op naam van de werkgever en 'm dan in bruikleen aan jou geven.) Het maakt voor jou feitelijk geen verschil (je 'krijgt' nog steeds diezelfde laptop) maar de werkgever kan bij een verstrekking of terbeschikkingstelling wel de BTW op de factuur in vooraftrek nemen. Dat mag hij niet als de factuur op jouw naam staat dus dan kost hem dat meer.

Voor de WKR worden vergoeding/verstrekking/terbeschikkingstelling vanaf 2015 (globaal gesproken) gelijk behandeld.

Maar...

Dit mag natuurlijk niet zomaar. Want in principe zijn alle 'voordelen uit dienstbetrekking' loon.

Om een laptop als gerichte vrijstelling te mogen vergoeden, moet aan bepaalde eisen worden voldaan:

De laptop moet voldoen aan het zogenoemde noodzakelijkheidscriterium. De laptop moet naar het redelijke oordeel van de werkgever noodzakelijk zijn voor een behoorlijke vervulling van je dienstbetrekking. 'Noodzakelijk' betekent dat je zonder de laptop je werk in feite niet goed kunt uitoefenen. Je hebt 'm dus nodig voor je werk en je gebruikt 'm ook daarvoor.

Op het moment dat je 'm niet meer nodig hebt voor je werk moet de laptop naar de werkgever of je moet de restwaarde van het ding aan hem vergoeden.
Gebeurt dat niet, dan moet de werkgever de restwaarde van de laptop tot het loon rekenen en wordt er dus meer loonheffing ingehouden waardoor het nettosalaris lager wordt. De werkgever mag er echter in zo'n geval ook voor kiezen om die restwaarde in de zogenaamde vrije ruimte onder te brengen en dan zie je er niets meer van.
Het bovenstaande kan van belang worden als je bijv. bij je huidige werkgever vertrekt voor de fiscale levensduur van de laptop verstreken is.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor de uitleg! Van het administratiekantoor kreeg ik onderstaande uitleg. Klopt dit? De werkkostenregeling is een nieuw systeem waarmee een werkgever moet beoordelen of een vergoeding/verstrekking tot het loon behoort, d.w.z. of de medewerker hierover belasting zou moeten betalen. Het leidt niet tot andere rechten voor werknemers. Het betekent dus niet dat er ineens rechten zijn om voorzieningen te vergoeden of verstrekken t.a.v. de oude situatie.

In casu:
In 2014 was het voor een werkgever mogelijk om een laptop/computer onbelast te vergoeden/verstrekken wanneer deze tenminste voor 90% zakelijk werd gebruikt. In 2015 is het noodzakelijkheids/gebruikelijkheidscriterium van toepassing plus een serie van gerichte vrijstellingen. Ook in 2015 blijft het daarom mogelijk om een laptop/computer te vergoeden of te verstrekken zonder extra belastingafdracht. Feitelijk verandert er voor deze situatie dus niets.
Computoon
9 jaar geleden
Deels mee eens (de systematiek is 'robuuster' dan de oude regeling (met allerlei losse regeltjes voor allerlei gevallen) maar inderdaad, de gemiddelde werknemer zal niet veel verschillen bemerken. De WKR bestaat overigensal een aantal jaren (zo nieuw is hij dus niet meer) maar tot dit jaar konden werkgevers er nog voor kiezen de oude regeling te gebruiken (de regeling voor vrije vergoedingen en verstrekkingen) maar miv 2015 is de WKR verplicht. Wel zijn er elk jaar wat aanpassingen in de WKR doorgevoerd, sommige op verzoek van werkgeversorganisaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor de snelle reactie!