Hoef je geen inkomstenbelasting te betalen als starter van een eenmanszaak?

Hallo allemaal,

ik ben dit jaar met mijn eenmanszaak begonnen en hoorde van een vriend, dat ik als starter voor mijn winst geen inkomstenbelasting hoef te betalen. Maar op internet en bij de belastingdienst heb ik er niets over gevonden. Weten jullie misschien meer?
Dank jullie wel!

Arne

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt mogelijk recht op starters aftrek maar je moet gewoon belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn advies als mede ondernemer. Vind een boekhouder! Kost wat, maar Door de vele adviezen die je krijgt, haal je de kosten er makkelijk uit. Ik doe mijn volledige boekhouding zelf eens in het kwartaal laat ik het controleren voor de btw aangifte. Inclusief het jaarboek kost me dit 350 euro.

Antwoorden (2)

Een ondernemer heeft veel belastingfaciliteiten. Het geheel aan aftrekmogelijkheden voor ondernemers wordt ondernemersaftrek genoemd.

Als u aan het urencriterium voldoet, is de zelfstandigenaftrek in 2014 een bedrag van € 7.280. De zelfstandigenaftrek wordt onder voorwaarden verhoogd met een startersaftrek van € 2.123

Daarnaast zijn er nog andere belastingaftreksoorten die soms van toepassing zijn zoals de meewerkaftrek. Ook is er de MKB-vrijstelling. Deze vrijstelling is 14% van de winst, nadat die is verminderd met zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Voor particulieren én ondernemers is er daarnaast de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Stel dat uw inkomen € 18000 is en er is zelfstandigenaftrek alsmede startersaftrek. Het inkomen wordt dan verlaagd tot € 8.597 De MKB-winst vrijstelling is 14% van € 8597 is € 1201 Uw belastbaar inkomen wordt € 7396 Normaal gesproken moet over dit loon zo'n € 400 belasting worden betaald. Uw boekhouder of administratiekantoor weet vast nog wel een aantal mogelijkheden om bij dit voorbeeld-inkomen de te betalen belasting op € 0 uit te doen komen. Bijvoorbeeld omdat er investeringen zijn gedaan om de onderneming op te starten.

Het kan zijn dat er in de eerste jaren of later verlies is. Voorbeeld: uw inkomen is € 10.000 Er is € 15000 verlies uit onderneming. Er is een negatief inkomen (verlies) van € 5000. Dit negatieve inkomen wordt in mindering gebracht op positief inkomen uit de voorgaande 3 jaren of als dit niet lukt, met maximaal de 9 komende jaren. Waardoor de € 5000 verlies toch belastingteruggave oplevert.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/verlies_uit_onderneming
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima dus + maar voor "loon" te lezen "inkomen".
Dit is afhankelijk van het resultaat van de onderneming. Als ondernemer kom je voor diverse kortingen cq aftrekken in aanmerking, zoals de ondernemersaftrek. Daarnaast als krijg je als starter een extra aftrek. Het kan dan zijn als je resultaat nog niet zo hoog is, dat je per saldo niets hoeft te betalen als deze aftrekken worden toegepast. Maar bij een hoog inkomen uit de onderneming betaal je wel gewoon belasting over hetgeen dat je over houdt na de aftrekken.
Maar je moet sowieso altijd aangifte doen, ook als startende ondernemer.