Moet je voor een zakelijke klant met een afleveradres in het buitenland BTW in rekening brengen als het factuur adres Nederlands is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als hrt factuur adres nederlands is, zal je gewoon btw moeten rekenen.

Geen btw kan je enkel rekenen als de klant een geldig btw nummer heeft uit een ander eu land.

Verzendadres heeft hierop geen invloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
En de verkoper moet kunnen aantonen dat de goederen het land hebben verlaten. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/vervoersverklaring_bij_afhaaltransacties "Ook als u goederen levert aan een buitenlandse klant en hij haalt deze zelf bij u af, moet u kunnen aantonen dat die goederen daadwerkelijk naar een ander EU-land zijn vervoerd. Vraag uw klant daarom altijd om een vervoersverklaring. In combinatie met uw overige administratie over de betreffende leveringen, maakt u zo aannemelijk dat de goederen geëxporteerd zijn. U moet ook kunnen aantonen dat u de goederen aan iemand hebt verkocht, die in een ander EU-land btw-aangifte moet doen. U mag de goederen dan leveren met 0% btw. We noemen dit een intracommunautaire levering. Inhoud vervoersverklaring In een vervoersverklaring moeten staan:
◾de naam van de klant
◾het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd
◾uw factuurnummer
◾de plaats van bestemming
◾de toezegging van de klant dat hij bereid is ons nadere informatie te geven over de bestemming van de goederen Is de klant betrouwbaar? Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon. Fantastisch bedankt. Er is gewoon te veel wat je moet weten als ondernemer. .. maar we hebben weer iets geleerd.
Computoon
9 jaar geleden
Volgens mij is het zo, dat wanneer geleverd wordt aan een ondernemer met een buitenlands eu-nummer en de goederen door de verkoper aantoonbaar naar een ander eu-land zijn vervoerd (er zijn uitzonderingen) er sprake is van een belaste transactie tegen 0 procent (intracommunautaire levering). BTW volgt de goederen. Er heeft dan geen binnenlandse levering plaatsgevonden (er zijn regels voor bijzondere situaties). EU-land van het factuuradres doet er niet toe. Het blijft een ICL. Maar over factuuradressen heb ik geen info gevonden op de site van de Belastingdienstm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon. Ik ga over 2 weken een winkel inrichten in het zuiden van België. Deze komt helemaal vol te staan met mijn handel.
Ik ga deze goederen zelf leveren. Een vervoerders verklaring is dus geen optie. Maar nu ik dit weet zorg ik in ieder geval dat ik andere bewijzen heb, zoals fotos van de winkel, pintransactie ter plaatse..
En dan hopen dat dit voldoende is bij een eventuele conteole controle