Hoe kan zorgen dat ik mijn belastingafdracht voor 2015 verlaagd?

Ik las net op de ING-site dat het interessant is om je vermogen in box 3 te verlagen door vóór het eind vh jaar
grote inkopen te doen. Op dit moment weet ik niets te kopen voor een tamelijk groot bedrag. Geldt het ook als je gewoon het geld van je rekening haalt?
Graag een eenvoudige uitleg!?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Voor de vermogensrendementheffing geld een drempel van zo'n 21.000 euro (voor een alleenstaande).
Het verhaal van ING is dus pas relevant als je meer dan 21.000 op de bank hebt staan. Voor alles daarboven betaal je 1.3% belasting (als je 40% inkomstenbelasting betaald).
ronron1212
9 jaar geleden
Ook voor het geld dat je in huis hebt. Het gaat gewoon om je totaal vermogen.
fisbel
9 jaar geleden
@Utrecht:
Liever geen gekke dingen vertellen.
U verwart box 1 met box 3.
In Box 3 is er altijd 30% van 4% fictief rendement, dus 1,2% te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie geldt het inderdaad ook voor het geld dat je in huis/in een kluis o.i.d. hebt liggen. Maar dat komen ze echt niet controleren (als het niet om een overdreven hoog bedrag gaat). Op je belastingformulier wordt bij box 3 ingevuld wat je op je rekening(en) hebt staan en daar betaal je 1,2% belasting over, als er meer op staat dan 21.139 euro. Over de eerste 21.139 hoef je geen belasting te betalen.
Utrecht
9 jaar geleden
@fisbel.
OK, het is dus 1,2% (en niet inkomensafhankelijk.
Verder is er wel een drempel.
Dus zoveel gekke dingen heb ik niet verteld. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/heffingsvrij_vermogen/heffingsvrij_vermogen

Antwoorden (3)

Ja dat geldt ook voor een groot bedrag als je dat bijv. in een kluisje legt. Het is dan nog te hopen dat de belastingdienst niks in de gaten heeft. Maar realiseer dat ze bij grote bedragen navraag kunnen doen of je aangifte mogelijk aanpassen. Dus grote bedragen in een keer afboeken, er zit een risico in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Afboeken het is geen boekhouden. Geld is geld of het nu op je rekening staat of thuis in een kluis of kast ligt het is vermogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Contanten boven de vrijstellingsgrens moet je gewoon aangeven. Anders is het gewoon belastingontduiking,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke gekd opneemt, als je minder geld op je rekeningen hebt staan op 1 januari dan wordt je voor minder belast dat lopende jaar. En als ze er niet achter komen ja dan heb je misschin voordel maar ik heb gewaarschuwd voor mogelijke gevolgen!
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan kun je beter ergens een erg duur apparaat bestellen. Bijvoorbeeld een superdeluxe televisie van 6000 euro. Die bestel je eind december via een webwinkel, en je betaalt hem meteen. Je vermogen is dan 6000 euro lager. Begin januari annuleer je de bestelling. Na een tijdje krijg je je 6000 euro teruggestort. Let wel op of de webwinkel geen administratiekosten inhoudt.
fisbel
9 jaar geleden
@Cryofiel:
Belastingontwijking / belastingontduiking: waar schaar je dit soort tips onder. Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van dit soort 'tips'
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je het niet met voorbedachten rade doet, is het legaal. Als je het wel met voorbedachten rade doet, is het belastingontwijking, geen belastingontduiking. Ik geef toe dat het wel een twijfelgeval is; bij grof misbruik zou dit aan een rechter kunnen worden voorgelegd om te bepalen of dit nu belastingontwijking (legaal) of belastingontduiking (illegaal) is.
Nee. Als je je geld van je rekening haalt en thuis in een kistje stopt, verandert er niets aan het vermogen. Het ligt alleen op een andere locatie.
Computoon
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Computoon:
Uw antwoord lijkt me meer te passen als reactie op het eerste antwoord.
Er zijn een aantal legale mogelijkheden het vermogen te verlagen. En dan bedoel ik niet drank, vrouwen of gokken. Op sites en ook in het blad FiscAlert worden vrijwel ieder jaar de zogenaamde eindejaarstips gegeven. FiscAlert geeft er dit jaar 60 waarvan 37 tips voor particulieren. Helaas is een abonnement op dit blad noodzakelijk om de tips op internet in te zien.

Door eindejaarstips 2014 te googelen vindt u diverse sites met tips om het vermogen nog net voor 1 januari te verminderen. Zie bron 1.

Daar gaat ie:
1. In box 3 moet u 1,2% over uw niet vrijgesteld vermogen betalen, waar onder bijvoorbeeld spaartegoeden en beleggingen. Maar gaat u groensparen of groenbeleggen, dan krijgt u een vrijstelling voor deze beleggingen tot een bedrag van € 56.420 en € 112.840 voor partners . Daarnaast bestaat in 2015 recht op een heffingskorting van 0,7% over het vrijgestelde bedrag in box 3. Als u dus van plan bent te gaan groensparen of beleggen kunt u dit het beste nog in 2014 doen. Zie bron 2.

2. Los een kleine eigenwoningschuld af.
Als u nog een kleine eigenwoningschuld heeft, heeft u recht op de aftrekpost wegens geen of geringe eigenwoningschuld. Stel dat u een woning heeft met een eigenwoningforfait van € 1500 en u heeft nog maar € 30.000 schuld met € 1500 hypotheekrente. De hypotheekrente levert geen fiscale winst op. Door af te lossen wordt het vermogen in dit voorbeeld met € 30.000 verlaagd. Jaarlijks een fiscale winst van € 360.

3. Persoonsgebonden aftrekposten - bijvoorbeeld giften
Alleen giften boven de drempel (1% van uw drempelinkomen, minimaal € 60 tot maximaal 10% van het drempelinkomen) kunt u aftrekken. Door giften over meerdere jaren te bundelen en ze in één jaar te betalen, heeft u maar één keer ‘last’ van de drempel. Giften in natura tellen ook mee. Denk bijvoorbeeld aan uw oude, nog werkende computer die u aan een goed doel geeft. Vraag een bon met een handtekening. Zet op de bon een reële schatting van de waarde bijvoorbeeld 10% van de aanschafprijs

N.B: als er maar 1 of een paar goede doelinstellingen zijn is het slimmer deze giften als periodieke gift te geven. Er is geen drempel en maximum voor deze giften. Met het maken van een schenkovereenkomst periodieke gift is de gang naar de notaris vanaf 2014 niet meer nodig - zie bron 3

Er ontbreekt ruimte. Zie voor 4,5, 6 bij reacties
4. Doe een schenking nog dit jaar
5. Haal contant geld in huis
6. Betaal de zorgpremie voor het komende jaar alvast in december.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
4. Schenking.
De Belastingdienst geeft op zijn site een overzicht van de belastingvrije mogelijkheden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_schenkbelasting_doen 5. Haal contant geld in huis
Contant geld hoeft tot een bedrag van opgeteld € 512 (€ 1.024 voor fiscaal partners) niet aangegeven te worden als box 3-vermogen. Haal eind december dus wat extra geld in huis. Belastingvoordeel is gering, maar alle beetjes helpen. 6. Betaal de zorgpremie voor het komende jaar nu, in december dus.
Vaak wordt ook nog een enkel procent korting gegeven. Als dat 2% is is dat gemiddeld per jaar meer. Als er € 1500 te betalen is, scheelt het € 18 belasting + € 30 minder premiebetaling.
Cryofiel
9 jaar geleden
7. Als je nog een normale/hoge hypotheek hebt, betaal dan de hypotheekrente over de eerste zes maanden van 2015 alvast in december 2014. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste vermindert je vermogen op de peildatum 1 januari 2015. Ten tweede mag je de betaalde hypotheekrente aftrekken van de belasting over 2014 - je krijgt je teruggave dus een jaar eerder. In december 2015 kun je hetzelfde nogmaals doen. Dan betaal je dus alvast de hypotheekrente over januari t/m juni 2016. Méér dan zes maanden hypotheekrente vooraf betalen is niet zinvol, want de extra maanden mag je niet aftrekken van de belasting.
fisbel
9 jaar geleden
@Cryofiel:
Deze tip kan met name gelden als er in het voorlaatste jaar nog sprake is van een hoger belastingtarief bijvoorbeeld omdat de pensioengerechtigde leeftijd nog niet is bereikt en er bijvoorbeeld 42% aftrek is. Als deze aftrek in het jaar van pensioengerechtigd zijn 17,9% lager is (de AOW-premie hoeft niet meer te worden betaald) is er extra fiscaal voordeel.
ronron1212
9 jaar geleden
fisbel helemaal mee eens
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik denk dat deze tip voor iedereen nuttig is die in deze situatie zit, ongeacht een mogelijke verandering in belastingregime. Als ik mijzelf als voorbeeld neem: 1.  Een lager vermogen op 1 januari, dus minder vermogensrendementsheffing. Dat is een direct voordeel van 1,2% over het vooruitbetaalde bedrag. 2.  Eerdere belastingaftrek over het vooruitbetaalde bedrag. Ik krijg uiteindelijk in totaliteit hetzelfde bedrag terug, maar ik ontvang het bedrag een jaar eerder. Het voordeel is de tijdwaarde van het terug te ontvangen bedrag.
fisbel
9 jaar geleden
@cryofiel:
In zijn totaliteit heeft u gelijk. Maar het blijft oppassen, met name bij een eenmalige extra hypotheekbetaling. Voorbeeld: inkomen is € 28.000 / € 20.000 - fiscaal partners Hypotheekrenteaftrek is € 8000
Als de hypotheekrenteaftrek € 12.000 zou worden is een deel slechts aftrekbaar voor 36,5% i.p.v 42% (jaar 2015) Met zo'n € 225 nadeel in dit voorbeeld - 5,5% van € 4000 valt in schijf 1 Fiscaal voordeel Box 3 is € 48 / Rentenadeel pakweg € 48 Totaal nadeel blijft € 225 Hetzelfde geldt als een deel van de aftrek in schijf 3 plaatsvindt ipv schijf 3 - met navenant nog meer fiscaal nadeel. Alle ins en outs dus meerekenen. Algemeen: Deze belastingtip zal voor de meesten te ingewikkeld zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oké, ik snap heb, geloof ik. Als ik het goed begrijp geldt het door mij geschetste voordeel alleen als de extra aftrek (dus met vooruitbetalen van de hypotheekrente) plaatsvindt tegen hetzelfde belastingtarief als het laatste stukje van de reguliere aftrek (dus zonder vooruitbetalen van de hypotheekrente). Als de extra aftrek plaatsvindt in een lagere belastingschijf dan het laatste stukje van de reguliere aftrek, moet je verdraaid goed rekenen om te weten of het een voordeel of zelfs een nadeel zou zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oeps, laatste zijn vergeten: Is dat inderdaad wat je bedoelt?
fisbel
9 jaar geleden
Je moet inderdaad goed weten in welke belastingschijf de extra aftrek plaatsvindt. Dat zie je in het overzicht. Het lastige is dat je vooraf ongeveer precies moet weten wat je bruto inkomen van het belastingjaar is. Ook speelt mee dat er behalve hypotheekrenteaftrek (rekening houden met bijtelling EWF) nog andere (persoonsgebonden) aftrekposten kunnen zijn bijvoorbeeld giften, specifieke zorgkosten (allebei met drempels) of betaalde alimentatie. Zeker als je in dit geheel uitkomt op de grens van belastingschijf 1/2 of 3/4 vraagt dit inzicht en wat rekenwerk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor deze toelichting! In mijn geval blijft mijn inkomen (loondienst) ongeveer gelijk, evenals alle overige inkomstenbelastinggerelateerde zaken. Ik zal dus eens heel goed bekijken in welke schijven mijn hypotheekrente aftrekbaar is, en of ik in een andere schijf terecht ga komen indien ik de hypotheekrente vooruit ga betalen.