wanneer wordt algemene heffingskorting uitbetaald?

Normaal ontving ik dit jaarlijks, nu maandelijks aangevraagd. Op 15 oktober ontving ik brief, met dagtekening 22 oktober, dat ik het nu maandelijks ontvang. Vanaf wanneer gaat dit in? Wat zijn de uitbetalingsdata voor deze heffingskorting, ook rond 20ste zoals toeslagen? En is het met terugwerkende kracht, of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (1)

De uitbetaling van de voorlopige teruggaaf is altijd zo rond de 15e van de maand. Dit in tegenstelling tot de toeslagen die rond de 20e worden uitbetaald. U krijgt de belasting terug in maandelijkse termijnen. Het totale bedrag aan belasting dat u voorlopig terugkrijgt, wordt verdeeld over de resterende maanden van het jaar. De 1e termijn is ongeveer 6 weken nadat u de aanslag hebt aangevraagd.

Als er op 15 oktober geen uitbetaling heeft plaatsgevonden, krijgt u de eerste betaling op 17 november 2014 uitbetaald. Niet op de 15e in november, want dit is op een zaterdag.

De voorlopige teruggaaf zal dus verspreid over 2 maanden worden uitgekeerd. 1 uitbetaling op 17 november de de laatste uitbetaling op 15 december.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet zo dat als het normaal jaarlijks gaat, het nu al overgemaakt is?
fisbel
9 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden de uitbetaling van de algemene heffingskorting te krijgen:
1. Uitbetaling achteraf, als de gezamenlijke aangifte wordt ingedien.
2. Uitbetaling in het jaar zelf. Kan alleen als een aanvraag (VA2014) wordt ingediend. Vragensteller heeft deze aanvraag onlangs ingediend. En krijgt voortaan de algemene heffingskorting per maand uitbetaald. De voorlopige teruggaaf wordt automatisch gecontinueerd naar het volgende haar. Zo had een kennis van mij een eenmalige grote aftrekpost. Hiervoor een voorlopige teruggaaf aangevraagd en gekregen. De teruggaaf werd doorgezet naar het volgende jaar. Dan moet je natuurlijk wel een wijziging Voorlopige Aanslag indienen om betaling achteraf te voorkomen. Over belastingjaar 2014 wordt de algemene heffingskorting 2014 in situatie 1 na de aangifte voorjaar 2015 uitbetaald. Maar ik heb het ook wel meegemaakt dat een jong echtpaar - partner niet verdienend - nooit aangifte deed en in 1 klap voor 5 jaren met terugwerkende kracht de algemene heffingskorting kreeg uitgekeerd. Dan moet er dus wel aangifte worden gedaan.