Valt de omzet van energie die opgewekt is met zonnepanelen onder de vrijstellingen van de btw bij sportverenigingen?

Sportverenigingen hebben onder bepaalde voorwaarden vrijstelling van btw. Dit is op het moment dat de hoofd- en nevenactiviteiten onder een bepaald bedrag blijven.
Wordt de energie die opgewekt wordt door middel van zonnepanelen gezien als omzet door de belastingdienst of als reductie van de kosten?
Als het gezien wordt als omzet kan het zijn dat sportverenigingen die net niet op de grens zitten ongeveer 1/5 van hun opbrengsten verliezen en hierdoor zonnepanelen niet interessant voor zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doelt u op de kantineregeling? Zie dan : http://tinyurl.com/8wcznby . Helaas is deze met ingang van 2014 sterk beperkt.
Maar waarom belt u de belastingtelefoon niet even?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die bedoelen wij. Alleen de belastingdienst wilt de vraag niet beantwoorden zonder btw-nummer. Zij zijn er namelijk niet voor vragen voor afstudeeropdrachten terwijl sportverenigingen ons wel voor hebben gevraagd.
De vraag is of de belastingdienst de opgewekte energie als omzet ziet onder de kantineregeling (nevenactiviteiten) of ziet de belastingdienst dit als een normale kostenreductie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst niet lastig gevallen wil worden door scholieren met allerlei onzinnige vragen, maar bij jou ligt dat anders. Je hebt opdracht gekregen van een vereniging om dit uit te zoeken, de belastingdienst is verplicht deze info te geven. Vraag gewoon het btw-nummer van die vereniging en vertel NIET aan de belastingtelefoon dat het een afstudeeropdracht is, dan kom je serieuzer over.

Antwoorden (1)

Zie energieleveranciers.nl
Terugleververgeding energie van zonnepanelen. Je kunt bellen 088-1100800

Toegevoegd na 1 dag:
Volgens mij is bij aankoop van zonnepanelen BTW betaald. Levering van goederen of diensten.
Mijns inziens ben je voor het gebruik van die goederen, die dan tot je eigendom behoren geen BTW verschuldigd voor het eigen gebruik(Zakelijk noch privé). Dat is bij een auto toch ook niet het geval of bij aanschaf van een klauwhamer?
Wellicht, dat je voor het gebruik van de infrastructuur van een energiebedrijf het effectieve rendement van de opgewekte energie, voor omzetting in bruikbare stroom BTW verschuldigd bet?

Na deze vraag aan mezelf te hebben gesteld heb ik via google dit gevonden:
Greenem: Vraag en antwoord over teruggave van BTW op zonnepanelen.

Het lijkt, dat je als particulier moet kiezen voor een soort ondernemerschap en een apart BTW nummer moet vragen. Maar je wordt als particulier of VvE niet zodanig als ondernemer aangemerkt. Althans dat is mijn conclusie. Maar ik heb totaal geen ervaring op het gebied. Ik beantwoord de vraag louter ter lering en de vermaak. Ik hoop toch dat ik u op het juiste spoor gezet heb.
De site van Greenem geeft zeer veel info. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De terugleververgoeding is bij ons al bekend. Het betreft een vraagstuk over de btw. Of de omzet van de zonnepanelen vallen onder de vrijstelling ) die sportverenigingen hebben voor het betalen van btw aan de belastingdienst voor diensten en goederen die zij levert.