Stnrd brutoloon valt in de 42% schijf. Door werk in buitenland is brutoloon bijna het dubbele. Krijg ik straks een enorme belastingaanslag?

Normaal zit ik in 42%, maar door al die extra's kom ik nu bruto op het dubbele uit. Ik vraag me af of de werkgever daarmee rekening houdt bij het inhouden van de loonheffingen, en ik niet straks een berg terug moet betalen.

Toegevoegd na 1 dag:
Vanwege 1 van de antwoorden nog wat extra informatie:
dank voor de uitleg! Wat meer details dan:

basis bruto salaris is 53000
door werk in het buitenland loopt het brutosalaris op tot 82000*
ingehouden loonheffingen: 33000*
* (de laatste 3 maanden van 2014 zijn op basis van extrapolatie van gegevens op loonstroken)
Salaris wordt volledig door nederlands bedrijf uitbetaald, ondanks het feit dat ik meer dan 183 dagen in het buitenland werk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit uw vraag lijkt het erop dat u een Nederlandse werkgever heeft, maar dat u in het buitenland namelijke Duitsland werkt.
Dus het lijkt er op dat u volledig valt onder het Nederlandse belastingrecht. Vraag dit even na bij uw werkgever.
En wacht even de jaaropgave af. Maar hou wel rekening dat u misschien wat bij ga betalen, dus zet een deel al die extra's op een spaarrekening.
fisbel
9 jaar geleden
Volgens mij is de werkelijke situatie simpel: u heeft over het gehele inkomen een Nederlandse werkgever. Een deel van de werkzaamheden gebeuren in het buitenland, maar dit heeft geen invloed op de te betalen belasting in Nederland. Over het inkomen van € 82.000 is € 33.305 belasting verschuldigd (zie VA 2014) te weten € 35.854 IB/PVV minus de heffingskortingen van € 2549 Dat komt aardig overeen met de € 33.000 ingehouden belasting door uw werkgever.
Bijbetaling achteraf zal niet of nauwelijks gaan plaatsvinden. Had u de aanvullende informatie maar direct verstrekt. Overigens met alle plezier gerekend in mijn aanvankelijke antwoord, maar dit betreft een antwoord met een tweede werkgever – een werkgever in Duitsland. Met een totaal andere uitkomst. Nu geen gedoe met aftrek dubbele belasting, wereldinkomen, sociale premies. Het lijkt allemaal veel eenvoudiger te zijn. Voor uw werkgever is het eenvoudig om de juiste belastingafdracht te doen plaatsvinden. Bijbetalen is niet aan de orde, want er vindt geen splitsing in inkomens plaats: inkomen Nederland / inkomen Duitsland. Eitje dus.

Het beste antwoord

Wat jammer dat u niet wat meer gegevens verstrekt. Met name de hoogte van de inkomens in Nederland en buitenland zijn van belang. Maar laten we aannemen dat u in Nederland een modaal inkomen verdient van pakweg € 34.000 Dit inkomen valt in de eerste twee schijven – schijf 2 met 42% belastingheffing.

Stel dat uw buitenlands inkomen € 30.000 is.
Over dit inkomen wordt in principe in het buitenland belasting ingehouden. En Nederland geeft aftrek ter voorkoming van dubbele belasting, zodat u niet dubbel belasting hoeft te betalen.

Maar als Nederlands staatsburger zult u in dit voorbeeld over uw wereldinkomen van € 64.000 aangifte moeten doen. Te betalen belasting is € 16.000 (afgerond – jaar 2013) waarvan € 8000 in schijf 1 met 52%.

Voor de aftrek ter voorkoming dubbele belasting bestaan twee methodes: de vrijstellingsmethode en de verrekeningsmethode (zie de bron) De Belastingdienst past de methode toe die voor u het gunstigst is (leuker kunnen ze het niet maken!)

Waarschijnlijk is bij u de verrekeningsmethode van toepassing: de totaal te betalen inkomstenbelasting over het inkomen van € 64.000, stel € 16.305 Dit bedrag wordt voor de vrijstelling als volgt vermenigvuldigd /// € 30.000 inkomen buitenland : € 64.000 totale inkomen x € 16305. De vrijstelling komt in dit voorbeeld uit op € 7643

Er moeten ook premies worden betaald. Het heet niet voor niet IB/PVV. De te betalen premies zullen hier ruim € 10.000 zijn. Totale belasting € 26.000 De werkgever in Nederland heeft al stel € 9500 ingehouden / de aftrek dubbele belasting is stel € 7500 / heffingskortingen zijn stel € 3000. Te betalen belasting in Nederland vanwege het buitenlandse inkomen zou dus in dit voorbeeld € 6000 zijn.

Daarnaast moet over het buitenlands loon in Nederland premie Zorgverzekeringswet worden betaald. Over het loon in Nederland hoeft dat niet, want de werknemer betaalt die premie. In dit voorbeeld zou uw eigen bijdrage (51.000 maximum – Nederlands loon) x 5,4% zijn, ongeveer € 900. Hiervoor krijgt u een aparte aanslag.

Uw conclusie is dus juist dat vanwege de twee opgetelde inkomens er achteraf bijbetaald moet worden. In zoverre is dat logisch omdat dat in Nederland ook gebeurt.
Over twee afzonderlijke inkomens van € 30.000 wordt belasting ingehouden. Maar bij optelling komt een deel van het totale inkomen in een hogere schijf terecht. Met als gevolg bijbetaling.
(lees verder bij reacties)
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De bijbetaling achteraf is inherent aan het systeem en alleen te voorkomen als u om een Voorlopige Aanslag verzoekt. De bij te betalen belasting wordt dan in het jaar zelf al betaald: elke maand 1/12 deel. U voorkomt naheffing. Maar natuurlijk kunt u ook het bedrag reserveren. Als u voor 1 april aangifte doet hoeft u geen rente over de bijbetaling te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voorlopige aanslag is de beste oplossing in deze lastige situatie. Dat voorkomt verrassingen achteraf. De belastingdienst heeft begrip er voor dat dit een lastige situatie is en dat er maatwerk nodig is voor deze situatie. Voor een buitenland specialist Duitsland is dit dagelijkse kost en maar voor mij is het maar raden wat de juiste regels zijn. Je komt wel steeds dichter in de beurt wat het zou behoren te zijn.
fisbel
9 jaar geleden
Ook de Voorlopige Aanslag betekent dat er een belastingaangifte moet worden ingevuld. Als je helemaal niet weet hoe dat in deze situatie moet, zal je in dit stadium toch al een specialist moeten inschakelen. Overigens: wie wel eens een M-aangifte heeft ingevuld, komt met dit soort vragen een heel eind.