Kan iemand mij duidelijk uitleggen over belastingaangifte wat dat is en waarom dat er is?

Graag meer info over wat nou belastingaangifte is en waarom je belasting aangifte doet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De aangifte dient om vast te stellen wat je bijdrage is aan de staat. De staat is een kind van ons allemaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dat geld kan de overheid dingen doen, die wij aan de staat hebben toebedeeld

Toegevoegd na 4 dagen:
De inhouding van loonheffing op je loon, salaris of uitkering is een voorheffing, dus er kan een definitieve belastingberekening door de Belastingdienst komen van inkomstenbelasting. Daarvoor moet je eerst aangifte doen. Daarna volgt een afrekeing, die aanslag wordt genoemd.
De ingehouden loonheffing wordt daarmee verrekend.
Als je meerdere bronnen van inkomsten hebt, bijvoorbeeld meerdere banen of een eigen huis, dan kan de uiteindelijk verschuldige belasting flink afwijken van de voorheffing.
Als de fiscus denkt dat je moet bijbetalen ga je een aangifte brief krijgen. Als je belasting terugkrijgt gaat de fiscus er van uit dat je dat zelf door hebt.
Het is al met al best lastig om het helemaal goed te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen die een automatisch bericht van de belastingdienst ontvangt, moet een belastingaangifte indienen.

Mensen die geen bericht ontvangen, zijn in sommige gevallen ook verplicht om aangifte te doen.

Ieder jaar dient u voor 1 april uw belasting aangifte te hebben ingediend bij de belastingdienst.

Het hangt van uw eigen situatie af hoeveel belasting u moet betalen. Zo kan het zijn dat u:

•meerdere inkomstenbronnen heeft, bijvoorbeeld inkomsten naast uw loon
•in uw situatie recht heeft op bepaalde aftrekposten

In het kort, soms is het verplicht en andere keren heb je er voordeel bij door bv. de aftrekpost van je hypotheek.