Iemand die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt mag voor onbeperkte tijd naar het buitenland. Als het verblijf in het buitenland langer duurt dan 3 maanden moet dit wel worden doorgegeven aan de SVB. Tot 26 weken verblijf buitenland wordt sowieso toestemming gegeven en zijn er geen consequenties voor bijvoorbeeld de ziektekostenverzekering.

Als je langer dan acht maanden naar het buitenland gaat, moet je je in principe uitschrijven uit Nederland. Dit kan door een bezoek aan het gemeentehuis of via een formulier emigratie of huisvesting in het buitenland. Zie bron 1.

Voor iemand met onvolledige AOW-opbouw én een inkomen onder het sociaal minimum is er de AIO-aanvulling (bijstand) Voor deze mensen geldt dat zij niet langer dan 3 maanden per jaar in het buitenland mogen verblijven.

Met de tool hieronder van de SVB kan bekeken worden of de AOW bij verblijf in het buitenland (emigratie) behouden blijft. Zie bron 2.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedenk dat de ziektekostenverzekering als je in het buitenland woont, niet meer doorgaat. Met veel landen is een verdrag. Dan wordt de AOW gewoon doorbetaald. In landen waarmee geen verdrag is krijg je maar een gedeeltelijke AOW.

Andere antwoorden (1)

12 mnd per jaar. Als er dan medische hulp nodig is dan ook graag daar blijven!!