Wordt de kinderopvangtoeslag hoger als je gaat scheiden en co-ouderschap doen?

We hebben 3 kinderen en zij gaan 4 dagen pw naar de BSO. Onze beider vaste lasten worden hoger nu we gaan scheiden en co-ouderschap aangaan. Wordt de kinderopvangtoeslag dan ook hoger? En zijn er nog andere toeslagen waar je rekening mee moet houden bij co-ouderschap?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

U hebt een enigszins complexe vraag. U gaat scheiden en dit heeft veel fiscale gevolgen. Uw vraag betreft de kinderopvangtoeslag en andere toeslagen: huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget. U hoeft de scheiding niet door te geven aan de Belastingdienst, als u dat maar wel doet aan de gemeente waar u woont.

Voor een eventuele huurtoeslag of zorgtoeslag kunt u een proefberekening toeslagen door voor de nieuwe situatie. In tegenstelling tot de oude situatie geldt alleen uw JAARinkomen. Het kan dus zomaar zijn dat u in de nieuwe situatie recht heeft op huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget terwijl dat in de oude situatie niet zo was.

De kinderbijslag kan verdeeld worden zoals u dat samen wenst. Als er geen afspraken worden gemaakt is de verdeling voor ieder de helft. Voor het kindgebonden budget geldt dat voor 1 kind het budget niet over beide ouders kan worden verdeeld. Hoe het dan wel moet staat in de link van de SVB te lezen. Houdt u er rekening mee dat een lager inkomen een hoger kindgebonden budget oplevert.

En dan de kinderopvangtoeslag.
In geval van co-ouderschap kan je beiden voor een deel van de kosten apart kinderopvangtoeslag aanvragen. De kinderen moeten dan wel minimaal 3 dagen per week bij de ene ouder en minimaal 3 dagen per week bij de andere ouder wonen. Het kind of de kinderen moeten bovendien op het woonadres van 1 van de ouders ingeschreven staan. Er is alleen kinderopvangtoeslag mogelijk als de ouder werkt of een opleiding volgt. De hoogte van de kinderopvangtoeslag is o.a. afhankelijk van het inkomen van de ouder. Hoe lager het inkomen hoe hoger de kinderopvangtoeslag zal zijn.

Belastingkortingen
Als de kinderen 'verdeeld' worden is er voor beide (werkende) ouders recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Samen met de alleenstaande ouderkorting kan dit een belastingkorting opleveren van ruim € 4000.

Omdat u een vraag stelt met weinig specifieke gegevens is slechts een algemeen antwoord mogelijk. Stelt u rustig vervolgvragen n.a.v. uw eigen specifieke situatie.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvullende informatie:
Co-ouders kunnen allebei kinderopvangtoeslag aanvragen. Ieder voor het eigen deel van de kosten.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/kinderopvangtoeslag_2014/voorwaarden_2014/aanvullende_regels/ik_ben_co-ouder
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor u zeer uitgebreide antwoord. U geeft terecht aan dat mijn vraag complex is, met meerdere vragen ineen. Ik heb gekeken op de belastingdienst site, maar kan nog geen proefberekening doen omdat ik nog geen duidelijk financieel overzicht heb. Ik vraag me vooral af gezien de jaarinkomens gelijk blijven of de toeslag dan uberhaubt hoger wordt. De vaste lasten worden wel verzwaard. Dank vooral ook voor het aanbod om uitgebreider op mijn specifieke situatie in te gaan, dat waardeer ik zeer! (Maar is misschien niet iets voor deze openbare site)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens zullen we beiden 3,5 dag zorg hebben voor de kinderen, en blijven we beiden fulltime werken
fisbel
9 jaar geleden
U krijgt hogere kosten. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat u meer kinderopvangtoeslag gaat krijgen. Tot nog toe werd er voor de kinderopvangtoeslag uitgegaan van uw gezamenlijk inkomen. Bij uitbreiding van de uren is er uiteraard hogere kinderopvangtoeslag. Maar het JAARinkomen is van groot belang. Als iemand met een toetsingsinkomen van € 25.000 kinderopvangtoeslag aanvraagt is het toegekende bedrag natuurlijk hoger dan voor iemand die kot aanvraagt met een inkomen van € 60.000 Als 1 van u een beduidend lager inkomen heeft, is het handiger de kinderbijslag voor de kinderen voor die ouder aan te vragen. Met als gevolg ook een (veel) hoger kindgebonden budget. Lees:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kindgebonden_budget/kindgebonden_budget_2014/voorwaarden_2014/aanvullende_regels/coouders Nog wat aanvullende informatie:
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/scheiden/co-ouderschap.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank! Naar zulke concrete tips ben ik op zoek in het belastingendoolhof.