als ik een particuliere opleiding volg is er belastingvoordeel mogelijk?

volgens mij kun je in aanmerking komen. Maar ik zou graag willen weten hoe dit werkt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je studeert, maak je kosten voor boeken of materiaal dat je voor je studie nodig hebt. Ook betaal je lesgeld of collegegeld. De kosten die je hebt gemaakt, mag je aftrekken van je inkomsten. De kosten moeten worden gemaakt t.b.v. (toekomstig) werk of beroep. Het maakt niet uit of je studeert bij een particuliere opleiding of bijvoorbeeld hogeschool. Studie voor een hobby zoals een cursus zijdeschilderen of pottenbakken zijn niet aftrekbaar.

Een belangrijke voorwaarde is dat je de kosten zelf hebt betaald. Er is een drempel van € 250. In de bron informatie van de Belastingdienst welke kosten wel en welke kosten niet aftrekbaar zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
De kosten zoals collegegeld of verplicht gestelde boeken kunnen worden opgevoerd bij de persoonsgebonden aftrekposten / studiekosten en andere scholingsuitgaven in de belastingaangifte. Reiskosten zijn nooit aftrekbaar.
fisbel
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb bij een particuliere school de opleiding beveiliging gedaan. Die opleiding kostte €3750,- voor een half jaar. Ik kon dat bedrag in termijnen betalen over een termijn van 36 maanden. Ik kreeg per jaar ongeveer €800,- terug van de belasting.