Is mijn borg onterecht ingehouden?

Ik ben onlangs met een aantal vrienden een weekend op vakantie gegaan in een vakantiepark in België. Na afloop van onze vakantie hebben we onze accommodatie netjes achtergelaten en de sleutel ingeleverd, waarna we op tijd het park vertrokken zijn.

Gedurende het weekend hebben we eens een klacht ontvangen van de parkmedewerking maar nooit van onze directe buren. Daarnaast heeft de parkmedewerking ons nooit een waarschuwing gegeven met betrekking tot mogelijk inhouden van de boete.

Gezien de omstandigheden verlang ik dan ook de borg van € 450,- binnen een week terug gestort op mijn bankrekening. Toen ik belde met de vraag waar deze bleef meende de receptioniste dat er veel vernield was in onze accommodatie en wij deze niet terug zouden krijgen. Dit is echter niet waar, we hebben alles keurig achtergelaten. Ook op de vraag of er een hogere instantie/bedrijfsleider was met wie we konden onderhandelen werd niet toegegeven. Ik moest maar een mailtje sturen waarop ik "toch wel hetzelfde antwoord" zou krijgen.

Mijn vraag is concreet nu;
- sta ik in mijn recht?
- via welke instantie kan ik tot mijn recht komen?

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een vreemd verhaal. Als jij alles netjes hebt achtergelaten hebben zij niet het recht om zomaar de borg in te houden. Wat wel handig zou zijn is als jij daar bewijs van hebt, dus bijvoorbeeld foto's. Als het goed is heb jij ook getekend voor de financiële zaken, dus je kosten voor het verblijf en de borg, heb je de kleine lettertjes goed gelezen? Wat je in ieder geval niet moet doen.
- Weer bellen.
- Langs gaan. Wat je wel moet doen.
- Schriftelijk bezwaar maken naar hen met bewijs.
- Netjes blijven. Verder kun je via www.rechtswinkel.nl gratis advies krijgen op dit probleem. Succes en hoop dat het snel voor je wordt opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is nog zoiets als een geschillencommissie voor als je er niet uitkomt: .http://www.degeschillencommissie.nl/home
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik merk dat de link niet werkt, even slepen naar de adresbalk.
Antoni
9 jaar geleden
Of gewoon opnieuw hier plaatsen: www.degeschillencommissie.nl/home
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dank is groot...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik herken dit wel, op vakantie in Spanje kregen we in eerste instantie onze borg ook niet terug. Er zouden klachten zijn geweest van de buren. Maar gelukkig was er 1 vriend bij die vloeiend Spaans kon, na uitleg kregen we het wel terug.
Die lui proberen je gewoon op te lichten, en in discussie wil dan niet. Dus zij zien extra inkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je willen adviseren om in het vervolg noot meer borg te betalen. Oplichters zien borg, zoals eerder gezegd, nog te vaak als extra inkomstenbron. Ik heb ook nog borg tegoed van een malafide huisbaas maar helaas valt er ook met foto's weinig aan te doen. Het is jouw woord tegen het zijne. De kosten voor de rechtsgang wegen vaak niet op tegen de baten, tenzij je een dekkende rechtsbijstandverzekering hebt. Misschien kan je contact opnemen met omroep MAX. Zij hebben een programma over vakantieproblematiek: Groeten van MAX. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Het beste antwoord

Wanneer het vakantiepark de borg niet terug betaald, moet het duidelijk en schriftelijk vermelden waarom dit niet wordt gedaan. Extra schoonmaakkosten mogen redelijkerwijs worden afgetrokken van de borg. Ook schade of kwijtgeraakte inventaris mag ingehouden worden op de borg. Het vakantiepark moet vóór het vertrek van de huurder in diens aanwezigheid de vakantiewoning controleren op inventaris. Wanneer het vakantiepark nalaat dit te doen, wordt het moeilijk voor de verhuurder om de vakantiegast aansprakelijk te stellen voor schade of verdwenen goederen. De schade of het kwijtraken van goederen kan immers ook nadien zijn voorgevallen, bijvoorbeeld door een medewerker of een onbevoegde.

Wanneer er geen eindcontrole is uitgevoerd door het vakantiepark, moet de verhuurder moet in geval van schade of anders waarbij hij extra kosten verwacht, de huurder direct schriftelijk hiervan op de hoogte stellen. De huurder kan ervoor kiezen ermee akkoord te gaan wanneer hij van mening is dat schade of verdwijning ook daadwerkelijk aan hem te wijten zijn. Wanneer de huurder echter van mening is dat dit niet geval is, kan deze weigeren de schade te betalen. Een bedrag buiten de borg om kan geweigerd worden, maar ook kan de borg teruggeëist worden.

In beginsel kan geprobeerd worden dit probleem onderling op te lossen door een aangetekende brief te versturen naar het vakantiepark / verhuurder van de vakantiewoning. De verhuurder moet een redelijke termijn worden voorgesteld om het bedrag alsnog terug te storten. Redelijk is binnen twee tot drie weken. Wanneer de verhuurder niet reageert of akkoord gaat, kan een incassobureau worden ingeschakeld door de huurder/ vakantiegast. Deze kan de zaak uit handen geven. Een incassobureau op basis van 'no cure no pay' brengt geen kosten voor de verhuurder in rekening. Degene die moet betalen betaald ook de kosten voor het incassobureau. Soms is het nodig een jurist in te schakelen. Een oud gezegde luidt: 'wie procedeert om een koe, doet er een toe'. Dit betekent dat procederen veel kost, zelfs wanneer de tegenpartij de proceskosten moet betalen. Procedeer daarom niet om een kleinigheid. Soms is het dan ook beter de zaak te laten rusten wanneer het om een klein bedrag gaat en dit vakantiepark links te laten liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de hulp! Weet iemand misschien exacte wetartikelnummers waarnaartoe ik zou kunnen refereren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem eens contact op met het juridisch loket 0900 8020 (20 cent per minuut), ik heb gezocht naar de Belgische wetgeving hierover, omdat dit in België plaatsvond, maar kon die niet vinden. Mogelijk heb je bij een Nederlands reisbureau geboekt en gelden toch deze regels. Ik denk dat in heel Europa de regels omtrent dit soort zaken, niet veel van elkaar afwijken. Waarschijnlijk kunnen zij je hiermee verder helpen : https://www.juridischloket.nl/ Misschien zit er ook een vestiging van het juridisch loket bij je in de buurt, dan kun je er langs gaan, de adressen vind je ook in de link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals bedankt voor alle informatie. Het ging om vakantiepark Zilverstrand van de oostappen groep... Inmiddels een week geleden een mail gestuurd maar nog geen reactie...

Andere antwoorden (2)

Als het park de borg niet terugbetaalt, moet het bedrijf dat schriftelijk onderbouwen wat de reden daarvan is. Schoonmaakkosten of beschadigingen kunnen reden zijn de borg niet terug te betalen, maar hier hoor je wel snel schriftelijk van op de hoogte te worden gesteld.

Als jij beweert dat jullie geen schade hebben veroorzaakt kun je dus weigeren schade te vergoeden, en ook de borg terugeisen.

Ik zou in jou geval eerst een nette mail sturen, waarin je de situatie beschrijft, dat jullie het gehuurde netjes hebben achtergelaten, je telefonische contact benoemen etc, en vriendelijk vraagt de borg bijvoorbeeld binnen twee weken terug te storten en vragen om een schriftelijke/mail reactie op je schrijven.

Zie ook bijgevoegde link, staat wel een duidelijk verhaal over dit onderwerp

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooropgesteld, dat u in uw recht staat dient u uw recht nog wel te verzilveren. Hoe??
Niet via internetcontacten. Wel heel duidelijk klip en klaar stellen hoe u de zaak heb aangetroffen en hoe u de zaak hebt achtergelaten. Wat betreft de klacht die tegen u geuit is lijkt het mij beter dit voorshands achter de hand te houden. Laten zij maar eens vertellen wat er mis is gegaan. Dus een onderbouwde verklaring afgeven waarom de borg niet wordt terugbetaald. Daarna moet u een schriftelijke klacht indienen al dan niet aangetekend met bericht van antwoord. Uw vordering verhoogt u met de gemaakte kosten. Controle bij aankomst en vertrek lijkt mij wel een logisch iets, bij een borgsom van dik €400,--. Overigens zou ik nooit en te nimmer een dergelijke som betalen nog niet in Dubai waar de kranen van goud zouden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maak het bedrijf bekend, wil ook wel eens helpen. In ieder geval helpt u andere vacantiegangers ermee.