Is mijn borg onterecht ingehouden?

Ik ben onlangs met een aantal vrienden een weekend op vakantie gegaan in een vakantiepark in België. Na afloop van onze vakantie hebben we onze accommodatie netjes achtergelaten en de sleutel ingeleverd, waarna we op tijd het park vertrokken zijn.

Gedurende het weekend hebben we eens een klacht ontvangen van de parkmedewerking maar nooit van onze directe buren. Daarnaast heeft de parkmedewerking ons nooit een waarschuwing gegeven met betrekking tot mogelijk inhouden van de boete.

Gezien de omstandigheden verlang ik dan ook de borg van € 450,- binnen een week terug gestort op mijn bankrekening. Toen ik belde met de vraag waar deze bleef meende de receptioniste dat er veel vernield was in onze accommodatie en wij deze niet terug zouden krijgen. Dit is echter niet waar, we hebben alles keurig achtergelaten. Ook op de vraag of er een hogere instantie/bedrijfsleider was met wie we konden onderhandelen werd niet toegegeven. Ik moest maar een mailtje sturen waarop ik "toch wel hetzelfde antwoord" zou krijgen.

Mijn vraag is concreet nu;
- sta ik in mijn recht?
- via welke instantie kan ik tot mijn recht komen?

Bij voorbaat dank

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer het vakantiepark de borg niet terug betaald, moet het duidelijk en schriftelijk vermelden waarom dit niet wordt gedaan. Extra schoonmaakkosten mogen redelijkerwijs worden afgetrokken van de borg. Ook schade of kwijtgeraakte inventaris mag ingehouden worden op de borg. Het vakantiepark moet vóór het vertrek van de huurder in diens aanwezigheid de vakantiewoning controleren op inventaris. Wanneer het vakantiepark nalaat dit te doen, wordt het moeilijk voor de verhuurder om de vakantiegast aansprakelijk te stellen voor schade of verdwenen goederen. De schade of het kwijtraken van goederen kan immers ook nadien zijn voorgevallen, bijvoorbeeld door een medewerker of een onbevoegde. Wanneer er geen eindcontrole is uitgevoerd door het vakantiepark, moet de verhuurder moet in geval van schade of anders waarbij hij extra kosten verwacht, de huurder direct schriftelijk hiervan op de hoogte stellen. De huurder kan ervoor kiezen ermee akkoord te gaan wanneer hij van mening is dat schade of verdwijning ook daadwerkelijk aan hem te wijten zijn. Wanneer de huurder echter van mening is dat dit niet geval is, kan deze weigeren de schade te betalen. Een bedrag buiten de borg om kan geweigerd worden, maar ook kan de borg teruggeëist worden. In beginsel kan geprobeerd worden dit probleem onderling op te lossen door een aangetekende brief te versturen naar het vakantiepark / verhuurder van de vakantiewoning. De verhuurder moet een redelijke termijn worden voorgesteld om het bedrag alsnog terug te storten. Redelijk is binnen twee tot drie weken. Wanneer de verhuurder niet reageert of akkoord gaat, kan een incassobureau worden ingeschakeld door de huurder/ vakantiegast. Deze kan de zaak uit handen geven. Een incassobureau op basis van 'no cure no pay' brengt geen kosten voor de verhuurder in rekening. Degene die moet betalen betaald ook de kosten voor het incassobureau. Soms is het nodig een jurist in te schakelen. Een oud gezegde luidt: 'wie procedeert om een koe, doet er een toe'. Dit betekent dat procederen veel kost, zelfs wanneer de tegenpartij de proceskosten moet betalen. Procedeer daarom niet om een kleinigheid. Soms is het dan ook beter de zaak te laten rusten wanneer het om een klein bedrag gaat en dit vakantiepark links te laten liggen.

Bronnen:
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/107523...

Als het park de borg niet terugbetaalt, moet het bedrijf dat schriftelijk onderbouwen wat de reden daarvan is. Schoonmaakkosten of beschadigingen kunnen reden zijn de borg niet terug te betalen, maar hier hoor je wel snel schriftelijk van op de hoogte te worden gesteld. Als jij beweert dat jullie geen schade hebben veroorzaakt kun je dus weigeren schade te vergoeden, en ook de borg terugeisen. Ik zou in jou geval eerst een nette mail sturen, waarin je de situatie beschrijft, dat jullie het gehuurde netjes hebben achtergelaten, je telefonische contact benoemen etc, en vriendelijk vraagt de borg bijvoorbeeld binnen twee weken terug te storten en vragen om een schriftelijke/mail reactie op je schrijven. Zie ook bijgevoegde link, staat wel een duidelijk verhaal over dit onderwerp succes ermee!

Bronnen:
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/107523...

Vooropgesteld, dat u in uw recht staat dient u uw recht nog wel te verzilveren. Hoe?? Niet via internetcontacten. Wel heel duidelijk klip en klaar stellen hoe u de zaak heb aangetroffen en hoe u de zaak hebt achtergelaten. Wat betreft de klacht die tegen u geuit is lijkt het mij beter dit voorshands achter de hand te houden. Laten zij maar eens vertellen wat er mis is gegaan. Dus een onderbouwde verklaring afgeven waarom de borg niet wordt terugbetaald. Daarna moet u een schriftelijke klacht indienen al dan niet aangetekend met bericht van antwoord. Uw vordering verhoogt u met de gemaakte kosten. Controle bij aankomst en vertrek lijkt mij wel een logisch iets, bij een borgsom van dik €400,--. Overigens zou ik nooit en te nimmer een dergelijke som betalen nog niet in Dubai waar de kranen van goud zouden zijn. Toegevoegd na 1 minuut: Maak het bedrijf bekend, wil ook wel eens helpen. In ieder geval helpt u andere vacantiegangers ermee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100