mag een notaris zonder dat je er zelf wat van weet zomaar een betaling van je priverekening doen voor een erfbelasting van volwassen kinderen??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe zou is het precies gegaan. Heb jij een erfenis gehad?
ronron1212
7 jaar geleden
Als je verder geen verduidelijking geeft word het moeilijk antwoorden.
Erna55
7 jaar geleden
De notaris heeft toch geen inlogcode ?
ronron1212
7 jaar geleden
Hij heeft deze vraag al eens gesteld maar die is waarschijnlijk verwijderd. Het ligt er maar aan waar het geld vandaan komt. Of de notaris tot afhandeling hiervan is gemachtigd.
Amadea
7 jaar geleden
Beheert die notaris jouw bankrekening dan, allroundtheo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dan zal hij wel een volmacht hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee, geen volmachten afgegeven,gewoon bij het bankkantoor afgegeven en is dus van mijn rekening afgeschreven.zonder overleg van de notaris.

Het beste antwoord

Neen, zelfs een notaris mag geen betalingen doen van iemands privérekening zonder dat de rekeninghouder hier van af weet. De rekeninghouder moet de notaris minstens een volmacht hebben gegeven.
Als het hier gaat om de bankrekening van de partner van de overledene dan blokkeert de bank zodra zij op de hoogte zijn van het overlijden.
Voor de bank is pas zeker wie de erfgenamen zijn als er een verklaring van erfrecht is. Als de bank immers gelden zou uitbetalen aan iemand die achteraf helemaal geen erfgenaam blijkt te zijn, dan moet de bank aan de werkelijke rechthebbende naderhand alsnog uitbetalen.

Familieleden zijn verplicht het overlijden van de rekeninghouder aan de bank te melden. In de praktijk blijkt dat de bank, in afwachting van de verklaring van erfrecht, haast altijd bereid is de nota van de begrafenisondernemer te voldoen.

Ook bij een zogenaamde ‘en/of-rekening’ kan de bank besluiten de rekening te blokkeren totdat er zekerheid is wie de erfgenamen zijn. Vaak maakt de bank een uitzondering als het een en/of-rekening van twee echtgenoten betreft, maar dat is de bank niet verplicht.
Een veelvoorkomend misverstand betreft de bankmachtiging.
Degene die gemachtigd is om geld op te nemen en overboekingen te doen, kan dit niet meer doen na het overlijden van de volmachtgever. Een machtiging (of volmacht) eindigt bijna altijd door het overlijden van de volmachtgever. De bank zal eerst een verklaring van erfrecht moeten ontvangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
klopt precies

Andere antwoorden (1)

Ja, als hij executeur is en een algemene volmacht heeft.