Kan ik een deel van de wegenbelasting betalen wanneer ik een auto kort in bezit heb?

Ik wil deze zomer een road trip maken en daarvoor wil ik een auto aanschaffen. Stel dat ik 2 weken onderweg ben, en daaromheen de auto nog 2 weken bezit (4 weken totaal dus) kan ik dan ook voor die 4 weken wegenbelasting betalen? Of is het mogelijk dat de vorige eigenaar de wegenbelasting al voor die drie maanden als vooruit heeft betaald en dat ik dit helemaal niet meer hoef te betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Je moet motorrijtuigenbelasting betalen voor de periode dat het kenteken bij jou op naam staat. De Belastingdienst zorgt er automatisch voor, dat de voormalige eigenaar het geld terugkrijgt wat hij (achteraf gezien) te veel betaald heeft.
De Belastingdienst stelt de motorrijtuigenbelasting altijd vast per tijdvak van 3 maanden. Als je het kentekenbewijs van de auto op je naam laat zetten, geef je aan of je per tijdvak wilt betalen of 4 tijdvakken in 1 keer wilt betalen. De datum waarop elk tijdvak begint, hangt af van de afgiftedatum van het kentekenbewijs deel I of deel IA. Als je een gebruikte personenauto koopt, komen het begin van een tijdvak en de aankoopdatum meestal niet met elkaar overeen. Daarom betaal je eerst motorrijtuigenbelasting voor een deel van een tijdvak en daarna per tijdvak van 3 maanden.

"Motorrijtuigenbelasting met acceptgiro betaald

Als u, voordat u uw personenauto verkoopt, nog een rekening hebt ontvangen voor de motorrijtuigenbelasting, dan moet u die rekening betalen. Wij betalen de belasting die u te veel hebt betaald vanaf het moment dat het kentekenbewijs niet meer op uw naam staat, automatisch terug.

Motorrijtuigenbelasting automatisch betaald

Betaalt u automatisch? Dan betalen wij de belasting die u te veel hebt betaald vanaf het moment dat het kentekenbewijs niet meer op uw naam staat, automatisch terug. Als u te weinig hebt betaald, dan innen wij bij de eerstvolgende incasso alsnog de motorrijtuigenbelasting. Op uw bankafschrift staat dan behalve het kenteken ook 'restschuld'.

Voorbeeld

Een maand voor de verkoop van uw personenauto is een tijdvak ingegaan. U moet dan voor die maand motorrijtuigenbelasting betalen, omdat het kentekenbewijs toen nog op uw naam stond. Voor de overige 2 maanden hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. U krijgt 2/3 deel van de belasting die u te veel hebt betaald, automatisch terug. Als u voor 4 tijdvakken (een jaar) hebt betaald, krijgt u behalve een evenredig deel van de belasting over het lopende tijdvak, ook de belasting terug over de tijdvakken die nog niet zijn begonnen."
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Denk niet dat het zo zal lukken,wel is het zo dat je teveel betaalde motorrijtuigenbelasting terug krijgt.

Toegevoegd na 54 seconden:
Als de auto verkocht wordt of naar de sloop gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een auto op jouw naam zet betaal je wegenbelasting vande datum dat de auto op jouw naam staat. Betaal je bijvoorbeeld per maand dan betaal je je eerste termijn vanaf de datum aanschaf tot het einde van de maand. Daarna betaal de volle maand erna.
Bij verkoop van de auto betaal je wegenbelasting tot aan de datum dat de auto in jouw bezit was. Indien je de hele maand al betaald hebt dan krijg het teveel betaalde automatisch terug gestort op jouw rekening.
Met ander woorden: JA je betaald altijd slechts wegenbelasting over de periode waarin je de auto in bezit hebt. Je betaald wel altijd de volle vooraf afgesproken termijn. Het teveel betaalde krijg je dan achteraf weer terug.