ik werk 10 uur p.m. bij naast part-time baan van 20 uur p.week. Krijg ik van de 2e baan aan het einde van het jaar het belastinggeld terug?

Ik heb namelijk op het belastingformulier ingevuld geen loonheffingskorting toepassen omdat dat alleen bij je 1e baantje kan. Nu wordt bijna de helft van dat geld ingeleverd naar de belasting. Kan ik dit aan het einde van het jaar weer terugvragen? Wat is de inkomensgrens per jaar. Want ze tellen de 2 inkomsten bij elkaar op toch? en als ik dan onder de inkomensgrens zit, kan ik het toch geld terug krijgen van mijn 2e baan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
De inkomens worden ook bij elkaar opgeteld en dat moet ook en daarover wordt berekend hoeveel belasting je werkelijk moet betalen.

Het beste antwoord

Als u denkt dat u iets terug dient te krijgen, dan is het handig om aangifte te doen.

Vooral in uw situatie is het handig om aangifte te doen, als je geen aangifte doet, dan krijg je ook niets terug.

De loonheffingskorting is gebaseerd op een full time baan.
U mag de loonheffingskorting toe laten passen op beide banen, maar dan betaald u maandelijks te weinig belasting en dient u aan het eind van het jaar belasting bij te betalen.

U betaalt maandelijks te veel belasting en krijgt u het aan het eind van het jaar weer terug. Als je aangifte doet.

De inkomstengrens van loonheffingskorting ligt in de buurt van het minimum bruto jaarloon.

Het is niet afhankelijk van hoeveel uur u werkt, maar hoeveel u krijgt voor de 20 uur en de 10 uur.
In een theoretische situatie is het mogelijk dat u voor de 10 uur per week bruto meer krijgt dan voor de 20 uur. En zo situatie is beter dat u bij de 10 uur per week baan de loonheffingskorting laat betekenen.

U kunt altijd een (proef)berekening maken met het aangifteprogramma zonder het op te sturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wellicht is z'n proefberekening maken handig.
Het is overigens 20 per week, en +/-10 uur per maand. Ik werk 20 vast uur per week op kantoor als intercedent en werk gemiddeld 10 uur per maand bij als barista in het weekend. Maar ik verdien daar bijna niks, omdat bijna de helft van dat loon naar de belasting gaat. Dat vind ik zo zonde...
Ik hoorde iemand zeggen dat als ik aan het einde van het jaar waarschijnlijk er geld van terug krijg.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk krijgt u aan het eind niets terug.
Op de eerste baan is de loonheffingskorting toegepast. Vaak zie je dan dat er aan het eind van het jaar geen belasting bijbetaald hoeft te worden, maar teruggave zit er alleen in als er aftrekposten zijn.

Op de tweede baan wordt als het goed is 36,25% belasting ingehouden. Dat moet ook,
N.B: als uw totale bruto inkomen boven € 19.645 uitkomt,moet er over het meerdere inkomen 5,75% worden bijbetaald. Schijf 2 heeft immers een belastingpercentage van 42%.

Voorbeeld: uw totale inkomen is € 24.645 Daarvan valt € 5000 in schijf 2. U moet 5,75% van € 5000 bijbetalen is € 287
fisbel