Ik vraag donaties via mijn website voor een service die ik verleen, moet ik daar btw over betalen?

Ik heb een eenmanszaak als bodypiercer. Ik onderhoud een website vol informatie die ik tot nu toe gratis gaf. Via deze website kunnen mensen mij ook bellen, mailen of whatsappen met vragen over piercing en de verzorging ervan of ik de piercing nou wel of niet zelf heb gezet. Nu wil ik de mogelijkheid geven hiervoor te doneren via paypal. Moet ik over de ontvangen donaties ook btw betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Als je een bepaalde dienst verleent die alleen toegankelijk is na het betalen van geld (donatie), dan moet je er belasting over heffen. Als het een vrijwillige donatie is, dan telt het geloof ik als gift en is het tot een bepaald bedrag per jaar vrij van belasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig! Dankjewel! Het zal dan idd gaan om een vrijwillige donatie.
Heel erg bedankt :)
Als er geen tegenprestatie tegen overstaat, dan mag je het zien als een donatie voor het onderhoud van de website.

Iedereen krijgt de informatie. En sommige mensen zullen vrijwillige een gift doen zonder dat ze daarvoor een tegenprestatie verwachten.

Als het via een ANBI laat lopen, dan is het zelf aftrekbaar van de belasting voor de donateur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De giften zijn normaal belast voor de inkomstenbelasting. Het zou anders wel heel eenvoudig zijn voor ondernemers om hun omzet belastingvrij te ontvangen. Men bezoekt jouw site, en vindt dat zo leuk of net wat en maakt wat geld over.

De optie ANBI (Algemeen nut beogende instelling) is niet mogelijk in jouw geval. Jij oefent een bedrijf uit. Jouw bedrijf kan niet aangemerkt worden als een ANBI.

Aangeven als inkomen (winst uit onderneming).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe moet ik dit dan aangeven? print van de transacties van paypal plus print van aanduiding kosten aan paypal per transactie? bedankt! :)