mijn kgb,zorg en huurtoeslag vervallen omdat ik mijn vriendje help door zich bij mij in te schrijven, nu kom ik financieel in de problemen, wat nu?

vriendje moest bij vader uitgeschreven worden, dus is eerder dan we wilden bij mij komen wonen, en aangezien ik financieel niet rond kan komen betaald hij mij verschil huurtoeslag en evt. extra als ik geen boodschappen kan doen, verder heeft hij zijn eigen inkomen waar ik niks mee te maken heb, dus word ik daar niet beter van, maar nu heeft de belastingdienst mij gekort op al mijn toeslagen ( zorgtoeslag EN kind gebonden budget) waardoor ik nu zwaar in de problemen kom vanaf nu de eerste maand al. wat kan ik doen? ben nu dus al haast 500 euro kwijt aan toeslagen, en kan nu al mijn huur niet eens meer betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat nooit. Als je samenwoont , waarom heeft een ieder nog eigen geld. Waarom is dit niet gezamenlijk geld? Je streeft toch hetzelfde doel na. Je wilt samenwonen en betaald beide de vaste lasten. De rest kun je samen uitgeven naar behoefte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het EEN vriendje Niels, niet DE vriend?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ohnee is wel DE vriend.... tja gast, hij zal jou dus gewoon MEER moeten gaan betalen, voor hem altijd goedkoper dan alleen gaan wonen. Verdient hij dan zoveel dat je je hele zorgtoeslag kwijt raakt want dat geloof ik niet en als dat wel zo zou zijn heeft hij geld zat om jou te betalen.

Antwoorden (1)

Wanneer je gaat samenwonen, ongeacht welke reden ziet men dat als totaal huishoudelijk inkomen. Hiermee deelt men dus alle vaste lasten. (wat mij ook eerlijk lijkt voor jou zelf)
Mijn advies zou zijn, deel alle vaste lasten eerlijk (berekend op elkaars inkomen) en houd je eigen overige geld in eigen hand.

Enige manier om dit te voorkomen is wanneer hij officieel een kamer zou huren bij jou in de woning, dit zal wel eerst aangevraagt moeten worden bij de verhuurden van jou woning. Hiermee zal je dus samen een degelijke huur moeten afspreken, contract opstellen e.d. Dan wordt alleen de huur van hem als extra inkomen geteld. Misschien kom je daarmee wel aan de toeslagen. Let wel! hij moet dan ook echt de kamer huren en daar 'wonen'. Anders is dit alsnog fraude of dubbel trekken.
Òf je zult bij een notaris een contract van samenleving moeten opstellen waar elkaars eigendommen inkomsten en uitgaven op papier komen. dus een gescheiden (financieel) huishouden onder 1 dak.

Kort gezegt, zodra je samenwoont heb je met elkaars inkomen het te doen wanneer dat boven een grens komt. Samen leven is samen betalen. Als dat door welke omstandigheid dan ook niet kan; contract opstellen voor kamerhuur of gescheiden (financieel) huishouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties ! Ik zal eens kijken voor dat financiele gescheiden huishouden wellicht is dat een optie .. Belachelijk neem je iemand jn huis zodat hij geholpen is en hij mij kan helpen überhaupt rond te Klmen. Zodat ik niet met me kindje op straat kom te staan nee doet de belasting gewoon helemaal niets meer uitkering. Nu raak ik nog dieper in de shit man :-( wat is er eigenlijk dan nu nog zo leuk aan samenwonen. In Godsnaam. Je wordt er alleen maar slechter van in mijn geval. Krijg ineens nog maar 70% loon uitgekeerd (.wia, geen toeslagen meer , geen toeslag meer op mijn inkomen en kan geen kwijtschelding gemeente belastingen meer aanvragen.! Dat ook nog eens weg:-( Bedankt In ieder geval voor jullie informatie !!!! Groetjes