Belasting terugvragen: hoe zit dat?

Op de website van het Nibud staat het volgende:

Als je werkt, worden er op je inkomen automatisch belasting en sociale premies ingehouden. Dit heet loonbelasting. Scholieren betalen vaak meer loonbelasting dan uiteindelijk hoeft. Bij de berekening gaat de Belastingdienst er namelijk van uit dat je het hele jaar werkt. Dit is meestal niet zo en daardoor kun je vaak geld terugkrijgen.

Ze gaan er dus vanuit dat je het hele jaar werkt. Maar dan is mij nog steeds niet duidelijk hoe dit werkt, want wordt er niet gewoon elke maand een bepaald percentage aan belasting over het brutoloon geheven? Dan is het bedrag toch niet afhankelijk van de tijd dat je in dienst bent?

Wie legt me dit even uit?

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wat ze inhouden is een schatting. Ze gaan van 1 bepaald salaris uit. Veel mensen werken over, hebben nog een 2de baan waar de belasting niet van weet of krijgen misschien toch net iets meer betaald dan de norm bijvoorbeeld.
Al dit soort dingen kunnen invloed hebben op de berekening.
Wanneer je het indient kan het dus evengoed zijn dat je niks terug krijg maar juist meer moet betalen.

Bij scholieren/studenten is het zoals jij als bovenstaand aangeeft.
Als je bijvoorbeeld één bijbaan hebt en dus loonheffingskorting krijgt (mag je voor 1 bijbaan aangeven) dan hoef je in principe ook geen aangifte te doen omdat je toch niets meer terug krijgt.
Bij twee bijbanen is het wel verstandig dit te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belasting die wordt ingehouden gaat volgens de zogenaamde 'witte' tabel. Bij een bepaald jaarloon hoort een bepaalde te betalen belasting. Een jaar wordt zo in 12 maanden verdeeld (meestal) en op het maandloon wordt belasting ingehouden. Wat je overhoudt is je netttoloon.

Hierbij wordt rekening gehouden met de heffingskortingen. Meestal algemene heffingskorting en arbeidskorting. Die belastingkortingen worden van de te betalen belasting afgetrokken. Als er maar voor een gedeelte van het jaar inkomen is en er is belasting ingehouden op jaarbasis is er teveel belasting ingehouden. De algemene heffingskorting wordt sowieso gegeven en de arbeidskorting geheel of gedeeltelijk.

Het komt erop neer dat je bijna altijd geld kan terugvragen als er maar een gedeelte van het jaar wordt gewerkt bij een werkgever.

Voorbeeld 1:
Inkomen is € 20.000 Loonbelasting en premie volksverzekeringen € 7417 Kortingen: € 4197 Te betalen belasting € 3320 // Als de werkgever € 3320 belasting heeft ingehouden is er € 0 teruggave of te betalen voor de aangifte inkomstenbelasting.
In deze situatie zal er meestal geen aangifteplicht zijn.
Voor de Belastingdienst én voor de werknemer is er niets te verdienen.
N.B: Als er een aftrekpost is bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek is er natuurlijk wel teruggave mogelijk.

Voorbeeld 2:
Het inkomen is nu € 10.000 Halverwege het jaar wordt er gestopt met werken.
Door werkgever ingehouden loonbelasting: € 3708
Kortingen € 2465 (de volledige algemene heffingskorting aangevuld met arbeidskorting die gegeven wordt op het inkomen)
Te betalen loonbelasting en premie volksverzekeringen € 1235.
Er is belastingteruggave mogelijk van € 3708 minus € 1235 is € 2473.

De cijfers zijn van 2014. En willen niet op de euro nauwkeurig zijn.
In het algemeen zal er dus als er bij vakantiewerk of werk gedurende een gedeeltelijk van het jaar belastingteruggave mogelijk zijn. Wel moet er belasting zijn ingehouden. Het komt ook voor dat de werkgever de studenten- en scholierenregeling toepast en helemaal geen belasting inhoudt (op het baantje in de supermarkt bijvoorbeeld)
Bij € 0 ingehouden belasting zal er vrijwel altijd een belastingteruggave zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Over onregelmatige inkomsten is het lastig of niet mogelijk om het juiste hoeveelheid loonbelasting in te laten houden.
Ook wordt het regelmatig door scholieren en hun werkgevers fouten gemaakt met de arbeidskorting. En bij twee laag betaalde baantjes wordt of te veel belasting in gehouden of juist te weinig. Ook dit heeft te maken met de arbeidskorting.
Het hele belastingstelsel is gemaakt voor de meerderheid van de werkende die hun gezin er van moeten onderhouden.

Waar ook geen rekening mee gehouden kan worden zijn de aftrekbare kosten.

Nu zal een scholier in het algemeen geen huis hebben of vermogen, maar als je dat hebt dan ben je verplicht om belasting aangifte te doen.

Kortom juist de drempels, kortingen en andere uitzonderingen maakt dat het niet simpel een percentage is.

En voor scholieren en andere mensen die minder krijgen dan het volwassen minimumloon is de arbeidskorting belangrijker dan het percentage. Want de eerste euro's zijn belasting vrij.

Toegevoegd na 6 minuten:
De uitleg van het Nibud van maandelijks tegenover jaarlijks is niet duidelijk en persoonlijk vind het ik ook verwarrend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Vanwaar die eenzijdige nadruk op de arbeidskorting? Naast de arbeidskorting is er de algemene heffingskorting die hoger is dan de arbeidskorting. Tezamen levert dat bij een (klein) inkomen tot zo'n € 5700 (jaar 2013) belastingteruggave op. ALS er belasting is ingehouden. Onregelmatige inkomsten bij 1 werkgever is niet het probleem. Probleem is er als er meerdere inkomens zijn. Elke werkgever moet regulier belasting inhouden te beginnen in schijf 1. De cumulatie van inkomens zorgt dan voor bijbetaling voor zover het totale inkomen boven een kleine € 20.000 uitkomt. Het klopt dat wel of geen kortingen / wel of geen aftrekposten de zaak complex kunnen maken. Dat wil zeggen dat er achteraf óf moet worden bijbetaald óf er volgt teruggave.