mijn ouders betalen mijn zorg heb ik recht op zorgtoeslag? en kan ik van vorige jaren zorgtoeslag terug vragen?

Ik woon vanaf mijn geboorte bij mijn ouders en ben inmiddels 20 jaar en we hebben nooit zorgtoeslag gekregen of aangevraagd.
Ze betalen mijn zorg gewoon vanaf hun eigen rekening.

Nu wil ik vanaf januari zelf mijn zorg gaan betalen en dus zorgtoeslag aanvragen.
Daarbij stond ergens onduidelijk; zorgtoeslag van 2012 en 2013 aanvragen.
Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Als jij of je ouders voor jou een Nederlandse zorgverzekering hebben, heb je mogelijk ook recht op zorgtoeslag over die voorgaande periode. Voor het aanvragen van een zorgtoeslag moet er minimaal premie betaald zijn voor een Nederlandse zorgverzekering. Voor 2012 kun je alleen nog zorgtoeslag aanvragen als jij, jouw toeslagpartner of medebewoner uitstel heeft voor de aangifte inkomstenbelasting 2012. Je kunt dan nog zorgtoeslag aanvragen tot de datum dat het uitstel afloopt.

Zodra jij als kind 18 jaar wordt kan je de deelname op de polis van de ouders beëindigen en zelf een polis afsluiten. Je kunt zorgtoeslag krijgen als je aan alle voorwaarden voldoet. Het gaat bijvoorbeeld ook om inkomen en vermogen, zie de bron informatie.

Je kunt nu voor komend jaar een eigen zorgverzekering aanvragen en nagaan of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag. Met je DigiD kun je inloggen op Mijn Toeslagen en een zorgtoeslag aanvraag regelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt nog zorgtoeslag voor 2013 aanvragen tot 1 september 2014. Dus dien nu in ieder geval een aanvraag in op Mijn Toeslagen voor 2013 en 2014.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Zorgtoeslag 2012 zal in deze situatie niet meer mogelijk zijn.
* Als er aangifte is gedaan in 2012 is het aanvragen van zorgtoeslag 2012 niet meer mogelijk.
* Als er géén aangifte is gedaan omdat er geen belastingplicht is is het aanvragen van zorgtoeslag 2012 niet meer mogelijk. Wat overblijft is dat LieuweR destijds een uitnodiging tot aangifte 2012 heeft gekregen én (verlengd) uitstel heeft aangevraagd. Tja, alles kan... maar deze kans is wel heel klein. Uitstel aanvragen voor 2012 als er geen aangifteplicht is is sowieso niet mogelijk. Van zorgtoeslagpartner en medebewoner kan hier geen sprake zijn. Er IS immers geen zorgtoeslag 2012 aangevraagd. Een aanvraag kan slechts ingediend worden door een aanvrager, niet door een toeslagpartner of medebewoner.

Andere antwoorden (1)

Verschrikkelijk de denkfout dat wanneer ouders de premie zorgverzekering betalen er geen recht zou zijn op zorgtoeslag voor het kind. Zorgtoeslag wordt gegeven aan iedereen van 18 jaar en ouder mits het inkomen niet te hoog is. Zelfs een (studerend) kind van een miljonair – inkomen kind minder dan € 28.482 (jaar 2014) heeft recht op zorgtoeslag. Gauw aanvragen dus. Voor 2011 en 2012 ben je te laat. Voor 2013 kan je met terugwerkende kracht aanvragen. En als het goed is loopt de zorgtoeslag door naar 2014.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor het aanvragen van de zorgtoeslag 2012 is het te laat helaas. Dat had moeten gebeuren vóór 1 september 2013. De Belastingdienst stuurt vlak voor het bereiken van de 18-jarige leeftijd altijd een brief over de zorgtoeslag. Maar die brief is of niet aangekomen of de inhoud is niet goed begrepen.

Zorgtoeslag 2013 én 2014 kan je met Digid in mijntoeslagen.nl aanvragen. Dat kost maar een paar minuutjes. Als toetsingsinkomen kan je je bruto inkomen nemen. Studiefinanciering telt niet mee als inkomen. Tot ruim € 19.000 inkomen is de zorgtoeslag maximaal. Met mijntoeslagen.nl kan je de zorgtoeslag aanvragen, stoppen, wijzigen. Zie voor het aanvragen de eerste link in de bron.

Hoewel de zorgtoeslag 2013 in principe naar 2014 doorloopt kan je voor beide jaren aanvragen. Vul als ingangsdatum zorgtoeslag 2013 in: 1 januari 2013. Dan krijg je over heel 2013 nog je zorgtoeslag.
fisbel