hoeveel % belasting moet ik afdragen als zelfstandige en kostwinnaar

ik ben zelfstandig en kostwinnaar maar iedereen verteld dat ik veel belasting moet betalen op het eind van de rit is het dan nog de moeite om door te gaan kan misschien beter voor een baas gaan werken maar dat zie ik niet zo zitten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

In het ergste geval krijg je een IB aanslag van 52% van je netto winst. En dat sowieso niet in de eerste 3 jaar. Tenzij je voor die tijd al een modaal inkomen over houd...

Deze vragen kun je het beste gewoon door de Belastingdienst laten beantwoorden. Ga naar het Belastingkantoor waar je onder valt als ondernemer. Maak daar een afspraak met een Belastinginspecteur en laat hem/haar antwoord geven op al je vragen. Wel in een 'face to face' gesprek...

De Belastingdienst is er niet alleen om geld te innen. Maar ook om vragen te beantwoorden...

Na ruim 2½ jaar ondernemen loop ik nog steeds met enige regelmaat het Belastingkantoor binnen met vragen. En in 99,99% van de gevallen krijg ik gewoon netjes antwoord op mijn vragen, waarmee ik wat mee kan als ondernemer...

Veel succes...

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan nog wat:

Als het financieel verantwoord is kun je er ook een BV van maken. Dan ben je, je eigen werkgever. Dus dan ben je gewoon in loondienst bij je eigen bedrijf. Nadeel is wel dat er richtlijnen zijn qua inkomen van een directeur/eigenaar van grofweg 40.000 bruto per jaar...

Maar laat je hierin even adviseren door je accountant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat erntigste geval kan best ernstiger zijn, Starbless. Als vrouwtje wél succesvol is maar géén btw berekent, mag ze nog afgezien van de belasting over haar netto winst 19% btw plús flinke boetes betalen...
Daar is met deze informatie niet een eenduidig antwoord op te geven.

Maar dit is wel iets dat je direct uit moet zoeken. Dat je deze vraag stelt, doet me vermoeden dat je je administratie niet echt op orde hebt, in ieder geval niet volgens de eisen die de belastingdienst eraan stelt.

Heb je alles wel op orde? Heb je een VAR? Heb je je aangemeld bij de belastingdienst als ondernemer? Bereken je btw over je producten/diensten? Doe je daar ook (iedere maand of ieder kwartaal, naar gelang wat de belastingdienst je heeft verteld) aangifte van?

Ondernemerschap is een mooi vak, maar je moet wel je zaakjes op orde hebben. Heb je dat niet, dan is de belastingdienst er niet vies van om boetes uit te delen en belasting te innen volgens eigen (hoge) schattingen.

In de bron vind je downloadmateriaal van de belastingdienst over ondernemen. bestel vooral ook via de onderste link het starterspakket, met o.a. het Handboek ondernemen. De informatie die je daarin vindt kan een hoop van je vragen over ondernemen en belastingen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben zzp er in de thuiszorg sinds 1 1/2 jaar bij mensen met een pgb buget ik heb mijn var bewijs en sta bij de kvk ingeschreven mijn fackturen zijn ook allemaal in orde maar omdat ik pas in juni 2008 ben begonnen heb ik nog geen belasting hoeven te betalen over een heel jaar en omdat ik kostwinnaar ben ( mijn man heeft geen inkomsten ) vraag ik mij af hoeveel % ik opzij moet leggen voor het geval ik wel moet betalen