Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel % belasting moet ik afdragen als zelfstandige en kostwinnaar

ik ben zelfstandig en kostwinnaar maar iedereen verteld dat ik veel belasting moet betalen op het eind van de rit is het dan nog de moeite om door te gaan kan misschien beter voor een baas gaan werken maar dat zie ik niet zo zitten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
970

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In het ergste geval krijg je een IB aanslag van 52% van je netto winst. En dat sowieso niet in de eerste 3 jaar. Tenzij je voor die tijd al een modaal inkomen over houd...

Deze vragen kun je het beste gewoon door de Belastingdienst laten beantwoorden. Ga naar het Belastingkantoor waar je onder valt als ondernemer. Maak daar een afspraak met een Belastinginspecteur en laat hem/haar antwoord geven op al je vragen. Wel in een 'face to face' gesprek...

De Belastingdienst is er niet alleen om geld te innen. Maar ook om vragen te beantwoorden...

Na ruim 2½ jaar ondernemen loop ik nog steeds met enige regelmaat het Belastingkantoor binnen met vragen. En in 99,99% van de gevallen krijg ik gewoon netjes antwoord op mijn vragen, waarmee ik wat mee kan als ondernemer...

Veel succes...

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan nog wat:

Als het financieel verantwoord is kun je er ook een BV van maken. Dan ben je, je eigen werkgever. Dus dan ben je gewoon in loondienst bij je eigen bedrijf. Nadeel is wel dat er richtlijnen zijn qua inkomen van een directeur/eigenaar van grofweg 40.000 bruto per jaar...

Maar laat je hierin even adviseren door je accountant...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat erntigste geval kan best ernstiger zijn, Starbless. Als vrouwtje wél succesvol is maar géén btw berekent, mag ze nog afgezien van de belasting over haar netto winst 19% btw plús flinke boetes betalen...