Als u met belastingaanvraag de belastingaangifte bedoelt is het antwoord nee.
Het omgekeerde is wel het geval. De belastingaangifte kan wel invloed hebben op de huurtoeslag.

Voorbeeld: het bruto inkomen in 2013 is € 22.000 (alleenstaande / geen kind)
Met dit inkomen is er geen recht op huurtoeslag. Er is echter een aftrekpost bijvoorbeeld specifieke zorgkosten: € 1000

Uw toetsingsinkomen (verzamelinkomen) wordt € 1000 minder, dus € 21.000
De maximum inkomensgrens voor de huurtoeslag alleenstaande 2013 / jonger dan 65 jaar is € 21.025. U heeft dankzij de aftrekpost recht op huurtoeslag. Dat kan direct een behoorlijk bedrag zijn. Bij een huur van € 600 is de huurtoeslag € 1380 per jaar / € 115 per maand. Als de aftrekpost € 30 lager was uitgevallen, dan zou het inkomen te hoog zijn geweest voor huurtoeslag!

Toegevoegd na 11 minuten:
Als er vermogen Box 3 is bijvoorbeeld spaargeld kan het zijn dat er geen recht meer is op een toeslag. Ook al is het inkomen Box 1 – werk en woning nog zo laag. Voor de huurtoeslag is er geen recht meer op als het vermogen hoger is dan € 21.139 / fiscale partners het dubbele. Voor de zorgtoeslag en het kindgebonden budget is het maximum vermogen € 80.000 + € 21.139 dus € 101.139 (jaar 2013) fiscale partners € 122.278
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hoeft over de huurtoeslag geen inkomsten belasting betalen.