Keuze voor het m-biljet is binnenlands belastingplichtig voor 2012. Hoe moet het nu verder?

Ik vraag me af - wat gebeurd er in 2013? - Dienen we dan weer als binnenlandse belastingplichtigen onze belasting in te dienen? We hebben een huis die we verhuren. En wat is dan het nadeel dat wij als 'buitenlanders' binnenlands belastingplichtig in moeten vullen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

U heeft in 2012 gekozen voor binnenlandse belastingplicht. U heeft uw wereldinkomen moeten aangeven (inkomen in Nederland én buitenland). U heeft aftrek ter voorkoming dubbele belasting toegepast en u heeft gebruik kunnen maken van (persoonsgebonden) aftrekposten.

Belastingaangifte doen over een jaar waarin men gedeeltelijk binnenlands en buitenlands belastingplichtig is vereist specifieke fiscale kennis. Er moeten een aantal keuzes worden gemaakt waarvan de gevolgen niet meteen duidelijk zijn. U vult immers slechts een papieren biljet in. De uitkomst van de gemaakte keuzes wordt pas duidelijk als de aanslag is ontvangen.

Of uw keuze in 2012 voor binnenlandse belastingplicht verstandig is geweest, daarover durf ik geen uitspraak te doen. U heeft een fiscaal partner. Dat maakt de keus extra lastig. Ik heb een cliënt gehad die tussentijds (aangifte was niet definitief) de keuze voor binnenlandse belastingplicht alsnog wijzigde in buitenlandse belastingplicht. En zo veel geld verdiende.

Omdat u niet in Nederland woont, maar inkomsten uit of bezittingen in Nederland hebt (eigen woning) bent u in principe buitenlands belastingplichtig. Maar u kunt elk jaar kiezen voor binnenlandse of buitenlandse belastingplicht. Met voor elke keuze voor- en nadelen. Deze mogelijkheid heet het keuzerecht. De fiscale partner kan ook kiezen voor voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige. Zolang de aanslag nog niet vaststaat, kunt u uw keuze wijzigen.

Let op: Als u buitenlands belastingplichtige bent, wordt alleen gekeken naar de inkomsten waarover Nederland belasting mag heffen, zoals de Eigen Woning. De huur die u ontvangt is hierbij geen inkomen. U kunt geen fiscale partner hebben als u buitenlands belastingplichtige bent. U betaalt dus in Nederland alleen belasting over uw eigen deel van de inkomens- en aftrekposten.

Let op: leest u de informatie in de tweede link over inkomensherziening via de terugploegregeling. Deze ingewikkelde terugploegregeling kan van toepassing zijn als u in een jaar niet voor behandeling als binnenlands belastingplichtige, maar als buitenlands belastingplichtige kiest. Het inkomen over het voorafgaande jaar kan dan worden verhoogd als er gebruik is gemaakt van aftrekposten in de laatste jaren.

Hoe het ook zij: raadpleegt u sowieso een belastingadviseur voor uw aangifte van 2013 (en check 2012) Een professionele belastingadviseur beschikt over aangiftesoftware waarmee verschillende keuzes doorgerekend kunnen worden.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat klopt daarvoor is het m biljet en dat moet je dan weer invullen.
ronron1212
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212
De papieren M-aangifte wordt alleen ingevuld in het jaar van emigratie c.q. immigratie.
Als langelange niet in 2013 emigreert kan er dus geen sprake zijn van een M-aangifte.
Zie: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_m_biljet_2012_ib3271t21fd.pdf
ronron1212
10 jaar geleden
Uiteraard kunt u ook bij ons kantoor terecht voor het laten verzorgen van uw M-biljet / emigratie-aangifte inkomstenbelasting en het beoordelen van alle gevolgen in het emigratiejaar, maar ook voor de volgende jaren.
http://www.admsnippe.nl/m-biljet-emigratie-aangifte/
fisbel
10 jaar geleden
@ronron:
Natuurlijk kan er ook in latere jaren een beroep worden gedaan op administratiekantoor Snippe. Er moet tenslotte elk jaar brood op de plank komen. Het jaar ná de M-aangifte (hier 2012) is echter een andere aangifte. Er zal (digitaal) aangifte moeten worden gedaan als BUITENLANDS belastingplichtige. Een aangifte als buitenlands belastingplichtige kan dus wél digitaal worden ingeleverd in tegenstelling tot de M-aangifte. Heel belangrijke vraag op bladzijde 1 van de persoonlijke gegevens in de Aangifte voor buitenlands belastingplichtigen is: Kiest u voor behandeling als binnenlands belastingplichtige: ja / nee.
Zie verder mijn antwoord hieronder.
fisbel
10 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: in deze situatie: M-aangifte - jaar 2012
Aangifte voor buitenlands belastingplichtigen: jaar 2013