Hoeveel belasting moet ik betalen voor het importeren van parfum goederen uit een niet-EU land?

Dag,
ik ben van plan een webwinkel te beginnen.
Ik ben van plan parfums te gaan verkopen, en deze te importeren uit Turkije. Mijn vraag is:
Hoeveel belasting moet ik betalen voor het importeren van parfum goederen uit een niet-EU land? Ik weet dat een parfum onder de categorie accijns valt, maar het blijft me maar onduidelijk over de werkelijke cijfers. Stel dat ik dus een boel parfums koop voor een bedrag van 100 euro. Hoeveel % belasting komt hier dan nog erbij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een boel parfums kopen voor 100 euro gaat niet lukken, zelfs niet in Turkije, ik denk dat je eerst iets moet leren over geuren, voordat je ze kan verkopen. Begin met het verschil tussen eau de toilette, eau de parfum en parfum.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/83598-verschil-tussen-eau-de-cologne-toilette-en-parfum.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
100 euro was alleen ter illustratie. Dat kon net zo goed 1000 euro zijn. Alsnog bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Op de import van goederen uit niet EU landen kunnen extra importheffingen rusten.
Importheffingen kunnen van importland tot importland verschillen en zijn mede afhankelijk van de mate waarvan de import ongewenst is of ontmoedigd zal worden.
Importheffingen dienen vooral ter bescherming van de eigen (Europese) industrie die gelijkwaardige producten maken.

Op import van parfumerieën wordt iig accijns of verbruiksbelasting geheven die afhankelijk zal zijn van de gebruikte ingrediënten en grondstoffen per liter. De ingevoerde hoeveelheden worden daarvan dan afgeleid.

De Belastingdienst en Douane hebben daarvoor tabellenboeken waarin iedere mogelijke samenstelling van stoffen tot producten omschreven staat en welke accijnsheffing of verbruiksbelasting daarvoor geldt.
Het is dus niet een eenvoudige optelsom van ingekochte waarde plus een x bedrag aan importheffing en accijnzen.

Je kunt bij de dienst Douane- en Accijnzen een fictieve berekening maken over de verschuldigde importheffingen en accijnzen bij een fictieve partij ingevoerde parfumerieën. D.w.z. dan weet je van te voren wat je verschuldigd zal zijn bij een import van x verpakkingen van een x aantal soorten parfum en/of aanverwant.
Neem daarvoor contact op met de dienst Douane en Accijnzen.

Overigens kan een vrijstelling gelden als de geimporteerde goederen niet in het binnenlandse verkeer terechtkomen maar worden doorgevoerd naar andere landen.
De import moet dan in 'Entrepot' (douane gecontroleerde opslag) ingeslagen worden en bij uitvoer weer uitgeslagen. Ook een gecontroleerde binnenlandse distributie waarbij vanuit de geimporteerde hoeveelheid aan het binnenlandse verkeer wordt geleverd mag onder strenge voorwaarden vanuit een 'Entrepot' gebeuren.
De verschuldigde accijnzen en heffingen worden dan per uitgeslagen zending geheven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankuu!