Ik doe vrijwilligerswerk voor 3 ANBI's en zie af van de vergoedingen: wat mag ik max. als gift aftrekken?

Ik zie in totaal af van 2 keer 1500 euro en 1 keer 1750 euro. Is dan 4750 als gift aftrekbaar, 4500 aftrekbaar, max. 1500 aftrekbaar, of helemaal niets aftrekbaar omdat het max. van 1500 op jaarbasis wordt overschreden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

U kunt onder voorwaarden bijvoorbeeld dat er gedurende 10 maanden maximaal € 150 wordt uitgekeerd deze vrijwilligersvergoedingen als gift aftrekken. Het is aan te raden om de uitbetalingen per maand te laten plaatsvinden. En in een aparte geldhandeling weer terug te storten.

U bent gebonden aan een maximum van € 1500. Dat hoeft niet per se bij 1 organisatie te zijn. Dat maximum kan ook voor 2 of 3 organisaties gelden. Bijvoorbeeld: u krijgt 3 keer per jaar € 150 (is maximum per maand) als vrijwiller uitgekeerd. En dit bij 3 organisaties. Zo overschrijdt u niet het maximum.
Aan de vrijwilligersregeling zitten nogal wat haken en ogen. Van te voren alles goed regelen dus om zo de aftrekbaarheid volgens de regels te kunnen toepassen.

De Belastingdienst geeft duidelijk informatie hierover op de site. Die informatie laat ik gedeeltelijk hieronder volgen. De volledige informatie van de Belastingdienst incl. voorbeelden vindt u in de bron.

-------------------------------------------------------------------
Doet u vrijwilligerswerk voor een ANBI? Als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, mag u een bedrag aftrekken als een gewone gift. Er zijn 2 situaties mogelijk:
U kunt een vrijwilligersvergoeding krijgen, maar ziet hiervan af.
U maakt kosten en krijgt hier geen vergoeding voor.
Krijgt u van een ANBI een vrijwilligersvergoeding? Maar ziet u hiervan af? Dan mag u het bedrag van deze vergoeding aftrekken. U moet dan wel kunnen aantonen dat u en de instelling aan de volgende voorwaarden voldoen:

U krijgt geen vergoeding voor kosten die u maakt
Als u afziet van de vergoeding voor gemaakte kosten, kan sprake zijn van een gift. Als de ANBI de gemaakte kosten niet kan vergoeden, kan ook sprake zijn van een gift. Meer informatie over giftenaftrek als u geen vergoeding krijgt, leest u bij Gemaakte kosten als gewone gift aftrekken.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fisbel, dank voor de uitleg. Als ik de vergoedingen laat uitbetalen, dan worden alle vergoedingen bij elkaar opgeteld en kom ik boven de 1500 uit, zodat het geheel als resultaat wordt belast. Ik ben immers geen vrijwilliger meer omdat het totaal boven de 1500 uit komt..Is een lastig thema hoor. In de loonbelasting geldt de vrijwilligersregeling per arbeidsrelatie, maar in de inkomstenbelasting worden alle inkomsten bij elkaar opgeteld. Zelfde principe als dat bij inkomsten bij meerdere werkgevers. Maar als je van een vrijwilligersvergoeding afziet bij wijze van schenking, en dan bij verschillende ANBI's voor meer dan 1500 samen, dan is die 1500 volgens mij de maximale giftenaftrek, ook al heb je van meer dan 1500 afgezien. Ik houd het daar maar op en kijken wat er gebeurt.
fisbel
10 jaar geleden
U krijgt vrijwilligersvergoedingen van 3 verschillende organisaties. De vergoedingen worden voor de inkomstenbelasting niet opgeteld.
Uw maximale giftenaftrek is € 1500.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, helder!

Andere antwoorden (1)

Je zit aan de verkeerde kant met je aftrekbaarheid.
Giften kun je alleen aftrekken als je giften doneert.
Niet als je giften aangeboden worden (en niet accepteert).
Normaliter is het zo dat als je aan iemand geld betaalt, zoals alimentatie, pensioen, etc., dat je dat van je belastbaarinkomen mag aftrekken, maar dan moet de ontvanger het wel bij zijn belastbaar inkomen optellen.
Als de ontvanger het niet bij zijn inkomen optelt is er sprake van een gift.
In dat geval mag je toch tot een zeker bedrag schenken, en dat aftrekken van je inkomen.
De belastingdienst wil dan wel van je weten wie de gelukkige ontvanger is!
Jij hebt het hier over inkomen dat je niet krijgt. Daar hoef je geen belasting over te betalen (heel coulant van de belastingdienst), maar wat je niet krijgt kun je niet als gift aftrekken.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
*Uitbetaald pensioen aftrekbaar??? Nee toch he! Ik krijg pensioen, geef dat als gift aan een ander. Voor mij is het een aftrekpost en voor de ontvanger inkomen ???
*Je zit aan de verkeerde kant met je aftrekbaarheid ??? Hoezo?
*Onder strikte voorwaarden kan een niet uitbetaald bedrag als vrijwillersvergoeding toch in aanmerking komen voor giftenaftrek – lees de informatie van de Belastingdienst in mijn antwoord. Het is Reddie aan te raden de vrijwilligersregeling / giftenaftrek nog een goed te bestuderen.
En wat ik vrijwel nooit doe – hier toch een min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
onjuist antwoord, afzien van de vrijwilligers vergoeding van een ambi is een gift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch bedankt Reddie ! De Geefwet biedt een verruimde mogelijkheid tot giftenaftrek. Alleen op het punt van het afzien van een vergoeding, is de wet niet geheel helder. Of ik ben niet wijs genoeg, dan kan natuurlijk ook :-)
fisbel
10 jaar geleden
We zullen proberen u op het gebied van het afzien van een vergoeding nog wat opheldering te verschaffen.
De Geeftwet ingegaan 2012 geeft de vrijwilliger (particulier) met vrijwilligersvergoeding niet echt extra mogelijkheden. Afgezien van de multiplier van 1,25 voor giften aan culturele instellingen.
In de Geefwet zijn wél de voorwaarden opgenomen waaraan de gift van de vrijwilliger moet voldoen. Voor 2012 waren deze voorwaarden niet expliciet geformuleerd waardoor er een 'grijs' gebied was. De gift is voor de vrijwilliger aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
* hij ziet af van de vrijwilligersvergoeding,
* de organisatie verklaart dat de vrijwilliger recht heeft op de vergoeding,
* de organisatie is BEREID en in staat om de vergoeding uit te betalen,
* hij kan aanspraak maken op die vergoeding en heeft de vrijheid daarover te beschikken. N.B: Een zogenoemde ‘vrijwilligersverklaring’ afgegeven door de instelling (met ANBI-status) waarvoor vrijwilligerswerk wordt verricht is niet voldoende om belasting-giftenaftrek te claimen !!!
De Belastingdienst erkent deze verklaring niet zonder meer. Volgens de fiscus is het afgeven van zo'n verklaring voor sommige organisaties c.q. werkgevers een manier om hun vrijwilligers – al bij voorbaat – af te laten zien van een vergoeding. Terwijl één van de voorwaarden voor giftenaftrek is dat de instelling bereid moet zijn om de vergoeding DAADWERKELIJK aan de vrijwilliger te verstrekken. De vrijwilligersverklaring geeft dus niet op zichzelf automatisch recht op giftenaftrek. Mijn ervaring is dat giftenaftrek in deze situaties altijd wordt geaccepteerd, als de vrijwilliger de vrijwillersvergoeding ook daadwerkelijk laat uitkeren. In een aparte overboeking kan deze vergoeding bij terugerugboeking in de aangifte als gift worden aangemerkt. Liever 12 maanden lang € 100 of (maximaal) € 125 laten overboeken dan in 1 keer € 1500. In de overboeking: GIFT vermelden. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/vrijwilligersvergoedingen/vrijwilligersvergoedingen/
http://www.rendement.nl/thema/geefwet/id6199-vrijwilligersvergoeding-kan-een-gift-zijn.html
http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/themas/belastingplan-2012/artikel/191/belastingplan-2012-geefwet