Kunnen gehuwden (met dezelfde belastingaangifte) elk een gift van 40 euro aftrekken van hun belastbaar inkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In welk land woont dit echtpaar?

Antwoorden (1)

€ 40 aftrek aan giften levert niets op. Want de drempel is altijd minimaal € 60.
Zelfs als er géén enkel inkomen is. Als er wel inkomen is is de drempel 1% van het drempelinkomen fiscale partners.

Als er bij fiscaal partnerschap verdeling van de giften plaatsvindt op prsoon kan de aftrek dus hoogstens € 80 minus drempel zijn. Bij een drempelinkomen fiscaal partners van € 8000 (of meer) levert dat eveneens geen aftrek op.

Toegevoegd na 16 minuten:
In uw stuatie moet er tussen de € 6000 en € 8000 inkomen fiscaal partners zijn om de aftrekpost van € 80 nog een heel klein beetje te kunnen verzilveren. Een lager inkomen dan € 6000 levert niets op. Een hoger inkomen dan € 8000 levert óók niets op. Een inkomen van € 7000 levert € 10 aftrek op/ (80 aftrekpost minus 70 drempel)

Ander voorbeeld:
Uw (bruto) inkomen is € 10.000
Inkomen fiscaal partner is € 8000

De drempel voor giften is 1%, dus hier € 180
Pas als u meer heeft aan giften dan € 180 vindt aftrek plaats.
Bijvoorbeeld hier € 300 giften. Aftrek is € 120. (300 - 180)
Deze € 120 mag onder de fiscaal partnes worden verdeeld.
fisbel