Wat merken mensen met een ruim inkomen van de crisis?

Alles in het nieuws mbt de crisis, gaat over de zorg/kinderopvangtoeslag etc.
Wat ik me afvraag wat merkt een gezin van 50-65 jarigen met een ruim inkomen van rond de 50-100 duizend euro p.p.p.j van de crisis.
Ze hebben geen kinderen meer te onderhouden, geen recht op toeslagen. Aan de inkomensbelasting/hypotheekrenteaftrek word ook niet getornd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om heel eerlijk te zijn: welke crisis.
Wij zijn tweeverdieners met beide een behoorlijk inkomen, twee puberende kids en weinig kans op verlies van baan. Mensen in een vergelijkbare situatie merken zo goed als niets van de crisis. Het wordt wat anders als je je baan kwijtraakt. Dan ontstaan er allerlei problemen zoals de hypotheek niet mee kunnen betalen. Sterker nog; sommige dingen worden goedkoper. Om een badkamer te laten zetten waren er dusdanig veel aanbieders dat de prijs alleen maar omlaag ging. Dit geldt voor veel dingen.
Het klinkt misschien cru voor hen die wel getroffen zijn, maar de crisis speelt zich voornamelijk af bij de grote bedrijven, banken,overheden etc.

(heb absoluut niet de intentie mensen te kwetsen, alleen een persoonlijk antwoord op de vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet afhankelijk bent van : huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget dan zal je idd denken, welke crisis, dat het alleen bij bedrijven speelt ben ik niet met je eens. De zzp er, die maar moet zakken met zijn prijs om bij jou de badkamer te mogen maken bv. Voor jou leuk, voor hem niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gevoel heb ik dus ook. Voor ons scheelt t toch heel veel als er gesneden word in de kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld. We hebben zeker geen slecht salaris, maar merken t al wel. Voor mensen in de bijstand lijkt me het een regelrechte ramp. Ik vind dit beeld niet stroken met iedereen moet eraan meebetalen. De betere inkomens lijken niets extra's te betalen/te verliezen. Ik zeg neit meteen dat de inkomstenbelasting omhoog moet. Maar het beeld dat geschetst wordt lijkt me gewoon onjuist.
ronron1212
12 jaar geleden
Jij hebt er geen last van maar de zzp er wel en met hem vele andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al aangaf: de crisis is voor veel mensen wel merkbaar, maar ik gaf slechts een beeld van mijn situatie: die is zoals hij is.
Volgens mij was de vraag wat een bepaalde groep ervan merkt en daar heb ik antwoord opgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat de crisis zich voornamelijk afspeelt bij banken, bedrijven en overheids instellingen, daar reageer ik op. Want dat klopt m.i. helemaal niet. Ik ben 47, weduwe en moeder van 3 zoons, waarvan er 2 studeren, werk 35 uur in de week en heb een minimum inkomen, heb de toeslagen en kinderbijslag echt nodig om rond te komen, ik kan er echt wakker van liggen en vele met mij.
Dus ook jouw redenatie over problemen die komen als je werkeloos wordt gaat niet op, ook als je werkt kan het moeilijk zijn rond te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Welke crisis" is een beetje kortzichtig, dan heb je echt niet opgelet. Je geeft aan dat jij/jullie geen last hebben, dat is een antwoord op de vraag.
Maar wie het al niet breed heeft, maakt zich nu echt zorgen over wat er komen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Alleen vergis je je misschien in de kans dat je je baan verliest. Want je hebt helemaal gelijk met je eerste zin:
Welke crisis, er is nog niks aan de hand. Banken draaien nog, Griekenland, Italië en Spanje nog niet failliet,
de huizenprijzen zijn nog hoog. Maar als het wel echt crisis wordt:
Toch ontslagen, de waarde van je huis is gehalveerd, je hypotheek kan je niet meer betalen, dus verkopen met een rest schuld van 100.000,-
Gelukkig krijgen we dan waarschijnlijk hyperinflatie dus die 100.000,- is het probleem niet, alleen waar is je pensioen gebleven?

Andere antwoorden (3)

Ik denk weinig. Het zou al heel wat schelen als gouden handdrukken, bonussen, wachtgeld van topambtenaren zouden komen te vervallen. De bezuinigingen gaan (zoals gewoonlijk en helaas) ten koste van het armere deel van het volk; kijk maar naar het afbrokkelen van het PGB. Hier maken de armere mensen gebruik van en die worden juist getroffen. mensen met een ruim inkomen hebben sowieso geen recht op zorg en huurtoeslag dus mensen met een ruimer inkomen merken hooguit dat de belasting omhoog gaat. ook denk ik dat mensen met een ruimer inkomen ook meer spaargeld hebben en ook vaker wel goederen achter de hand hebben die in het ergste geval verkocht kunnen worden.
Je hebt gelijk. De groep die jij noemt word grotendeels toch gespaard. Oneerlijk en ik denk dat het volk wat van zich moet laten horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze personen hebben minder last zoals jij het bedoeld van de crisis. Dit omdat als ze het goed geregeld hebben hun vaste lasten en dagelijks onderhoud en eten niet in gevaar komen. Misschien dat ze minder extra's kunnen doen verder valt het dus wel mee voor deze groep.
ronron1212
12 jaar geleden
Inderdaad, op dit moment merk ik er weinig van. Maar als ik over tien jaar met pensioen ga is de pot half leeg, is mijn overtuiging. Erger nog: als het zo doorgaat besluit de regering de AOW af te schaffen voor mensen die, zoals ik, wat geld op de bank hebben en een pensioentje hebben opgebouwd. Dus als ik leef per dag merk ik er niets van. Maar als ik wat verder in de toekomst kijk, zal ik nu toch echt zuiniger moeten gaan leven om straks niet helemaal terug te vallen.
NB: ik heb 4 studerende kinderen, je weet niet half hoe die kosten elk jaar toenemen!