Emigreren in november naar Gran Canaria,moet ik dan belastingopgave over 2013 alsnog doen?

Ik laat mij dus uitschrijven uit Ned.Moet ik dan alsnog een belastingopgave doen over 2013?Ik verkoop mijn huis en heb dan een behoorlijk bedrag,waar ik normaal gesproken 1.2% belasting over moet betalen.Kan ik dit evt. ontwijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me dat je gewoon je belasting zal moeten betalen.

Antwoorden (2)

Als je niet het hele jaar in NL woonde moet je een M-formulier invullen. Anders krokg je een afwijzing. Moest ik ook toen ik vertrok. Dat is een boekwerk bijna! Maar invullen viel mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u tot november dit jaar in uw eigen woning woont, valt de eigen woning in Box 1. Vanaf de datum van emigratie valt de eigen woning in Box 3. De waarde van de woning (EWF minus hypothecaire schuld) is voor 2013 dan € 0. De peildatum 1 januari 2013 is immers verstreken.

Het kan goed zijn dat u volgend voorjaar voor 2013 geen uitnodiging van de Belastingdienst krijgt. Maar dat kan betekenen dat u geld laat liggen als u geen (vrijwillige) aangifte doet. Als u in 2013 regulier een baan heeft gehad (in loondienst bijvoorbeeld) is de ingehouden belasting gebaseerd op een volledig jaar. Met de heffingskortingen zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting (bij inkomen uit werk) is dan ook rekening gehouden met een vol jaar en niet met 10 maanden. En heeft u geen hypotheekrenteaftrek voor 2013?

Als u vrijwillig besluit aangifte te doen of als u aangifte moet doen moet dat met een zogenaamd M-formulier. Deze aangifte kan alleen op papier en kan vanwege de ingewikkelde materie van invullen eigenlijk alleen met professionele hulp worden ingevuld. Kiest u in dat geval een belastingconsulent met ervaring in dit soort aangiften.

Een van de ingewikkelde zaken is dat er een keus moet worden gemaakt voor buitenlands of binnenlands belastingplichtig (keuzerecht) De keuze voor buitenlandse belastingplicht is meestal voordelig als er geen of weinig aftrekposten zijn. Het inkomen uit het buitenland telt bij deze keuze dan niet mee. Hypotheekrenteaftrek en betaalde premies voor lijfrente tellen in 2013 bij deze keus nog wel mee (Box 1) en worden in aftrek genomen op het inkomen uit Nederland. Andere eventuele aftrekposten tellen niet mee. Een verkeerde keus kan vaak € 1000 of meer schelen.

Als er gekozen wordt voor binnenlandse belastingplicht telt het wereldinkomen m.a.w. het inkomen uit Nederland én het inkomen uit het buitenland. Er moet over het hogere inkomen meer belasting worden betaald. Over het buitenlandse inkomen kan wel vrijstelling dubbele belasting worden aangevraagd maar deze vrijstelling is (veel) minder dan de verschuldigde inkomstenbelasting in Nederland.
Een heel apart verhaal in dit geheel zijn de sociale premies. Deze ingehouden premies (uitsluitend schijf 1 en 2) vormen het leeuwendeel van de te betalen belasting in deze schijven. Ook het hebben van een fiscaal partner en kinderen kan van invloed zijn bij de keuze voor binnenlandse of buitenlandse belastingplicht.
(het vervolg van dit antwoord plaats ik onder reacties)
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Voor 2014 is het anders. Als u het gehele jaar in het buitenland woont bent u buitenlands belastingplichtig als er vermogen is in Nederland bijvoorbeeld in de vorm van een eigen woning – die dan in Box 3 is terechtgekomen. U kan dan in het buitenland een uitnodiging krijgen voor het doen van aangifte als buitenlands belastingplichtige. Deze aangifte kan wél digitaal. Het kan ook zijn dat u als er geen vermogen (meer) is in Nederland (huis verkocht zonder winst - spaargeld onder vermogensvrijstelling)straks helemaal niets meer hoort van de Belastingdienst in Nederland. Zaak is sowieso om goed uit te zoeken welke zaken u voor uw emigratie belastingtechnisch nog moet regelen.
Lees: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-buitenland/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-regelen-als-ik-ga-emigreren.html