Je krijgt een schenking uit een fonds/stichting voor aanschaf van een object, moet je hier belasting overbetalen ?

Ik ga diverse stichtingen aanschrijven om een nieuwe brommobiel te krijgen. Kan dit zelf niet betalen, maar is voor mijn fysiek als psychische heel betlangrijk, omdat ik aan huis vast zit door mijn long aandoening. Maar stel dat ik voor elkaar krijg en krijg een brommobiel, moet ik daar niet in eens schenkings belasting over betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De vrijstelling voor schenkingen van maximaal € 2057 betreffen de vrijstelling per persoon. Hierbij worden partners in een huwelijk of geregistreerd partnerschap als 1 persoon gezien.

Er geldt een vrijstelling schenkbelasting voor sociaal behartigende instellingen of maatschappelijk relevante organisaties.(SBBI’s). Dit zijn bijvoorbeeld, amateursportverenigingen en hobbyclubs. SBBI’s hoeven geen schenkbelasting over een schenking te betalen, ongeacht de hoogte van de schenking.

Algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) hoeven ook geen schenkbelasting te betalen. Voorbeelden van een ANBI zijn Unicef en de Stichting Prins Bernhard Natuurfonds. Een ANBI moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten de activiteiten van een ANBI voor minimaal 90 procent gericht zijn op het algemeen belang.

Een gift / schenking van bijvoorbeeld een diaconie (kerk)is eveneens vrijgesteld van schenkbelasting. Als er bijvoorbeeld € 3000 gegeven wordt is deze gift vrij van schenkbelasting.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/bijzondere_situaties_waarin_u_geen_schenkbelasintg_betaalt/een_anbi_doet_de_schenking/een_anbi_doet_de_schenking

Toegevoegd na 10 minuten:
De schenking van de ANBI of SBBI aan een particulier moet wel in het verlengde liggen van de doelstelling van de verengin of instelling. Een vereniging (ANBI) die als doel heeft hulpmiddelen aan minder-validen te verstrekken mag een (aangepaste) auto schenken. De dierenbescherming mag niet belastingvrij een auto schenken aan de Hartstichting. Een auto past niet bij het doel van de dierenbescherming en dient ook geen algemeen belang.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

wanneer een persoon of fonds meer van € 2053 aan u geven, dan zal over het meerdere schenkbelasting schuldig zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dit per gift op per persoon die het ontvangt. Dus komt het gift van 2 fondsen is dan € 4106?
fisbel
10 jaar geleden
@enerb:
Een fonds mag rustig 1 miljoen om maar wat te noemen geven zonder dat er schenkbelasting hoeft te worden betaald. Zie voor het correcte antwoord hieronder.