Als er een kilometerkastje in je werkauto gezet is, moet je dan ook nog je kilometerstanden bijhouden op papier voor de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je moet nog steeds gegevens bijhouden waaruit blijkt dat het om een zakelijke rit gaat. Alles wat het 'kastje' niet automatisch vastlegt maar wat wel verplicht is, zul je ook nog apart moeten bijhouden.

"Een hulpmiddel voor een rittenregistratie is een blackboxsysteem. Dit is een geautomatiseerd systeem dat de rittenregistratie ondersteunt. Het systeem legt nauwkeurig vast hoeveel kilometer met de auto is gereden. Vaak is elke afzonderlijke rit terug te vinden in de schriftelijke rapportage die op deze vastlegging is gebaseerd. Ook als u gebruikmaakt van een blackboxsysteem, moet u voldoen aan de eisen van de rittenregistratie.

Een black box mag niet uitgeschakeld kunnen worden. Bij een black box moet u zelf aangeven of het om een zakelijke rit of een privérit gaat. Net als bij een handmatig bijgehouden rittenregistratie is daarom een relatie met andere bescheiden (zoals agenda's) nodig."

"De gegevens die per rit vast moeten worden gelegd, zijn:
* de datum
* de begin- en eindstand van de kilometerteller
* het adres van vertrek en het aankomstadres. Als u vanaf uw werkadres naar een afspraak rijdt en daarna weer terug, schrijft u de aankomst- en vertrekadressen op van zowel de heen- als de terugreis
* de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
* de privé-omrijkilometers als u tijdens dezelfde rit zakelijke kilometers en privékilometers rijdt "

Het 'kastje' zal veel van deze zaken registreren (die hoef je dus niet nog eens apart vast te leggen) maar kan niet weten of een rit zakelijk is of privé. Om te bewijzen dat een rit zakelijk is, is documentatie nodig. Als voorbeeld noemt de site van de Belastingdienst een agenda.
Alles wat vastgelegd moet worden maar wat het systeem niet vastlegt, zul je ook systematisch moeten vastleggen. Kijk dus goed welke gegevens de blackbox verschaft en vergelijk dat met de eisen van de Belastingdienst.
Computoon