hoeveel bedraagt de belasting op vakantiegeld SVB (uitkering normaal € 756,39 p.p.mnd) ?

de uitbetaling is n.l. een bedrag (uitkering+vakantiegeld). waardoor aparte boekingen niet mogelijk is.

Toegevoegd na 9 minuten:
AOW-uitkering per maand é 756,59. bruto : In mei inclusief vakantiegeld € 1215.45netto. Ik kan hieruit niet niet herleiden hoeveel vakantiegeld bruto is uitbetaald en hoeveel belasting er op het vakantiegeld is ingehouden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor 65-plussers gelden lagere inhoudingen dan voor 65-minners. De AOW-premie van 17,9% hoeft immers niet te worden betaald (uitsluitend schijf 1 en 2)

De vakantieuitkering wordt precies hetzelfde belast als het maandelijks AOW-bedrag, nl. 15,2% (jaar 2012) en 19,1% (jaar 2013) Standaard worden op de AOW-uitkering de heffingskortingen toegepast, namelijk algemene heffingskorting, ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting (alleenstaande) Hierdoor is de te betalen belasting over de AOW-uitkering uiteindelijk € 0 - mits geen partnertoeslag deel van het AOW-inkomen uitmaakt.

Als er andere pensioenen of inkomens zijn is er het stapeleffect waardoor een deel van het inkomen in een hogere schijf terechtkomt. Omdat er voor elk inkomensbestanddeel in eerste instantie in schijf 1 wordt ingehouden, is bijbetaling meestal het gevolg. Soms een paar duizend euro.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is wel uit te rekenen. De vakantietoeslag voor AOW'ers is gelijk aan de minimumvakantieslag voor werkenden: 8%.

Het vakantiegeldjaar voor de AOW loopt van mei vorig jaar t/m april dit jaar, dus van 05-2012 t/m 04-2013. Als je alle bruto AOW-bedragen optelt gedurende die periode en daar 8% van neemt heb je het brutovakantiegeld.

Globale berekening om ingehouden bedrag te weten aan de hand van een zeer simpel rekenvoorbeeld:
Stel: bruto AOW april 100.-, netto april 80.- -> inhouding is 20
Stel: bruto AOW + VT mei 300.-, netto mei 250.- -> inhouding is 50
Het verschil tussen de vermelde 50.- en 20, ofwel 30.- wordt veroorzaakt door de vakantietoeslag.
(Dit 'rekentrucje' geldt natuurlijk alleen als het basisbedrag van de aow in april en mei hetzelfde was.)
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Het rekenvoorbeeld hierboven verduidelijjkt niet. Vakantieuitkering wordt precies hetzelfde belast als maandelijks AOW-bedrag, nl. 15,2% (jaar 2012) en 19,1% (jaar 2013)
Computoon
10 jaar geleden
Ja,maar dat was niet de vraag van vraagsteller, zie de toevoeging op zijn vraag. Vraagsteller .kon alleen zien dat zijn nettouitkering hoger was door de bijtelling van het vakantiegeld maar kon op de een of andere manier niet zien wat het brutovakantiegeld was.
fisbel
10 jaar geleden
Bruto bedragen, ook van het vakantiegeld, zijn te vinden op de site van de SVB. Het exacte bruto bedrag van het vakantiegeld is wat lastig te bepalen, omdat elk half jaar de bedragen gewijzigd worden.
Zie: http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/