Mijn inkomsten zijn €2850 en uitgaven €1100 (AdWords) Hoeveel belasting moet ik betalen?

Ik moet uiterlijk 30 april (morgen) mijn aangifte omzetbelasting indienen van Q1 2013. Het gaat om belasting over een bedrag wat ik heb verdiend met het verkopen van e-books. Ik kom uit Nederland.

Mijn uitgaven en inkomsten zijn:
Inkomsten:
€2850

Uitgaven (aan Google AdWords (advertentiekosten)):
€1100

In hoeverre zijn de advertentiekosten aftrekbaar? Hoeveel belasting moet ik in totaal betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Btw dat heeft niets met aftrek te maken maar met de berekende en betaalde btw het verschil moet je afdragen aan de belastingdienst.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op deze site staat dat advertentiekosten zoals Adwords volledig aftrekbaar zijn: http://victormundi.com/welke-bedrijfskosten-zijn-aftrekbaar-zoals-inschrijving-kvk-software-en-studiekosten/
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt het over btw aangifte en niet over inkomsten belasting. Bij de btw heb je het over betaalde btw en ontvangen btw en niet over kosten.
Je neemt de BTW over de gefactureerde omzet in die periode
Stel omzet is euro 1000.-, BTW is dan eur 210.-.
(Als je alleen binnenlandse klanten hebt, die je moet factureren tegen het hoge tarief)

Je brengt in mindering de BTW op de inkoopnota's in dezelfde periode
Stel: 100.-.

Het verschil tussen deze twee 'BTW's' draag je af aan de Belastingdienst, in dit geval euro 110.- (eur 210.- -/- eur 100.-).

De BTW is (dus) geen kostenpost voor iemand die ondernemer is voor de BTW maar een schuld (als je meer BTW hebt gefactureerd dan op inkoopnota's gefactureerd gekregen). Of een vordering, als het omgekeerde het geval is.
Je hebt een probleem als je klant niet tijdig betaalt. Ook dan moet je binnen de vastgestelde periode de BTW over de desbetreffende factuur toch afdragen.

Voor een bedrijf zijn advertentiekosten gewoon bedrijfskosten. Je moet dus een boekhouding bijhouden waarin je alle opbrengsten en kosten vastlegt. Het verschil daartussen is het resultaat, een winst of verlies. Daarover wordt belasting betaald, via de inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 19 uur:
Tenslotte geef ik nog als tip mee eens contact op te nemen met een administratiekantoor zodat je in ieder geval geholpen kunt worden bij het opzetten van een administratie die, zeker als je 'groter groeit' toekomstbestendig is en ook fiscaal stand houdt.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemelde inkomsten (vergoeding) zijn toch inclusief btw? Dus niet 21 % er bij, maar de ontvangsten zijn 121%.
Computoon
11 jaar geleden
Normaal gesproken: ja. Maar omdat de vraagsteller hier de begrippen 'inkomsten' en 'uitgaven' hanteert in combinatie met de BTW (wat in ieder geval financieel-administratief erg ongelukkig verwoord) heb ik een eigen voorbeeld gebruikt. "Inkomsten" en "uitgaven" hebben namelijk te maken met geld dat op je bankrekening is bijgeschreven/is afgeschreven. Of in de kas is gekomen/de kas heeft verlaten. Het zijn geen synoniemen van omzet en kosten. De verplichting om BTW af te dragen, hangt echter niet af van de vraag of de klant al dan niet heeft betaald ('ontvangsten'), dat zou alleen gelden als vraagsteller een ondernemer is die het kasstelsel mag hanteren, en dat is maar een beperkte groep. Vraagsteller moet echter omzet en BTW apart registreren, anders vervalt ook de mogelijkheid om controleberekeningen te maken. Als de omzet is gerealiseerd moet de BTW in de daaropvolgende maand (bij maandaangevers) worden afgedragen. En aan de inkoopkant: de mogelijkheid om de BTW op inkoopnota's bij de aangifte op te geven hangt niet af van het moment wanneer de nota betaald is ('uitgave').
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mooi als iemand het allemaal goed denkt te weten.
M.i. is daarentegen geen wettelijke verplichting bekend om bijvoorbeeld bij winkelverkoop van elke kassaontvangst de omzetbelasting (btw) afzonderlijk te boeken.
Wat daarnaast van belang is voor de beantwoording van de vraag van gast92177 is dat je van de inkoop/kosten alleen btw mag verrekenen (aftrekken) die in principe op een factuur door de leverancier is vermeld. D.w.z. geen, 0%, 6% of 21%.
Computoon
11 jaar geleden
Je geeft nu net een voorbeeld van een beroepsgroep die het kasstelsel mag toepassen. Dat zijn de ondernemers die voornamelijk goederen of diensten aan particulieren leveren. Die groep is te vinden op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/voor_wie_geldt_het_kasstelsel
Als je tot die groep behoort,. kun je de af te dragen btw berekenen op basis van de kas- en bankadministratie, aan de hand van de daadwerkelijke bijboekingen op de bank of ontvangsten in de kas in een bepaalde periode. De ondernemers die niet in het 'kasstelsellijstje' van de Belastingdienst staan, moeten 'gewoon' het factuurstelsel toepassen. Maar, zo stelt de Belastingdienst, "behoort u niet tot deze groep ondernemers, maar levert u langer dan 1 kalenderjaar voor ten minste 80% goederen of diensten aan particulieren? Dan kunt u bij uw belastingkantoor een verzoek indienen om het kasstelsel te mogen toepassen. U moet op basis van uw omzet kunnen aantonen dat u voor meer dan 80% aan particulieren levert." BTW die je wil aftrekken als voorheffing moet in principe vermeld zijn op inkoopnota's maar ook daarop zijn uitzonderingen. Een bekende zijn treinkaartjes en taxibonnen waaruit je de BTW mag halen om deze als voorheffing op te geven.
En soms is er wel BTW vermeld op een nota, maar mag je 'm desondanks niet in aftrek nemen (eten en drinken in de horeca, BTW op relatiegeschenken boven de eur 227.- excl btw bijv.).
Iemand die het kasstelsel volgt (moet volgen) mag kiezen of hij de btw in aftrek neemt op het moment dat hij de factuur krijgt of op het moment dat hij de factuur betaalt. Als hij het maar steeds op dezelfde manier doet.
De vraag is denk ik vooral of Google Adwords BTW bij jou in rekening heeft gebracht. Ik heb nl. de ervaring dat Google Adwords (Zit in Ierland) geen BTW doorberekent. In ieder geval niet aan de firma waar ik werk en waarvoor ik de boekhouding doe. Dat kun je zien op de maandelijkse facturen die je krijgt (kunt uitprinten) .
Staat daar geen bedrag bij BTW vermeld, dan heb je deze ook niet betaald. En deze kun je dan dus ook niet in mindering brengen (opgeven als Btw bij inkopen), op de door jou te betalen BTW aan de belastingdienst.
Zijn jouw inkomsten 2850,00 inclusief 21% BTW (er vanuit gaande dat jouw diensten/producten onder het 21%-tarief vallen) , dan moet je als bedrag exclusief BTW 2850/121 x 100 opgeven. Dat is dan 2355,37 excl. BTW. Het verschil is dan de BTW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Als er sprake is van een situatie van 'BTW verlegd' (ingeval van diensten die verleend zijn door een bedrijf uit een andere EU-land) dan "(...) berekent u zelf het btw-bedrag. Dit geeft u aan in uw Nederlandse btw-aangifte. Als u de goederen of de diensten gebruikt voor belaste omzet, trekt u de btw tegelijkertijd af als voorbelasting. U betaalt dan per saldo niets" Het berekende BTW-bedrag wordt in zo'n situatie op twee verschillende plaatsen in de aangifte meegeteld, in vak 4a en vak 5b.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoom: Klopt, dank voor de aanvulling.