als een notaris de erfbelasting voor 1 ergenaam invuld, moet de andere erfgenaam, die dit zelf doet, dit ook tekenen?

door ruzie doet iedere erfgenaam dit voor zichzelf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Als erfgenaam ben je zelf verantwoordelijk voor de aangifte van de erfbelasting (dat wil niet zeggen dat je hem zelf invult, dat kan iemand anders doen). Als er een executeur is moet deze mede ondertekenen. Dit geldt vanaf 2012. Dus of en wie er moet ondertekenen hangt van de rolverdeling af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er sprake is van een executeur testamentair (dat kan een notaris zijn) zal hij de aangifte moeten ondertekenen. Dus niet mede ondertekenen maar gewoon ondertekenen. Dat doet hij naar eer en geweten namens alle erfgenamen. Hij wordt dan evenals de erfgenamen zelf verantwoordelijk voor de aangifte. Voor de aangifte inkomstenbelasting/premieheffing blijf je altijd zelf verantwoordelijk.

Als er sprake is van onenigheid tussen de erfgenamen over de verdeling van de nalatenschap kan het natuurlijk niet zo zijn dat ieder maar op eigen houtje een voor hem/haar gunstige aangifte in elkaar flanst. Er zal dus een onpartijdige derde te hulp geroepen moeten worden. Dat kan een notaris zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen ruzie is over de erfenis, dan kan deze geregeld worden zonder notaris.

Om ruzie te voorkomen of verdere ruzie te voorkomen is het handig als elke erfgenaam met de notaris zijn zaken regelt. En deze rol heeft de belastingdienst ook aan de notaris gegeven. Dus iedereen doet zijn eigen erfbelasting aangifte samen met de notaris. Deze ondertekend de aangifte ook als teken aan belastingdienst dat alle erfbelastingaangiften correct zijn. De notaris heeft vaker deze aangifte gedaan, en de erfgenamen doen het of voor het eerste of zijn niet bekend met de meest recente erfbelastingregels. Deze regels veranderen elk jaar. Een notaris kan voor komen dat er dubbel belasting betaald wordt. Vooral met ruzie zal niemand degene willen zijn die alle belasting betaald en de rest zeer weinig.