Hoe schuif ik een negatief inkomen in box 1 door naar een vorig jaar? Moet ik daar aanvraag voor indienen of doet de belastindienst dit automatisch?

Ik woon sinds 2012 in het buitenland en bezit nog een woning in Nederland met hypotheek rente. In mijn M formulier geeft ik dit allen aan en kom ik uit op een negatief inkomen van box 1. Ik begreep dat je deze kunt verrekenen met een vorig jaar, maar vraag mij dus af hoe ik dit voor elkaar krijg. Moet ik hiet zelf aangifte voor doen of verrekent de belastingdienst dit automatisch?

Ik heb iets over een middelings-regeling gelezen maar ga er vanuit dat dit iets anders is?

Hulp is erg gewaardeerd!!

Mvgr,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Toelichting verlies in box 1

Als u een negatief inkomen heeft, kunt u dit in eerste instantie in het jaar verrekenen. U kunt bijvoorbeeld negatief inkomen van de eigen woning verrekenen met uw inkomen uit dienstbetrekking of uw winst uit onderneming. Verliesverrekening met andere boxen is niet toegestaan. Verliezen uit 2010 worden in eerste instantie verrekend met positief inkomen in 2007, daarna 2008 en 2009. Als u dan nog verlies over heeft, kunt u dit met positief inkomen uit 2011 tot en met 2019 (artikel 4.49 Wet op de Inkomstenbelasting) verrekenen. De inspecteur stelt het verlies in box 1 vast bij een (voor bezwaar vatbare) beschikking (artikel 3.151 wet Inkomstenbelasting). Zonder beschikking kan een verlies niet worden verrekend, verzoek hier dus om. Ook voor een carry forward is een beschikking nodig.
ronron1212
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met dit Google-antwoord. Zij het dat de carry-back waarschijnlijk niet de jaren 2007, 2008 en 2009 betreft (jaren die genoemd worden in de informatie) maar 2009, 2010 en 1011. TS is immers in 2012 geëmigreerd en heeft een M-aangifte gedaan. Het is een goede gewoonte de bron waaruit de informatie is geput te vermelden. De bron is:
http://www.belastingtips.nl/prive/inkomstenbelastingen_en_boxen/verliesverrekening_inkomstenbelasting/