Is verzamelinkomen, toetsingsinkomen en belastbaar inkomen allemaal hetzelfde? Ik hoef niet te weten hoe het berekent wordt, alleen of het identiek is

Op sommige formulieren wordt om het belastbaar inkomen op andere toetsings- of verzamel inkomen. Kan ik daar gewoon altijd hetzelfde invullen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

Het antwoord is: ja, ze zijn alle drie als gelijk te beschouwen.

De Belastingdienst gebruikt verschillende begrippen voor belastingberekeningen. Ook voor toeslagen of studiefinanciering wordt het inkomen gemeten, maar weer met een ander begrip. In dit artikel zullen we u uitleggen wat de verschillen zijn tussen deze begrippen en waar u op moet letten.

Belastbaar inkomen

Het belastbaar inkomen wordt gebruikt voor het berekenen van de inkomstenbelasting. Het belastbaar inkomen bereken je door in box 1, box 2 en box 3 de inkomsten op te tellen en te verminderen met de aftrekposten. Houdt er rekening mee dat in alle 3 de boxen verschillende tarieven en vrijstellingen gelden. De term “belastbaar inkomen” duid op een oud gebruik, aangezien er tegenwoordig sprake is van 3 boxen met verschillende belastingtarieven, vrijstellingen, drempels et cetera

Verzamelinkomen

Bij verschillende beschikkingen wordt het begrip verzamelinkomen gebruikt. Het verzamelinkomen bereken je door in box 1, box 2 en box 3 de inkomsten op te tellen en te verminderen met de aftrekposten. Houdt er rekening mee dat in alle 3 de boxen verschillende tarieven en vrijstellingen gelden.

Toetsingsinkomen

Voor de toeslagen wordt het begrip toetsingsinkomen gebruikt. Het toetsingsinkomen is het geschatte inkomen over het jaar waarvoor de toeslag wordt aangevraagd. Je maakt dus altijd een schattig. Pas het jaar erop wordt dit gecorrigeerd met de werkelijke inkomsten volgens de belastingaangifte. Het toetsingsinkomen bereken je door in box 1, box 2 en box 3 de inkomsten op te tellen en te verminderen met de aftrekposten. Houdt er rekening mee dat in alle 3 de boxen verschillende tarieven en vrijstellingen gelden.

Conclusie

De begrippen toetsingsinkomen, verzamelinkomen en belastbaar inkomen betekenen alle drie hetzelfde. Het zijn alle inkomsten uit de boxen bij elkaar opgeteld minus de aftrekposten.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor de volledigheid is het wel zo dat in geval van verrekenbare verliezen uit voorgaande jaren dit wel van invloed is op het belastbaar inkomen en niet op het verzamelinkomen.

Daarnaast wordt voor het toetsinginkomen ook vaak het inkomen van de partner meegenomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig, dat scheelt mij een hoop gepuzzel en gezoek!
Tja, makkelijker kunnen ze het niet maken hè?
fisbel
11 jaar geleden
Voor het toetsingsinkomen wordt ALTIJD het inkomen van de partner meegenomen. Wel geldt bij samenwonenden (gezamenlijke huishouding ) de halfjaarstermijn. ---------------------------------------------------------------- Een verrekenbaar verlies of negatief inkomen is inderdaad niet van invloed op het toetsingsinkomen voor de toeslagen.
Volgens AWIR artikel 8, eerste lid is het toetsingsinkomen: het op het BEREKENINGSJAAR betrekking hebbende inkomensgegeven. Niet iedereen wil accepteren dat hier een VERSCHIL is tussen toetsingsinkomen en belastbaar inkomen. Zie de twee rechtzaken die in 2010 én in 2011 hierover werden gevoerd. De rechter oordeelde dat een verrekenbaar verlies niet van invloed is op de toeslag in het bepaalde berekeningsjaar. Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU7904 en ook: http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken_in_uitspraken/zoekresultaat/?verdict_id=UfK2p%2BLujtU%3D

Andere antwoorden (1)

Nee, niet hetzelfde maar kan wel hetzelfde zijn :-)

"Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen. Er zijn voor de inkomstenbelasting 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen.

Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen."

Alle 'belastbare inkomens' samen zijn dus het 'verzamelinkomen'.

Het toetsingsinkomen is het bedrag waarmee door de belastingdienst wordt gerekend om te bepalen of je recht hebt op een toeslag. De hoogte van het gezamenlijk toetsingsinkomen is alles wat iemand in één jaar aan inkomsten heeft gehad, aangevuld met dat van de partner en/of (voor huurtoeslag) medebewoners.

Als je alleen inkomsten hebt in box 1, geen partner en geen medebewoners dan zal het belastbaar inkomen waarschijnlijk gelijk zijn aan het verzamelinkomen en het toetsingsinkomen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad box 1, probleem opgelost!