Wat moet ik doen bij 2 banen met belasting?

Ik ben van plan om 2 banen te werken.
Maar waarschijnlijk moet ik belasting betalen.

Moet ik nou bij twee banen belasting betalen of alleen bij die ik heffingskorting krijg. of juist andersom??

Geef mij tips. dank u

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30K

Antwoorden (4)

Je betaald bij beide banen belasting indien je meer dan € 6.500 per jaar verdient.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo niet? dan alleen bij de ene??
ronron1212
11 jaar geleden
bij beide banen samen als het meer is dan betaal je belasting over alles wat je meer verdient.
Bij de werkgever waar je het meest verdient vul je je loonbelastingverklaring in met het wel toepassen van de heffingskorting, bij de ander laat je het niet toepassen.
Beide werkgevers houden als h et goed is, zelf de belasting in.
Loonbelasting kan tevens de eindheffing zijn, maar het loont de moeite om toch belastingaangifte te doen over het afgelopen jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe begin van het volgend jaar gewoon aangifte online. Dan worden beide inkomens bij elkaar geteld. Heffingskorting krijg je maar één keer. Bij bescheiden inkomens kan je nog steeds recht op zorgtoeslag hebben, doe dus de proefberekening via de site van de belastingdienst. Bij hoge inkomens is het interessant te checken of je afdracht aan zorgkosten die van het loon worden ingehouden boven de grens uitkomt. Ook die proefberekening kan je maken via de site van de belastingdienst. Trouwens, andere proefberekeningen ook.
Het is mogelijk bij de tweede werkgever aan te geven dat je al een inkomen elders hebt. dat voorkomt een akelige verrassing als je aangifte moet doen in 2014, maar je netto bedrag van die werkgever wordt dus wel iets lager ondertussen. Voordeel is dat je dat stukje belasting vast betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat belasting betalen als je per jaar meer gaat verdienen dan ongeveer 6500 euro. Het maakt achteraf helemaal niets uit of je dat bij 1 baan doet of bij 2 banen. Het probleem alleen is de heffingskorting waardoor het kan lijken alsof je heel veel belasting gaat betalen maar wellicht krijg je dat terug als je rond die 6500 per jaar blijft.

Je past altijd de loonheffing toe bij de baan waar je het meeste geld verdiend per jaar. Dan heb je hieronder twee situaties:
1. Baan 1 is veel minder dan 6500 per jaar. Je betaalt bij baan 1 geen belasting en je brutoloon is ongeveer je nettoloon. Bij baan 2 zul je ongeveer 37% belasting per uur betalen (de rest van het jaar) en daarvan krijg je een deel terug (dat deel tot je bruto op de 6500 komt voor beide banen per jaar).

Dus stel baan 1 is per jaar 3000 euro, die houd je ongeveer en baan 2 is ook 3000 euro. Van die 3000 euro houd je een kleine 2000 over maar volgend jaar krijg je de rest allemaal weer terug want in totaal bleef je onder de 6500 per jaar.

Stel baan 1 is per jaar 5000 euro en baan 2 is 3000 euro. Van die 5000 krijg je ongeveer alles en van die 3000 houd je een kleine 2000 over. Volgend jaar vul je de belastingpapieren in en dan zul je zien dat je nog ongeveer 500 euro terugkrijgt want de helft van die 3000 maakt met de 5000 samen 6500. Je hebt toen dus een beetje teveel belasting betaalt en dat krijg je terug. Ongeveer de helft van wat je betaalt hebt toen en dus 500.

2. Baan 1 is ongeveer 6500 of meer: bij baan 2 moet je ongeveer 37% belasting betalen en daarvan krijg je waarschijnlijk niets meer terug het jaar erop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De hierbovengenoemde € 6500 waarover door de heffingskortingen geen belasting hoeft te worden betaald is een inmiddels achterhaald cijfer. De inkomstenbelasting in schijf is voor 2013 immers omhoog gegaan van 1,95% naar 5,85% - een verhoging van de belastingdruk schijf 1 van 33,1% naar 37%. Het bedrag waarover geen belasting hoeft te worden betaald is daardoor omlaaggegaan van € 6500 naar € 5700. Probeer het maar eens uit in de VA2013.