als je je belastingaangifte gaat doen, moet je dat dan doen over wat je hebt verdiend dat jaar of wat je daadwerkelijk hebt gekregen?

Ik ben namelijk door omstandigheden enkele maanden later uitbetaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Over het bruto salaris
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft op wat er op je jaaropgaaf staat en anders alles wat je in dat kalenderjaar hebt ontvangen, dus alle inkomsten nu uit 2012.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of al het geld wat je kreeg en wat op een loonstrookje met een datum uit 2012 stond. Het kan dus zijn dat je loonstrookje wel 2012 was maar je geld in 2013 kwam, dan hoort het ook nog bij 2012.

Maar je hebt toch wel een jaaropgave gekregen? Anders moet die ook al ingevuld zijn door de belastingdienst als je na 1 maart het formulier gedownload hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je dient het bedrag te noteren wat op de bekende jaaropgave staat; dat is ook het bedrag dat de werkgever heeft doorgegeven aan de Belastingdienst. In de hoop natuurlijk, dat de werkgever het op correcte wijze in zijn salarisadministratie heeft verwerkt.

Wanneer loon niet is uitbetaald, wordt het in fiscale zin geacht te zijn genoten op het tijdstip waarop het vorderbaar en inbaar is geworden. Vorderbaar wil zeggen dat de werknemer recht heeft op uitbetaling. Inbaar wil zeggen dat de werkgever in staat is het loon te betalen.

Als er nabetalingen gedaan worden, moet dat loon door de werkgever worden aangegeven in het tijdvak waarin de werknemer het loon geniet.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit dat precies met die tweede alinea, Toon? Ik heb altijd begrepen dat je loon moet opgeven in het jaar waarin je het hebt ontvangen, maar begrijp van jou dat daar een uitzondering op is. Ik wil het graag snappen, vandaar ;-) Ik heb nu - even uit m'n hoofd - een 12-tal mensen in dienst via PGB. Voor de loondienst (het grootste deel) besteed ik de salarisadministratie uit aan de SVB (via Opting-in). Aan het eind van het jaar krijg je als budgethouder altijd een brief dat je op tijd de urendeclaratie van december moet doorgeven, omdat als ze het niet op tijd kunnen verwerken, het loon van december fiscaal gezien bij het volgende jaar gaat horen. Dat gebeurt ook als de SVB een fout maakt bij een zorgverlener (is me wel eens gebeurd). Hoe werkt dat? Want in principe was dat loon wel in december vorderbaar en inbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in uitzonderingsgevallen niet blindelings op de jaaropgave af gaan. Heb eens een faillissementssituatie gehad waarbij de loonstrookjes al gemaakt waren maar wat we nooit uitbetaald hebben gekregen. Stond wél op de jaaropgave.
In bijzondere gevallen dus wel even checken.
Computoon
11 jaar geleden
Lies: hetgeen je schrijft lijkt me niet in tegenspraak met mijn tweede alinea (overigens is die tekst niet van mezelf, heb de bron vergeten te vermelden. Die bron was http://www.finhill.nl/xcms/news/id/1000) En in veruit de meeste gevallen wordt het loon dat op de jaaropgave staat (gelukkig) ook ontvangen in dat jaar. Als zo'n salarisverwerkende instantie de gevraagde gegevens niet tijdig ontvangt, is het loon op dat moment dan wel "vorderbaar"? Stel dat je die uren niet tijdig zou doorgeven, dan zijn de bijbehorende bedragen ook niet vermeld op de jaaropgave (en maken ze geen deel uit van het fiscaal loon van dat jaar). En zal van 'inbaarheid' op dat moment ook geen sprake zijn. Ik denk dat deze situatie (enigszins) vergelijkbaar is met de werknemer die zakelijke reiskosten heeft gemaakt maar de declaratie te laat indient om ze via de eerstkomende salarisrun te laten verlopen. Dan zijn ze wel 'vorderbaar' maar niet op dat moment. Voor de vraag of vorderbaar loon ook inbaar is, moet gekeken worden naar de inbaarheid op het moment dat het loon vorderbaar is. De bewijslast hiervoor ligt bij de werknemer. Voor de liefhebber (:-) het volledige lid over de verschillende 'genietingsmomenten' van loon uit de Wet Inkomstenbelasting 2001 (3:146, lid 1) Artikel 3.146. Tijdstip genieten
1.
Loon, aangewezen periodieke uitkeringen en verstrekkingen, termijnen van lijfrenten en andere periodieke uitkeringen en verstrekkingen uit een inkomensvoorziening, uitkeringen op grond van een buitenlandse voorziening die naar aard en strekking overeenkomt met een inkomensvoorziening, voordelen uit eigen woning, voordelen uit kapitaalverzekeringen eigen woning, voordelen uit spaarrekening eigen woning, voordelen uit beleggingsrecht eigen woning en negatieve uitgaven voor inkomensvoorzieningen worden – voorzover niet anders is bepaald – geacht te zijn genoten op het tijdstip waarop zij zijn: a. ontvangen; b. verrekend; c. ter beschikking gesteld; d. rentedragend geworden of e. vorderbaar en inbaar geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Toon: ik denk dat je gelijk hebt, maar dat de situatie lastig is omdat in dit geval de salarisadministratie door een externe partij wordt gedaan en niet door de werkgever (ik dus). Ik heb het geld dan namelijk gewoon op mijn PGB-rekening staan. In die zin is het inbaar, maar bij te laat doorgeven zou je inderdaad kunnen stellen dat het niet inbaar is omdat de SVB haar werk niet kan doen. Nu heb ik dit nooit meegemaakt (ik lever mijn gegevens wel op tijd aan) maar ik heb wel een keer gehad dat de SVB zélf fouten maakte, en daardoor één van mijn zorgverleners haar loon van december pas later kreeg. Dit staat dan inderdaad ook niet op de jaaropgaaf, want de SVB maakt die jaaropgaven natuurlijk naar aanleiding van de uitbetaalde bedragen. Lastiger lijkt het me als je te maken hebt met 'resultaat uit overige werkzaamheden' of dergelijke constructies. Of inderdaad uitzonderingssituaties zoals Jan die beschrijft (wat moet dat een zootje geweest zijn!) Overigens kun je het met de SVB nooit weten; ze hebben maar liefst bij twee van mijn zorgverleners ongevraagd een geslachtsverandering uitgevoerd :-P
Computoon
11 jaar geleden
Lies: is trouwens wel interessante materie. Stel dat je alles op tijd enz. aanlevert en dat de SVB het werk niet doet conform afspraken (bijv. niet tijdig verlonen of met verkeerde inhoudingen e.d.)
Moeten je werknemers dan bij jou zelf terecht (als feitelijk werkgever) of bij SVB (die vermoedelijk ook gemachtigd is als 'inhoudingsplichtige' voor de belastingdienst)?
Is mooi werk voor juristen als het eens fout loopt... Jan: heb iets soortgelijks lang geleden ook eens vernomen (nee, niet bij mezelf). Er was een arbeidsconflict met een werknemer waarbij de werkgever een deel van het salaris niet had uitbetaald. Wél had de werkgever het volledige salaris verloond en dit was dus ook meegeteld op de jaaropgaaf. Is naderhand hersteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Toon: Als je de salarisadministratie door de SVB wilt laten doen, moet zowel de budgethouder als de zorgverlener daar een machtiging voor tekenen. Ook de zorgverlener geeft dus toestemming voor deze manier van 'uitbesteden', en daarmee zou je kunnen zeggen dat je daarmee een bepaald risico aanvaardt. Maar hoe dat juridisch precies zit, dat weet ik dus ook niet. Er worden wel eens fouten gemaakt hoor, zoals onterecht wel of juist niet toepassen van loonheffingskorting, soms een wat latere uitbetaling en een enkele keer een rekenfout met de doorgegeven uren. Maar ik denk dat de meeste mensen die werken als zorgverlener voor PGB-geld hier niet volledig financieel van afhankelijk zijn. Ik heb er twee die dat wel zijn, maar die werken als zelfstandige dus betaal ik zelf uit. De rest is in loondienst en werkt - variërend per zorgverlener - ongeveer één tot tien uur per week. Ik heb wel eens gehad dat de SVB door een misverstand (ik had de uren op tijd doorgegeven maar er was een interne fout of zoiets) pas een maand later uitbetaalde. Dan heb ik altijd nog de mogelijkheid om het salaris zelf over te maken - al heb ik hier dan geen loonstrook van en zal de zorgverlener het voorschot dan moeten terugbetalen zodra de SVB heeft betaald, omdat het niet eenvoudig verrekend kan worden. Maar zou zoiets aan het eind van het jaar gebeuren, dan hebben de zorgverleners nog altijd de mogelijkheid dit bedrag zelf op te geven in hun aangifte en kan het daarop volgende jaar de SVB gevraagd worden om éénmalig een bedrag van het loon af te trekken. Ik ben natuurlijk aartslui en besteed die salarisadministratie niet voor niets uit aan de SVB dus echt prettig vind ik dat soort gedoe niet, maar het is wel op te lossen. Want los van hoe het juridisch werkt: ik VOEL mij als budgethouder wel verantwoordelijk voor het loon van mijn zorgverleners, en vind dat ik zo'n probleem zo mogelijk moet oplossen. IK heb ze immers aangenomen en het contract met ze gesloten, en zij hebben hun deel van de overeenkomst gehouden door een x-tal uren voor mij te werken. Maar ik heb pas nog ondervonden dat de mensen die ik momenteel in loondienst heb, het geen ramp vinden om éénmalig een maand langer op hun salaris te wachten: bij een fout (deze keer van mijn kant, helaas) waardoor de SVB het pas later kon verwerken bood ik aan om op de hierboven beschreven manier het loon als voorschot uit te betalen, maar ze zeiden allemaal dat ze wel konden wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, als we het hebben over de fouten die af en toe gemaakt worden door de SVB, moet dit wel nog even gezegd worden: Het is een prachtige service van onze overheid. Het is voor de budgethouder helemaal gratis, de zorgverlener hoeft niet meer na te denken over het apart zetten van geld voor de belasting aan het eind van het jaar, en het is ontzettend gemakkelijk. Eén formuliertje, en je zorgverlener is aangemeld. Je kunt de uren digitaal doorgeven, en behalve dan het doorgeven van de uren heb je er geen omkijken meer naar. De SVB int het bedrag van je rekening en regeltt de betaling naar de zorgverleners, verzorgt keurige loonstroken in tweevoud, en als je gebruik maakt van deze regeling vallen de zorgverleners automatisch ook onder de GRATIS service van een arbodienst die begeleiding biedt bij ziekte. Bovendien geeft de digitale omgeving (waar je inlogt met DigiD) bij servicecentrum PGB van de SVB je ook een goed overzicht in je eigen administratie, omdat je er direct de datum van indiensttreding, laatste ziektedag en allerlei andere gegevens van al je zorgverleners kunt vinden. De fouten die er - uiteraard - af en toe gemaakt worden, wegen wat mij betreft niet op tegen het gemak. In principe werken zorgverleners in loondienst bij mij altijd via Opting-in. Misschien dat ik van die regel af zou wijken wanneer iemand er een goede reden voor heeft, maar ik stuur er altijd op aan als ik een nieuwe zorgverlener aanneem omdat het in bijna alle gevallen ons allebei veel gemak biedt.
Computoon
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Inderdaad, een mooie service!
Er moet normaal overeenstemming zijn tussen het jaar waarin je werkgever je loon in kosten neemt en het jaar waarin het dan ook aan jou wordt 'betekent'. Vandaar dat je je altijd moet baseren op vermelde jaarstaat, die automatisch ook verwerkt dient te worden door de belastingdiensten.

In België hoef je deze documenten niet eens in te vullen en komt dat allemaal automatisch ingevuld in de nodige vakken (op wat details na, zoals bijv. je vrijstelling woon/werkverkeer en specifieke hypothecaire of andere aftrekken). We zitten hier op dat vlak bijna aan een 'automatisch verwerking' zoals het geval ook met pensioenen in Nederland, meende ik (bij ons ook al intussen sinds verleden jaar met het stelsel van 'vereenvoudige aangifte').

Als zelfstandige of ZZP'er ligt het anders, laat het weten als dat je vraag is, maar dan komen we wellicht met 2500 karakters niet toe...