heb ik een toeslagpartner in 2013?

ik ben alleenstaande moeder van zoon van 4. Hij woont bij mij. (Geen vader).
Nu is een vriend van mij bij me in komen wonen (juni) omdat hij dakloos raakte. We zijn geen partners, leven niet samen, enkel onder 1 dak.
Hij gebruikt een slaapkamer, deelt met ons de badkamer en de keuken. Omdat hij bij mij inwoont heeft hij geen huurovereenkomst.

Als ik nu kijk naar de toelichting bij het invullen van mijn ib is het voor mij onduidelijk of hij nu mijn fiscaal partner is.
Ik loop namelijk mijn heffingskortingen mis als hij WEL mijn fiscaalpartner is. Terwijl hij niets met mijn zoon doet/ niets van mijn zoon is en niet voor mijn zoon betaald.

Hij betaald geen huur, hij vult wekelijks mijn koelkast ter compensatie.
Verlies ik door het verlenen van een goede daad alle kortingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Heeft de inwoner wel een inkomen?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb een tijd mijn nicht in huis gehad. Zij stond bij de gemeente op mijn adres ingeschreven en had geen inkomen. Op dat moment bleef alles voor ons (mijn man, toen nog mijn vriend, en mij) hetzelfde. Toen mijn nicht een inkomen kreeg ging dit af van onze Huursubsidie. Ze gingen er namelijk vanuit dat zij ook mee betaald, wat niet gebeurde...Wij kregen €250,- en dit werd ineens €120,- Jij en die vriend zijn GEEN fiscale partners. Daarvoor voldoen jullie niet aan de voorwaarden. Mijn vriend en ik waren ook geen fiscale partners totdat we gingen trouwen, maar toeslag partners waren wij wel. Dit hangt allemaal samen met zijn inschrijving, en met zijn inkomen. Ik vraag me af, als hij geen inkomen heeft, zal er wel niets veranderen. En als hij niet op jou adres staat ingeschreven...dan heb je dus een loge???
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hmm, zorgt meteen voor een leuke vraag...

Antwoorden (4)

Dit wordt een lastig geval. Zie het onderstaande:

“U bent fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
• U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: (….)
o Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben. “

Mijns inziens zijn jullie geen fiscaal partner van elkaar op basis van onderstaande regel (ervan uitgaand dat de huisgenoot ook is opgenomen in de GBA, wat verplicht is) .

Er is weliswaar geen sprake van ‘verhuur op zakelijke gronden’, er is bovendien nog sprake van 'een minderjarig kind van 1 van u beiden' maar er is geen sprake van een 'samengesteld gezin'. De Belastingdienst meldt op haar site:
"U hebt een samengesteld gezin als u samenwoont met een andere ouder en u allebei kinderen uit een eerdere relatie hebt. "

En dit lijkt me bij jullie niet van toepassing. Maar ik vraag me af of je dit kunt hardmaken als een of andere officiële instantie onderzoek gaat doen. Ik zou er zo snel mogelijk een zakelijke transactie van maken: mét schriftelijke huurovereenkomst en met zakelijke huur. Want financiële ongemakken hangen in de lucht.

Voor de huurtoeslag -dat is dus wat anders dan voor de Inkomstenbelasting- telt hij ook mee, ervan uitgaand dat hij correct is ingeschreven bij de gemeente:

"Een huisgenoot is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een huisgenoot telt alleen voor de huurtoeslag mee. Die noemen we dan medebewoner."
"Een medebewoner is iemand die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders. Een medebewoner en het inkomen van de medebewoner tellen alleen mee voor de huurtoeslag, niet voor andere toeslagen. Uw partner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner."

Toegevoegd na 44 seconden:
Mijns inziens zijn jullie geen fiscaal partner van elkaar op basis van onderstaande regel => bovenstaande
Computoon
11 jaar geleden
U verkeert in een absoluut gevaarlijke situatie. Als u het laat zoals het nu is bent u verplicht fiscaal partners van elkaar. En voor de toeslagen bent u toeslagpartners.
Geen ontkomen aan, tenzij u het anders regelt.

Zoals hierboven al aangegeven: u zult een zakelijk samenlevingsverband moeten aangaan. Dat betekent dat u een kamer of ruimte in uw woning onderverhuurt. U stelt een huurcontract op. Het zal nog een lastige worden dat hij geen huur betaalt. Dit kan als een schenking worden gezien waarover (gedeeltelijk) schenkbelasting moet worden betaald.

Tip: uw onderhuurder betaalt aan u € 200 huur per maand. Dit ook echt giraal / bancair laten overmaken op uw rekening. U schenkt in een afzonderlijke overboeking hiervan € 170 terug met als vermelding: schenking. Totaal 12 maanden x € 170 is € 2040. Dit bedrag valt nog net binnen het maximum van wat op jaarbasis aan derden geschonken mag worden. De € 30 gebruikt u voor boodschappen.

N.B: voor de huurtoeslag wordt het inkomen van een onderhuurder niet meegerekend.

Toegevoegd na 2 minuten:
De alleenstaande ouderkorting en misschien ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting verliest u als u de situatie zo laat zoals die is. Minimaal € 1000 'belasitngschade' Mogelijk zelfs een paar duizend.
fisbel
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Hoe vat de fiscus de term "samengesteld gezin' op in onderstaande bepaling? (Tekst gekopieerd uit de helpfunctie van het aangifteprogramma-2012)? "U bent fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
• U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: (….)
o Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben. “ Op basis van het samen ingeschreven staan op hetzelfde adres van vraagsteller, het ingeschreven staan van een minderjarig kind van één van beide 'voordeurdelers' én het afwezig zijn van 'verhuur op zakelijke gronden' dacht ik in eerste instantie ook aan fiscaal partnerschap. Maar hoe definieert de fiscus dan een 'gezin'?
fisbel
11 jaar geleden
Een gezin of gezamenlijke huishouding:
De Belastingdienst gaat er voor de huurtoeslag vanuit dat er een aanvrager is, eventueel een toeslagpartner zoals hier en evtl. medebewoners w.o. kind(eren) Al deze inkomens worden opgeteld om te bepalen of er recht is op huurtoeslag.
Enige uitzondering kan zijn dat er onderhuur is met een zakelijke overeenkomst. Men leeft gescheiden, er zijn geen gezamenlijke activiteiten zoals eten / drinken, TV kijken. De financiele huishouding is volledig gescheiden en om dit te bewijzen: Er is een schriftelijke huurovereeenkomst , m.a.w.: er is een HUURCONTRACT. Met daarin minimaal opgenomen een bedrag dat aan huur per maand moet worden betaald. Het huurcontract kan voor registratie opgestuurd worden naar de Belastingdienst.
fisbel
11 jaar geleden
Registratie van een huurcontract is niet verplicht, maar kan achteraf wel problemen voorkomen. In de link hieronder informatie hoe registratie bij de Belastingdienst kan plaatsvinden:
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/formeel_belastingrecht/registratie_akten_belastingdienst/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon: als ze allebei op het desbetreffende adres staan ingeschreven en het kind ook, telt dat voor de fiscus inderdaad als 'samengesteld gezin', ténzij er sprake is van een zakelijke overeenkomst. En waar dat nog een grijs gebied zou kunnen zijn als ze niet allebei ingeschreven staan op dat adres (wat overigens weer voor zijn eigen problemen zal gaan zorgen) ben je in elk geval toeslagpartners wanneer je een 'gezamelijke huishouding' voert. En dat voer je wanneer je beiden dingen doet in het huishouden en/of je bepaalde kosten deelt, waar hier sprake van is. Volgens mij heeft Fisbel gelijk.
Computoon
11 jaar geleden
Het 'fiscale gezin' (persoon + kind + willeurig-ander-geen-zakelijke-huur-betalende-maar-wel-inwonende-persoon) is dus iets anders dan wat ons Nederlandse spraakgebruik onder 'gezin' verstaat. Misschien zou de helptekst in het aangifteprogramma op dit punt verduidelijkt kunnen worden want ik denk dat veel 'gewone mensen' de 'meebewoner van vraagsteller' niet als gezinslid beschouwen. Of de helptekst zou de uitdrukking 'samengesteld gezin' niet moeten gebruiken. Die term wordt namelijk ook gebruikt voor een stiefgezin: een gezin dat ontstaat na een scheiding of wanneer na het overlijden van de partner de achtergebleven ouder een nieuwe partner vindt. En dan is het (m.i.) duidelijk dat deze twee volwassenen fiscale partners zijn als ze op hetzelfde adres wonen.
Dat is een vraag, die eigenlijk pas in 2014 beantwoord kan worden, omdat dan de gegevens over 2013 ingevuld dienen te worden.
Er kan dit jaar nog van alles wijzigen,jouw (in natura) betalende gast kan alsnog vertrekken.
Het aanvullen van die koelkast kun je toch zien als een soort van betaling (in natura) en daarom ben jij m.i. zijn hospita en is van toeslag partner geen sprake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De Belastingdienst denkt er vast anders over. De huidige situatie is nu nog te beinvloeden. 2014 is te laat. En achteraf proberen zaken te regelen die onomkeerbaar zijn, dat zal dan niet meer lukken.
Duidelijke zaak. U woont samen met een ander persoon en bovendien met een eigen minderjarig kind. Ten aanzien van die andere persoon is er geen sprake van een zakelijke overeenkomst ten aanzien van de huur. Conclusie: U bent elkaars fiscaal partner. U loopt groot financieel risico enkel en alleen maar omdat hij uw ijskast soms bijvult. Advies als ik het geven mag. "Onmiddellijk beëindigen".