Ik las ergens dat je zorgkosten via de belastingdienst kan terug krijgen, maar valt daar reiskosten van en naar de zorg bij?

Om sneller beter te worden kan ik 20 km verderop eventueel terecht. Nu vind ik gezondheid belangrijker dan geld, maar vroeg me toch af of deze kosten terug te vragen zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt 'zorgkosten' invullen op de aangifte inkomstenbelasting. Uiteraard alleen als ze voor eigen rekening zijn gekomen, anders zijn het ook geen kosten. Maar kosten die betaald worden uit het eigen risico van de zorgverzekering mogen niet als zorgkosten worden opgegeven op de aangifte. Wat het vervoer betreft: ja, die kosten zijn op te geven. Denk aan uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis, uitgaven voor ambulancevervoer en andere vervoerskosten door ziekte of invaliditeit. Of kosten voor het bezoeken van zieken. (Zijn ook regels voor.) Vóór de zorgkosten 'effect' hebben op de aangifte moet je een flinke inkomensafhankelijke 'drempel' over. Het komt er - eerlijk gezegd - op neer dat je wel een erg kwakkelende gezondheid moet hebben om over die drempel heen te komen. Als je een 'drempelinkomen' hebt tussen de euro 7.457/jaar en € 39.618 jaar, dan is de drempel 1,65% van het drempelinkomen. Bij het drempelinkomen gaat het om het totaal van de inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3 (alles dus) maar de persoonsgebonden aftrek wordt niet in mindering gebracht. Stel drempelinkomen is euro 21.000.-, dan is de drempel ongeveer euro 347.- (1,65%). Dus wanneer je 400.- euro zorgkosten hebt, hebben slechts euro 53.- daarvan effect als je ze opgeeft. (Wat natuurlijk niet betekent, dat er euro 53.- wordt uitbetaald. Of je wat terugkrijgt van de Belasting hangt af van de 'einduitkomst' van de aangifte.) Je hebt meer aan een kostenvergoeding dan aan een aftrekpost in de aangifte...

Hallo, ja reiskosten vallen onder de aftrek van zorgkosten zie de link daar vind je ook een overzicht verder wat nog meer aftrekbaar is. vergeet niet dat je wel een bepaald bedrag totaal moet hebben om zowiezo voor aftrek in aanmerking te komen. quote "Vervoer Hieronder vallen: vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis Aftrekbaar hogere vervoerskosten door ziekte of handicap Aftrekbaar

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

de belastingdienst betaalt geen zorgkosten terug maar geeft de belasting terug (na aftrek drempel) van het bruto inkomen waarvan je netto vervoer voor behandeling hebt betaald. Drempel en belastingbesparing is dus afhankelijk van inkomen van jou en je eventuele fiscale partner. Wel kan er boven een bepaald eigen risico aan kosten vervoer van de zorgverzekering een vergoeding worden verkregen. Dus eerst daar informeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100