Ik las ergens dat je zorgkosten via de belastingdienst kan terug krijgen, maar valt daar reiskosten van en naar de zorg bij?

Om sneller beter te worden kan ik 20 km verderop eventueel terecht. Nu vind ik gezondheid belangrijker dan geld, maar vroeg me toch af of deze kosten terug te vragen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je kunt 'zorgkosten' invullen op de aangifte inkomstenbelasting. Uiteraard alleen als ze voor eigen rekening zijn gekomen, anders zijn het ook geen kosten. Maar kosten die betaald worden uit het eigen risico van de zorgverzekering mogen niet als zorgkosten worden opgegeven op de aangifte.

Wat het vervoer betreft: ja, die kosten zijn op te geven. Denk aan uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis, uitgaven voor ambulancevervoer en andere vervoerskosten door ziekte of invaliditeit. Of kosten voor het bezoeken van zieken. (Zijn ook regels voor.)

Vóór de zorgkosten 'effect' hebben op de aangifte moet je een flinke inkomensafhankelijke 'drempel' over. Het komt er - eerlijk gezegd - op neer dat je wel een erg kwakkelende gezondheid moet hebben om over die drempel heen te komen.
Als je een 'drempelinkomen' hebt tussen de euro 7.457/jaar en € 39.618 jaar, dan is de drempel 1,65% van het drempelinkomen. Bij het drempelinkomen gaat het om het totaal van de inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3 (alles dus) maar de persoonsgebonden aftrek wordt niet in mindering gebracht.

Stel drempelinkomen is euro 21.000.-, dan is de drempel ongeveer euro 347.- (1,65%). Dus wanneer je 400.- euro zorgkosten hebt, hebben slechts euro 53.- daarvan effect als je ze opgeeft.

(Wat natuurlijk niet betekent, dat er euro 53.- wordt uitbetaald. Of je wat terugkrijgt van de Belasting hangt af van de 'einduitkomst' van de aangifte.)

Je hebt meer aan een kostenvergoeding dan aan een aftrekpost in de aangifte...
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je toevallig wat de drempel is zegmaar als je minder dan 5000 verdiend? En wat is het verschil tussen die twee laatsten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Verschil kostenvergoeding en aangifte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verwacht minimaal 250 euro aan reiskosten te maken. Ik verdien zo'n 4000 per jaar denk ik (250 netto per maand)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je woont samen en dan telt het inkomen van je partner ook mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met mijn aangifte inkomstenbelasting sowieso niet. We zijn geen fiscale partners.
Computoon
11 jaar geleden
Als je getrouwd bent of 'notarieel samenwoont met samenlevingscontract' heb je een fiscale partner (globaal gezegd). Dan moet je beide drempelinkomens nemen. Drempelinkomen is inkomen waarop je nog geen persoonlijke aftrekken (zoals zorg e.d.) in mindering zijn gebracht. Dus het totaal van inkomen in box 1 (salars volgens jaaropgave, uitkeringen, de eigen woning), box 2 (meestal niet) en box 3 (geld op de bank en andere vormen van vermogen boven de vrijstelling). Dat ALLEMAAL optellen, dus niet alleen het salaris. Stel dat je drempelinkomen euro 5000.-/jaar is (en er geen fiscale partner is.) .Dan is de drempel euro 125.-. (Tot euro 7457.- geldt dat vaste bedrag, daarna wordt het het genoemde percentage). Dus als je alle (toegestane) zorgkosten invult, beïnvloeden ze de aangifte als ze boven euro 125.- uitkomen. Die reiskosten mogen alleen daar opgegeven worden, als je er geen vergoeding voor ontvangt van een andere instantie. Of, als ze deels worden vergoed, alleen het niet vergoede deel opgeven. (Zorg ervoor, dat je voor jezelf bewijs ervan hebt.) Met de opmerking: "je hebt meer aan een kostenvergoeding dan aan een aftrekpost in de aangifte…" bedoelde ik:
Je kunt beter van een instantie een vergoeding ontvangen voor bepaalde kosten (bijv. van een werkgever, zorgverzekering, een gemeente of weet ik wat) dan dat je die kosten in aftrek kunt brengen op de aangifte. Want daarin zitten vaak drempels waardoor een deel van de gemaakte kosten geen invloed heeft op de aangifte. Bovendien geldt, dat je de aangifte in zijn geheel moet bekijken. Stel dat je euro 1.000.- als zorgkosten kunt aftrekken maar op diezelfde aangifte een bankstand van euro 40.000.- moet opgeven, dan zul je (als er verder niets in te vullen valt) niets terugkrijgen van de belasting. Je zult dan per saldo belasting moeten betalen. Alles wordt volgens een vast systeem met elkaar berekend en verrekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitleg, het is me helemaal duidelijk. De kans is groot dat ik ook volgend jaar niks betaal/niks terugkrijg omdat ik alleen box1 invul, en dat is vrij weinig.
Ook zal ik bij de zorgverzekering informeren hoe het zit.
Ik weet nu in ieder geval dat ik die treinkaartjes moet bewaren daarvoor.
Heel erg bedankt.
Computoon
11 jaar geleden
:-)
Nog een opmerking (heb eroverheen gelezen): je noemde van je inkomen het nettobedrag. Maar uiteraard moet je ook hier uitgaan van het brutobedrag. (Da's voor mij zo vanzelfsprekend dat ik er zo overheen gelezen heb.) Als je geen gebruik maakt van papieren treinkaartjes maar van de bekende ov-chipkaart dan kun je via de site http://www.ov-chipkaart.nl/ een keurig, fiscaal acceptabel, overzicht uitdraaien van alle reizen. Voor het geval de belastingdienst bewijs zou willen zien van de 'rechtmatigheid' van de reizen, is het handig dat je ook een bewijs hebt van de afspraken met die arts (afsprakenkaart of iets dergelijks). Want aan treinkaartjes/reiskostenoverzicht alleen is niet zichtbaar dat de reiskosten met het oog op 'zorg' zijn gemaakt. Als je het niet te gek maakt, zal het overigens wel loslopen met die controles.
Let op: je kunt de kosten alleen opgeven in de aangifte van het jaar waarin ze zijn gemaakt.
Het moeten ook echt extra kosten zijn die je maakt in vergelijking met personen die niet ziek of invalide zijn. In dat geval zij ze fiscaal aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft je laatste zin, ik ga met de trein naar een behandelaar (voor mensen die ziek zijn). Is dat dan dus al aftrekbaar (omdat dit dus meer kost dan voor niet-zieken)?
En het bruto is niet zoveel meer.
Ik zal alles bewaren inderdaad (voor aangifte volgend jaar)
Erg bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft het inkomen, maandelijks 250 is netto, 4000 is bruto (want 250*12 is geen 4000 haha)
Ik denk dus zo'n 4000 euro bruto per jaar
Computoon
11 jaar geleden
Ok. Ja. Kosten zijn aftrekbaar want niet-zieken maken geen ' medische reiskosten'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt!
fisbel
11 jaar geleden
@Computoon: / je schreef:
Stel dat je euro 1.000.- als zorgkosten kunt aftrekken maar op diezelfde aangifte een bankstand van euro 40.000.- moet opgeven, dan zul je (als er verder niets in te vullen valt) niets terugkrijgen van de belasting. Je zult dan per saldo belasting moeten betalen. Je voorbeeld klopt niet. Banksaldo alleenstaande is € 40.000 Vrijstelling is € 20.000 (afgerond) Te betalen Box 3 belasting is 1,2% van € 20.000 is € 240. De teruggave over € 1000 zorgkostenaftrek is afhankelijk van de belastingschijf een bedrag van globaal € 300 tot € 500.
fisbel
11 jaar geleden
@Ytje:
Je inkomen is € 4000 – te betalen belasting over dit inkomen is € 0. Op het eerste gezicht lijkt het of je door ziektekostenaftrek niets terug kan krijgen. Er hoeft immers geen belasting te worden betaald over je inkomen. Gelukkig voor jou is er de regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) Die regeling zorgt ervoor dat je toch belastinggeld terug krijgt. Maar niet bij de definitieve aanslag, maar 3 tot 6 maanden later in een aparte beschikking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik zal het gaan bekijken vast (het is voor aangifte volgend jaar) dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al ben je geen fiscale partners..........voor
de belastingdienst ben je samenwondend.
Vroeger heette dat: voordeurdelers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momo, tegenwoordig heeft de belastingdienst dit veranderd. Nu ben je alleen fiscale partners als je dit vrijwillig bent aangegaan, getrouwd bent, kinderen hebt, contract hebt of samen een koophuis hebt.
Ik geloof dat dit per 2011 of 2012 veranderd was.
Sinds 2013 is het ook veranderd voor toeslagspartners, dit ben je nu ook niet meer zomaar.

Andere antwoorden (2)

Hallo, ja reiskosten vallen onder de aftrek van zorgkosten zie de link daar vind je ook een overzicht verder wat nog meer aftrekbaar is. vergeet niet dat je wel een bepaald bedrag totaal moet hebben om zowiezo voor aftrek in aanmerking te komen.

quote
"Vervoer
Hieronder vallen:

vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis Aftrekbaar
hogere vervoerskosten door ziekte of handicap Aftrekbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, weet jij of het GGZ ook onder 'ziekenhuis' valt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat aftrekbaar is (wat er bijvoorbeeld verder in staat) gaat dat om het eigen risico, of alleen de vergoeding die normaal de zorgverzekering zou vergoeden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het zo lees is het arts en ziekenhuis wat vergoed word. Dus ga je naar de GGZ arts dan is dat ook aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om alle kosten die je hebt gemaakt die NIET vergoed worden door je zorgverzekeraar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee dus ook het eigen risico? Dus in principe kan vrijwel iedereen het bedrag van het eigen risico terug krijgen?
Want er staat bijvoorbeeld huisarts bij, maar die wordt toch helemaal vergoed door de zorgverzekering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigen risisco is wat je zelf moet betalen dus dat zijn kosten die aftrekbaar zijn ja. consulten en dergelijke van huisartsen etc worden vergoed ja maar behandelingen worden niet allemaal vergoed die extra kosten moet je dan zelf betalen zei het via je eigen risico of als je daar overheen bent zelf betalen. dat bedoelen ze met die zin De extra kosten dus die niet vergoed worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je over je eigen risico heen bent betaal je dat juist niet zelf, anders is eigen risico onzin. Deze is niet aftrekbaar las ik.
Als ik het goed begrijp is het aftrekbaar als je niet aanvullend verzekerd bent daarvoor en niet in je eigen risico valt. Bijvoorbeeld 7+ psychologische gesprekken (- je eigen bijdrage dan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is ingewikkeld :) mss dat dit duidelijker is http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_ziektekosten/voorwaarden_aftrek_ziektekosten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kreeg of waarvoor u geen recht hebt op vergoeding van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering, uw werkgever of de bijzondere bijstand.
Niet aftrekbaar zijn de kosten die onder een verplicht of vrijwillig eigen risico vallen.' Verder daaronder staat dat je wel zorgverzekering moet hebben. Ik ga denk ik maar langs bij een kantoor, want waarom de kosten van een huisarts wel aftrekbaar zijn, terwijl deze vergoed worden (''U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kreeg'')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals ik al zei het is ingewikkeld :) maar mss kunnen ze je helpen ook bij de GGZ of je kan bellen met de belasting telefoon die geven ook vrij veel info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige keer toen ik de belastingdienst belde kreeg ik een buitenlander aan de telefoon die geen Nederlands kon en mij verkeerde informatie gaf.
Zelf denk ik dat het GGZ hier niet veel vanaf weet. Bedankt voor de informatie in ieder geval.
fisbel
11 jaar geleden
@Ytje
Het lijkt erop dat de vragenstelster (jij dus) beter het antwoord weet dan de beantwoorder: Mikeyv Kosten eigen risico zijn NOOIT aftrekbaar. Je had dit zelf al ontdekt. Kosten die je zelf maakt bijv. voor VOORGESCHREVEN medicijnen van huisarts of specialist – eigen bijdrage – zijn WEL aftrekbaar. Aspirines van het Kruidvat zijn niet aftrekbaar, ook al heb je de kassabon bewaard en ook al heb je 24 uur per dag ondragelijke hoofdpijn. Deze medicijnen is HV – handverkoop, de vroegere aftrek huisapotheek van € 23 p.p N.B: ook handverkoop bij de apotheek is niet aftrekbaar. Nadat het eigen risico is opgebruikt worden vrijwel alle rekeningen van medicijnen, artsen, specialisten, ziekenhuis door de ziektekostenverzekeraar vergoed. Daar merk je niets van, tenzij je online met Digid de gemaakte kosten opzoekt. Veel ziektekostenverzekeraars zetten deze kosten voor je on-line in een overzicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Lijk het beter te weten' omdat beantwoorden een link neerzet waar iets in staat en hij het tegenovergestelde zegt.
Maar bedankt voor de toevoeging.
de belastingdienst betaalt geen zorgkosten terug maar geeft de belasting terug (na aftrek drempel) van het bruto inkomen waarvan je netto vervoer voor behandeling hebt betaald.
Drempel en belastingbesparing is dus afhankelijk van inkomen van jou en je eventuele fiscale partner.

Wel kan er boven een bepaald eigen risico aan kosten vervoer van de zorgverzekering een vergoeding worden verkregen. Dus eerst daar informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt ik zal langs een kantoor gaan voor meer informatie. Hier doe ik dan pas volgend jaar aangifte van, maar dan weet ik alvast wat ik moet bewaren. Dankje